Afaceri de la zero

Dupa principiul fiecare cu piscina lui

17.06.2005, 18:19 Autor: Dana Ciriperu
Visul de a avea o vila cu piscina se implineste pentru tot mai multi bucuresteni, dar pentru toti ceilalti singura posibilitate de a beneficia de acest serviciu este sa mearga la o piscina deschisa publicului larg - fie la un hotel, la un centru de relaxare, club sportiv sau la o piscina in aer liber. Destul de saraca deocamdata, piata piscinelor publice din Bucuresti, abia acum incepe sa atraga investitorii.

"In ultimul timp, se observa o crestere a cererilor pentru piscine din partea hotelurilor si a centrelor turistice sau de recreere. Reprezentantii unitatilor de cazare turistica achizitioneaza produse pentru relaxare, din dorinta de a spori confortul clientilor", spune Cristina Grigorescu, director general al companiei Kasta Metal, care are la activ circa 300 de piscine construite.

Investitia intr-o piscina nu este de neglijat. O piscina de dimensiuni medii costa in jur de 80.000 de euro, in timp ce una mai sofisticata cu amenajari moderne ajunge la 400.000 de euro.

"Sunt cåteva hoteluri care au piscine, dar destul de mici, mai exista si o serie de cluburi de fitness sau centre de recreere, insa cred ca sunt insuficiente pentru un oras cu aproape 3 milioane de locuitori", spune Grigorescu.

Parerile "constructorilor" sunt sustinute si de cei care au investit in domeniu si care aduc in discutie si calitatea unor piscine existente. "Sunt foarte putine piscine in Bucuresti, ca sa nu mai vorbim de cele bune. Capitala ar avea nevoie de mai multe locuri de recreere in general, nu neaparat piscine, asa ca investitia nu poate fi proasta, din moment ce exista cerere pe piata, iar ofertele sunt putine", subliniaza Marius Nedelcu, operations manager in cadrul World Class Health Academy, companie care opereaza sali de fitness si piscine.



Domina piscinele rezidentiale

Ritmul alert al constructiilor de locuinte, atåt in Bucuresti, cåt si in tara, si cresterea nevoii de confort sunt principalii factori care influenteaza vånzarea piscinelor rezidentiale si care transforma acest segment intr-unul majoritar al pietei, in detrimentul piscinelor publice. Afacerile producatorilor de piscine cresc in medie cu 20-30% anual datorita faptului ca romånii sunt tentati sa-si construiasca propriile oaze de liniste, in interiorul curtii. De cealalta parte, piata piscinelor publice din Capitala este inca destul de saraca, desi investitiile realizate in ultimii ani pe acest segment au depasit cåteva milioane de euro.

"Cererea mare de pe piata ar trebui sa formeze investitorii potriviti pentru a dezvolta proiecte publice", considera Cristina Grigorescu.

Astfel de investitori exista deja si chiar au planuri de expansiune, altii studiaza inca posibilitatea unui astfel de business sau se bucura de varianta "mai linistita" a piscinei din spatiul rezidential.

Chiar daca pentru administratorul unei piscine, numarul de clienti este o informatie "vånata de concurenta", profitabilitatea afacerii e evidenta daca ne uitam la planurile de investitii. World Class Health Academy a mai deschis un club in Bucuresti (World Class Downtown) si urmeaza altul la Constanta in luna iulie, iar fundatia "Dinu Pescariu", care detine Tenis Club Bucuresti (club de sport si agrement) ia in calcul noi investitii similare.

"Procesul de cumparare a unei piscine publice este mult mai indelungat decåt in cazul celor rezidentiale", spune Cristina Grigorescu. Peste 75% dintre clientii Kasta Metal sunt persoane fizice, fapt care vorbeste de la sine despre cåt de dezvoltata este piata, dar mai ales pe ce segment.

Piscinele publice construite de companie sunt diferite ca dimensiuni, arhitectura sau beneficii suplimentare de la un client la altul, in functie de spatiul avut si de bugetul alocat investitiei. "Pretul mediu pentru o piscina publica de 10m x20m este de 70.000 - 80.000 de euro, in functie de dotare", spune Cristina Grigorescu.

Compania mixta romåno-americana Kasta Metal, infiintata in 1993, a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 1,8 mil. dolari (1,5 mil.euro). In Bucuresti exista mai multe companii mari care produc si comercializeaza piscine, printre colaboratorii lor aflåndu-se hotelurile, cluburile nou infiintate, dar si o parte dintre cele mai noi case. Printre firmele cu cele mai vaste portofolii se numara Maria Design, Speranta Club, SSD Sport System Development, distribuitor al marcii Lotto, care are si o divizie destinata constructiei de suprafete sportive.

Nici piata din provincie nu a ramas pe loc, printre cei mai importanti furnizori din afara capitalei numaråndu-se Ditco din Cluj, Happy Pool din Oradea, Expres Grup din Baia Mare sau Ani-Co Trade din Tårgu Mures.



Angajatii multinationalelor, clienti fideli

Inaugurata in august 2003, piscina semiolimpica din cadrul Tenis Club Bucuresti a necesitat o investitie de aproximativ 400.000 de euro. Frecventata de oameni de afaceri si de angajati ai companiilor multinationle, piscina este acoperita, fiind deschisa de dimineata påna la miezul noptii. "Am amenajat afara un loc pentru plaja", spune Ana Pescariu, administrator al clubului. Ea considera ca investitia intr-o piscina este profitabila, dar in timp.

Regula generala a cluburilor bucurestene este de a oferi un pachet complet de servicii pentru clienti. Piscina, in cazul celor mai multe dintre ele, este doar un aspect complementar al activitatilor de relaxare si de divertisment.

Rigorile de tinuta, cardurile de membru si nu in ultimul rånd veniturile consistente ale clientilor sunt caracteristici de baza ale unui astfel de club. Avånd un caracter exclusivist, piscinele publice din cadrul acestor cluburi sunt "deschise" in general pentru oameni de afaceri, dar si pentru angajati ai companiilor multinationale.

"Tintim oamenii de afaceri, dar si companiile multinationale. Astfel, devenim accesibili si celor care au un venit lunar mai scazut, dar beneficiaza de sprijinul unor companii mari, care se ingrijesc de angajatii lor, in acest fel. Incet dar sigur, companiile inteleg importanta miscarii si a pachetelor de beneficii pentru angajati", spune Marius Nedelcu.

La fel ca la majoritatea cluburilor bucurestene cu stil, si in cadrul Tenis Club Bucuresti accesul la piscina se face doar pe baza de abonament. "Pe viitor, ne gåndim sa investim si in alte locatii din tara, tot pentru a deschide piscine", precizeaza Pescariu.

Un abonament pentru trei luni costa 12 milioane de lei (circa 300 de euro), pentru sase luni 19 milioane de lei (520 de euro), iar pentru un an, intarea la piscina este asigurata cu un abonament de 30 de milioane de lei (circa 800 de euro).

Clubul ofera si posibilitatea unui "pachet complet de intretinere" care include atåt piscina, cåt si fitness si aerobic. Preturile in acest caz pornesc de la 16 milioane de lei (440 de euro) pentru un abonament de trei luni sI ajung la 44 de milioane de lei (1.200 de euro) pentru un an.



Se taxeaza si la minut

La IDM Club, un complex similar din Bucuresti, taxa este de 125 de euro pentru sase luni, fapt ce tramsforma clubul intr-o "zona exclusiva". Pe baza acestrei taxe toti clientii beneficiaza de un card, pe baza caruia au acces la toate serviciile clubului. "In rest, serviciile se taxeaza la minut, tarifele pentru piscina si sauna fiind de 2 euro/ora", spune Vali Iovi, asistent manager in cadrul IDM.

Clubul are un numar constant de clienti, "nu exista diferente in functie de anotimp". "Avem un numar limitat de locuri si exista deja clienti care sunt inscrisi pe listele de asteptare", explica Iovi.

"Nu vine oricine, publicul-tinta fiind cel cu venituri medii si peste medie. Tocmai de asta e o zona exclusiva", a mai spus. El nu a dorit sa precizeze cåti membri are clubul, insa a insistat pe faptul ca "majoritatea dintre ei nu renunta".

Dupa ora 18.00, cånd programul de birou se incheie, oamenii de afaceri aleg relaxarea in spatiul piscinei de la World Class. "Incercam sa ne obisnuim clientii si cu antrenamentele de dimineata, pentru ca pot oferi rezultate mult mai bune si o capacitate de munca sporita pentru restul zilei", este de parere Marius Nedelcu, de la World Class Health Academy.

Ana Pescariu spune ca intervalele orare preferate de oamenii de afaceri sunt dimineata intre 07.00 si 08.30 si seara dupa ora 19.30, påna la 21.00.



Rigori de tinuta

Poate parea paradoxal, dar numarul de clienti ai unei piscine nu creste in sezonul estival. "Vara este o perioada mai linistita, cånd vizitele scad, pentru ca activitatea sa se reia intens in toamna", afirma Nedelcu. El spune ca pe timpul verii, tendinta clientilor este de a parasi Bucurestiul pentru un spatiu verde, sau un loc de recreere.

Piscina din cadrul World Class Health Academy, deschisa in toamna anului 2000, are numai o varianta interioara, iar in mare parte se lucreaza numai cu abonamente. "Preturile variaza intre 1.000 si 2.000 de euro pe an, dar se poate plati si intrarea pe zi, tariful fiind de 35 de euro pentru toate facilitatile clubului. Rigori de tinuta exista si tinem foarte mult la ele", spune Marius Nedelcu.

World Class este o companie suedeza infiintata de Ulf Bengtsson, un fost culturist de performanta, care a reusit in cåtiva ani sa extinda acest brand in toata Europa (Cehia, Ungaria, Belgia, Suedia, Romånia si Olanda). In prezent, activitatea clubului este impartita in patru programe principale: gym si cardio, squash, aerobic si spinning, piscina si jacuzzi. Media zilnica a clientilor este de 200 de persoane, clubul avånd in prezent 1.400 de membri.

"Piata de fitness din Romånia este destul de slaba, in general. Cererea a devenit destul de mare, iar noi am reactionat imediat, deschizånd un al doilea club in Bucuresti, urmånd inca unul la Constanta", spune Nedelcu.



Daca nu e la club, e la hotel

Pentru hotelurile din Capitala de patru si cinci stele, piscinele sunt un aspect suplimentar al gamei de facilitati pe care le ofera clientilor. Pentru unele dintre ele insa, nu doar cei cazati in hotel au acces la piscina.

In cazul hotelului de cinci stele Crowne Plaza, piscina este accesibila atåt oaspetilor hotelului, cåt si publicului larg. "Oaspetii hotelului au acces gratuit, dar exista si abonamente pentru membrii exteriori hotelului, pe o luna, 3, 6 luni si un an. Exista si posibilitatea tarifului zilnic, o intrare, de asemenea nelimitata ca timp si servicii utilizate", spune Mioara Gheorghe, director de marketing la Crowne Plaza. Abonamentul costa 100 de euro pentru o luna (fara TVA), 250 de euro pentru doua luni, 450 de euro pentru sase luni si 790 de euro pe un an.

Si in provincie, investitiile in piscine incep sa ia avånt. SSD Sport System Development din Bucuresti, unic distribuitor in Romånia pentru compania italiana Myrtha Pools, a finalizat saptamåna aceasta lucrarile pentru noul bazin olimpic din Oradea, in urma unui proiect sustinut de catre autoritatile locale. La nivel mondial, Myrtha Pools are peste 300 de dealeri si a construit piscine in 60 de tari (cu climate si conditii de mediu uneori total diferite). SSD Sport System Development a realizat anul trecut o cifra de afaceri de peste 7,5 mil. euro.

Piscina de la Oradea are o suprafata totala de 1.250 metri patrati, 10 culoare si o destinatie dubla: pe de o parte este dedicata sportului de performanta, iar pe de alta parte poate fi utilizata public in scop recreativ. Ciclul de filtrare a apei se realizeaza o data la 5 ore pentru intreg volumul, ceea ce permite ca apa sa fie inlocuita in intregime doar o data pe an.

dana.ciriperu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania