Afaceri de la zero

Era de asteptat sa ajunga si pe tricouri

10.06.2005, 17:57 Autor: Dana Ciriperu
Cånd o companie care se respecta organizeaza un eveniment - fie o lansare de produs, fie anuntarea unei noi investitii sau schimbarea managerului -, trebuie sa ofere invitatilor un mic cadou, care sa le ramåna dupa stergerea amintirii evenimentului. Si, daca tot il ofera, este indicat ca acest mic cadou sa aiba imprimata sigla sau sloganul firmei si sa fie cåt mai vizibil. Ce ar putea alege? Tricouri, sepcute, umbrele sau alte articole vestimentare imprimate, care, fiind purtate ulterior de participanti, vor propaga in continuare mesajul campaniei.

Cresteri de 30-50% anual. Cam asa arata dinamica indicatorilor financiari din ultimii doi ani, pentru gama de textile pentru promotii si este in continua crestere o data cu majorarea bugetelor de publicitate ale companiilor. Pe långa aceasta, campaniile electorale dau, o data la patru ani, un impuls suplimentar afacerilor cu textile imprimate.

a??Sunt situatii in care lucram si asa, 24 de ore din 24, pentru ca suntem acoperiti de comenzia??, spune Sorin Puri, manager la compania Multigrafica, care are ca obiect de activitate productia de obiecte promotionale. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a depasit un milion de euro, dupa ce volumul comenzilor a crescut påna la 720.000 de tricouri, fata de 330.000 in 2003.



Povestea spusa pe tricou

In 1997, cånd Multigrafica a initiat afacerea intr-un centru de la marginea Bucurestiului, pe piata erau cåteva firme cu portofolii active chiar din 1990. In sapte ani de activitate, Multigrafica a imprimat 1,7 milioane de tricouri, peste 300.000 de sepcute si a atins anul trecut vånzari de un milion de euro. Au livrat pentru campaniile Connex, Danone, Pepsi, Coca-Cola, Ursus, Timisoreana din ultimii ani. Pe lista celor mai importanti clienti apar si Goodyear (pentru toate marcile de cauciucuri), trusturi media sau agentii de turism.

De la sapte angajati si un spatiu de 80 mp, au ajuns la 60 de oameni si 3.000 mp. In urma cu sapte ani, tricourile ieseau pe cuptorul de uscare, cadeau jos si erau puse in saci si livrate clientilor. Acum cineva se ocupa special de adunarea si ambalarea lor individuala, de furnizarea catre clienti sau de inregistrarea in detaliu a comenzilor.



Unii au renuntat

Imediat dupa 1989, in Bucuresti ramasesera doua fabrici care puteau realiza imprimari grafice. Ele existau pe scheletul unor foste fabrici care realizau produse pe principii serigrafice.

Acesta a fost principalul motiv care le-a facilitat mentinerea pe piata, permitåndu-le sa abordeze un domeniu nou si extrem de dinamic, cu avantajul personalului cu experienta. Nou-venitii au inceput atunci destul de timid, pentru ca a??vechiia?? stiau foarte bine ce fac. Doar ca a??vechiia?? nu au rezistat prea mult, iar firmele noi au inceput sa evolueze o data cu clientii.

a??Noi am pornit destul de timid, in conditiile in care nici clientii nu stiau ce sa ceara. Inscriptionarile erau mult mai modeste si mai usoare fata de cele de azi, insa clientii erau multumiti ca apareau cu ceva diferit fata de competitoria??, isi aminteste Sorin Puri.

Evolutia companiei a fost impusa de piata, atåt din punctul de vedere al capacitatilor de productie, cåt si al calitatii imprimarilor.

Profilati pe industria publicitara, cei de la Multigrafica nu realizeaza lucrari pentru o singura persoana. a??Lucram doar pe baza de comenzi, iar cantitatile sunt destul de mari. In conditiile astea, daca am imprima un singur tricou, mesajul ar costa peste 20 de euro/culoare. Asa, preturile pornesc de la 0,5 euro pentru un tricou pentru cea mai simpla varianta de inscriptionare si pot ajunge la 1,5 euro pentru cele mai complicatea??, spune Puri.



Publicitarii nu pot sta deoparte!

Agentiile de publicitate nu puteau ramåne nici ele in afara acestui domeniu. Sprint Promotion a aparut pe piata industriei publicitare in 1998, iar in ultimii trei ani s-a dedicat imprimarilor pe suport textil, realizånd o serie de investitii atåt pentru creste-rea productivitatii, cåt si a calitatii serviciilor oferite.

Cu toate acestea, conducerea firmei spune ca profitu-rile nu cresc pro-portional cu volu-mul de munca desfasurat. a??Datorita bugetelor mari alocate pentru pro-movare, preturile se negociaza aprig, beneficiile fiind in majoritatea cazurilor favorabile clientilora??, explica Rares Voicu, direc-tor de vånzari al agentiei.

a??Piata textilelora?? este foarte diversificata, din punctul de vedere al continutului. Materialele textile se imprima diferit, in principal in functie de compozita acestora, pia-ta oferind in prezent alternative pentru imprimare pe orice fel de suport textil (sepci, tricouri, pelerine, umbrele sau genti), dar si pentru orice tip de comenzi.

La Sibiu, Dura Lex face productie publicitara de 10 ani, iar in urma cu doi ani au dezvoltat un departament special, care gestioneaza activitatea unui a??magazin virtuala??. Principalele produse comercializate in magazin sunt tricourile imprimate. a??Am vrut un magazin special, pentru tricouri mai nonconformiste si mai aiuristice, iar varianta online era cea mai potrivitaa??, spune Adrian Bunea, director al firmei.

Pentru Sprin Promotion nu exista clienti importanti sau neimportanti. a??Si cei pentru care onoram comenzi reduse cantitativ, dar si cei care lanseaza comenzi mari contribuie la cresterea afacerii noastrea??, explica Voicu.

El spune ca a intålnit in ultimii ani o multime de a??mesaje haioasea?? si inedite pentru companii. Agentia a primit si comenzi pentru unicate, pentru tricouri dedicate petrecerilor private sau celor de companii, pentru echipament sportiv, dar si pentru lansari de promotii. a??Pretul difera in functie de procedeul de imprimare, de tiraj, cåt si de complexitatea procesuluia??, spune Voicu.



Fidelitatea consumatorilor de bere

Clientul decide ce tip de suport agreeaza pentru fiecare campanie in parte. a??Daca producatorii de cafea vor de cele mai multe ori mesaje pe cesti, pahare sau termosuri, producatorii de bere sunt cei mai mari consumatori de tricouri inscriptionatea??, povesteste Sorin Puri.

Majoritatea clientilor au culori standard, impuse de agentia de branding. a??Sunt si nuante care te omoara, dar si culori ce pot fi realizate foarte usora??, spune Puri. a??Noi suntem imuni la ceea ce se intåmpla pe tricou. Clientul trebuie sa fie atent la mesaj, la corectitudinea luia??, explica managerul Multigrafica.

El spune ca anul 2004, dar si inceputul acestui an sunt oarecum atipici fata de sezonalitatea pe care o prevedea: a??Perioadele de vårf sunt mai scurte si mai aglomerate. Anul trecut, mare parte din multinationale si-au inghetat bugetele in asteptarea rezultatului alegerilor si asta am simtit-o si noia??, explica Puri Cu toate acestea, campania electo-rala a compensat pierderile din sec-torul industrial. La finalul lui 2004, Multigrafica imprimase 720.000 de tricouri, fata de 330.000 in 2003.



Foc continuu

In 2002, firma bucuresteana avea 177 de clienti, dintre care 55 erau beneficiari directi ai lucrarilor, iar restul intermediari, in mare parte agentii de publicitate.

Anul trecut, numarul clientilor crescuse la 230, in timp ce capacitatea maxima de productie ajunsese la 40.000 de imprimari in 24 de ore. Chiar daca in lunile de vara, mesajele imprimate de companie sunt cele mai vizibile (datorita numarului mare de campanii care se organizeaza in special pe litoral), august si septembrie sunt luni proaste din punctul de vedere al rulajelor.

a??Luna trecuta am avut un contract de 120.000 de tricouri care ne-a acoperit mare parte din timp. La fel se intåmpla si inainte de sarbatori, cånd toata lumea pregateste cadouri cu mesaje cåt mai ineditea??, afirma Sorin Puri.

Noi intrati

La Craiova, Romconect International a intrat in industria de pu-blicitate din 2000, realizånd obiecte promotionale prin pocedee tampografice (care permit mentinerea culorilor mai mult timp).

Pe lista firmei nu figurasera påna acum o luna a??textilele promotionalea??, cu toate ca in cadrul departamentului de publicitate orice obiect putea fi personalizat. La inceputul acestei luni, printr-o asociere cu un producator de utilaje, societatea din Craiova a decis sa intre si pe segmentul inscriptionarilor textile. a??Am primit cereri din partea clientilor nostri si a trebuit sa ne adaptam productia, pentru a nu-I determina sa caute in alta parte. Schimbarea nu e una majora, asa ca nu am ezitat sa le oferim ceea ce doresca??, povesteste Gabriel Munteanu, unul dintre asociatii firmei. Nici nu au cumparat inca tricourile, insa trebuie sa se gåndeasca la cum vor aseza cele peste 1.000 de mesaje pe tot atåtea bucati de a??pånzaa??.



E deja un trend

Tricourile inscriptionate nu se limiteaza doar la mediul de afaceri. Ele au patruns in a??garderobaa?? multor romåni, in special mai tineri, care isi propun sa a??faca senzatie cu tot felul de mesaje haioasea??. Ultima destinatie a unor astfel de produse a fost chiar maternitatea din Sibiu. Acolo, cu ocazia Zilei mondiale fara tutun, zece bebelusi si mamele lor au primit tricouri inscriptionate cu mesajul a??Nascut nefumatora??. dana.ciriperu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania