Afaceri de la zero

Fac ei ce fac si planul de afaceri primeste finantare. Si nerambursabila pe deasupra

15.06.2005, 18:00 Autor: Dana Ciriperu
"Noi facem bani cu mintea. Avem un calculator portabil si o imprimanta, iar toate informatiile sunt in memoria calculatorului. Afacerea se porneste cu 150 de euro", spune Maria Doiciu, consultant international al Natiunilor Unite (USAID), care are propria firma de consultanta pentru obtinerea de finantari, Euroconsultancy & Studies. Fonduri nerambursabile de sute de milioane de euro au fost puse de Uniunea Europeana (UE) la dispozitia companiilor romånesti dornice sa-si dezvolte afacerile sau sa initieze afaceri. Firmele care acorda consultanta in vederea obtinerii de fonduri nerambursabile (Phare, Sapard) sau de microcredite sunt din ce in ce mai solicitate.

Doar pentru programul Sapard, fondurile alocate de Uniunea Europeana se ridica la 1,3 miliarde de euro, pe o perioada de sase ani. Iar fondurile pentru microfinantare s-au dublat in ultimii doi ani si se asteapta atingerea pragului de 100 de milioane de dolari (in jur de 78 mil. euro) påna in 2007.

"Cererile de finantari, fie ele rambursabile sau nerambursabile, au crescut atåt datorita campaniilor de promovare pe care le-au realizat finantatorii, cåt si interesului crescånd pe care managerii l-au aratat in ultima perioada pentru aceste tipuri de finantari", considera Marian Coca, manager al companiei de consultanta GMF Euroconsulting din Bucuresti.

Compania a fost infiintata in mai 2001 pentru a acorda consultanta in vederea obtinerii de finantari (pentru orice tip de organizatie) si asistenta in domeniul dezvoltarii afacerilor. Anul trecut, firma a inregistrat o cifra de afaceri de 1,4 miliarde de lei (39.000 euro), iar in acest an mizeaza pe o dublare a ei, påna la 3 miliarde de lei (83.000 euro). Cea mai mare pondere in cifra de afaceri a companiei o detine consultanta in vederea accesarii fondurilor Phare si a celor de la Guvernul Romåniei.

Potrivit unui raport realizat de organizatia de microcreditare CHF Romånia, peste 110.000 de persoane sunt interesate sa obtina credite sub 25.000 de dolari (19.500 de euro) pentru a incepe o afacere. Din 2003 påna in prezent, de dezvoltarea industriei de microcreditare au beneficiat 15.000 de intreprinderi, care au primit peste 54 de milioane de dolari (circa 42 mil. euro), iar valoarea imprumuturilor a fost de 3.900 de dolari (circa 3.000 de euro).

Cererea pentru microfinantari a firmelor romånesti, fara componentele de imprumuturi nerambursabile, cumuleaza o jumatate de miliard de dolari (circa 390 mil. euro), potrivit datelor CHF, aceasta insemnånd ca oferta nu acopera nici jumatate din cerere. Intocmirea corecta a unui proiect este cheia obtinerii unei finantari, insa nu toate companiile au posibilitatea sau timpul sa acceseze fondurile.



Know-how-ul face toti banii

Banii care au venit in Romånia o data cu granturile (finantari nerambursabile) europene au insemnat si investitii in oameni, in perfectionarea acestora pentru a putea explica mai departe toate detaliile legate de un fond european nerambursabil.

"In Romånia, institutiile occidentale au investit bani pentru a crea know-how-ul necesar afacerilor mici, fapt ce a dus in prezent la formarea unei paturi de consultanti care pot intocmi orice proiect", explica Maria Doiciu de la firma Euroconsultancy & Studies. Cum investitia pentru a crea propria firma nu e mare deloc, iar cunostintele dobåndite pe parcursul training-urilor organizate in Occident erau suficiente, majoritatea celor implicati in proiecte europene au pornit propriile business-uri.

"Ar trebui adunati toti cei care au plecat din Romånia la cursuri oferite de Phare sau de Natiunile Unite, sau cei instruiti in tara, si creata o baza de date prin intermediul careia sa fie implicati toti acestia in proiecte de dezvoltare", mai spune Doiciu.

In 1995, ea a lucrat in calitate de consultant Phare in cadrul centrului de la Pitesti, a urmat apoi o perioada de activitate in cadrul Programului Natiunilor Unite pentru dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii din Romånia, iar acum este director adjunct al departamentului de microfinantare, Shorebank Advisory Services. A trecut granitele Romåniei devenind consultant international pentru Natiunile Unite si petrece cåteva luni pe an elaborånd proiecte in fostele state sovietice.

In acest timp a infiintat impreuna cu sotul sau firma Euroconsultancy & Studies, in Bucuresti.

"Nu mi-am promovat niciodata firma, pentru ca cei multumiti aduc alti clienti sau au un grad foarte mare de retentie in sistem", spune Maria Doiciu.

Printre clientii actuali se numara firme pentru care a elaborat planuri de afaceri aferente unei societati cu 50 de angajati si care au devenit adevarate grupuri, cu peste 1.000 de angajati, cu extindere a activitatilor si cu planuri si studii elaborate tot de catre Euroconsultancy & Studies. Firma deruleaza in medie opt contracte anual, iar in prezent are sase contracte de consultanta in derulare. "Cel mai mare este un program de consultanta si training pentru o firma din Deva care implementeaza un proiect agricol finantat de Banca Mondiala, etapa care urmeaza dupa cea in care am elaborat proiectul", explica Doiciu. Ea nu a precizat numele firmei partenere.



Erau prost intocmite

"Piata serviciilor de consultanta se afla in crestere exponentiala fata de anii precedenti, atåt datorita faptului ca exista o nevoie reala, pe care unii au intuit-o si au valorificat-o, cåt si datorita cresterii complexitatii documentatiei pentru participarea la licitatii de proiecte", spune Coca. Ultimul proiect de finantare pe care l-a realizat a avut 160 de pagini, dublu fata de "greutatea" unui proiect similar acum doi ani. Påna in prezent, GMF Euroconsulting a realizat 78 de proiecte de finantare, in special pentru IMM-uri, in toate fazele dezvoltarii acestora, bugetul total al proiectelor depasind 15 mil. euro. GMF Euroconsulting elaboreaza propunerile de finantare, monitorizeaza si evalueaza proiectele finantate, ofera consultanta in vederea obtinerii de credite de la banci, cu sau fara componenta nerambursabila.

Pe site-ul companiei GMF Euroconsulting sunt postate in medie cam sapte cereri pe saptamåna, pe care firma incearca sa le orienteze catre "finantarile potrivite". Firma a aparut pe piata consultantei intr-un context in care cea mai mare parte a solicitarilor de finantari nerambursabile erau respinse "din cauza slabei calitati a intocmirii proiectelor".

"Multe dintre aceste proiecte erau respinse inca din stadiul primar - nerespectånd criteriile de conformitate si eligibilitate - , fara a obtine punctajul minim de relevanta al proiectului. Ne-am propus sa raspundem nevoii de conformitate cu standardele finantatorilor, prin oferirea unor servicii complete, de elaborare a propunerilor de finantare, monitorizare si evaluare, in cadrul licitatiilor de proiecte organizate, sau in cadrul liniilor de credit", explica Marian Coca.

Activitatea de consultanta nu este specifica doar pietei din capitala. "Sunt foarte multe firme de consultanta la nivel local, iar pentru anumite proiecte lucram in consortiu", explica Maria Doiciu.

"Am constatat existenta pe piata serviciilor din Romånia a unei nise, in domeniul serviciilor de consultanta", isi aminteste Valentin Ghincolov, actualul proprietar al firmei Deep Space din Brasov. Dupa o incercare esuata de a porni o afacere in colaborare cu un asociat, in 2003 a infiintat propria firma de consultanta, ca unic asociat.

"Aveam o companie de consultanta juridica, dar datorita unor divergente de idei si de opinii, m-am despartit de asociatul meu", mai spune, Ghincolov.

Actuala firma de consultanta ii ofera proprietarului un spectru mai larg de servicii. "Dorim sa oferim tot suportul necesar unui intreprinzator care incepe propria afacere: consultanta pe baza ideii de business, infiintarea firmei si obtinerea tuturor actelor si avizelor necesare, precum si metode de atragere a clientilor, publicitate si promovarea imaginii". Compania Deep Space s-a infiintat in 2003 la Brasov si a inregistrat intr-un an o crestere de 78% a afacerilor. Firma incearca sa acopere tot ce inseamna "infrastructura unui business", de la acte påna la promovare, lasånd astfel managerului timpul necesar pentru a se ocupa de dezvoltarea afacerii sale.



In jur de 1.200 de euro, un proiect

Pentru realizarea unui proiect de finantare, tariful mediu perceput de catre firmele de consultanta este de 1.200 de euro, suma ce trebuie platita in etapa de realizare a proiectului de finantare.

"Tarifele pe care le percepem sunt direct proportionale cu timpul si expertiza pe care le alocam in colaborarea cu clientul. In cazul aprobarii proiectului, mai percepem 4% din suma obtinuta ca finantare nerambursabila", mai spune Marian Coca. Cei 4% trebuie platiti de catre client dintr-un alt buget decåt cel al proiectului deoarece cheltuielile de proiectare si de consultanta nu sunt, in general, eligibile.

Prin consultanta Deep Space incearca sa-si indrume clientii spre deciziile cele mai bune, punåndu-i in contact cu firme exportatoare sau care le achizitioneaza produsele.

"Durata de realizare a dosarelor variaza intre 7 si 30 de zile, iar tarifele percepute sunt in functie de volumul de munca depus si de valoarea proiectului", spune Valentin Ghincolov.

Definirea, analiza si evaluarea cererilor clientului au loc de la prima intålnire. Etapele ulterioare cuprind o prezentare a alternativelor optime pe baza carora clientul isi poate schita ideea de afacere. Daca firma de consultanta nu poate oferi toate serviciile de care are nevoie clientul, apeleaza la pachete de servicii "on-demand", disponibile prin colaborarile pe care consultantii le initiaza cu firme din alte domenii. "Am incheiat parteneriate si lucram in consortiu, in cazul in care serviciile de care are nevoie clientul nu sunt cele oferite in mod curent de catre firma noastra, sau timpul de executie pe care il solicita este prea mic pentru a realiza o lucrare de calitate", explica Marian Coca.



PÃ¥na la 100.000 de euro pentru un start-up

Finantarile de tip start-up sunt potrivite pentru firmele nou-infiintate, fiind de ajuns "o idee buna si un proiect bine intocmit, ceva experienta in domeniul de activitate finantat pentru a obtine påna la 100.000 de euro". "Au existat firme cu un singur angajat si cu un capital social de 2 milioane de lei, care au implementat cu succes proiecte de 100.000 de euro", povesteste managerul GMF. Ideea de baza a unei astfel de finantari consta in garantia coparticiparii la bugetul intregului proiect, dupa principiul 40%-60% sau 50%-50%.

Insa ideea buna nu ajunge intotdeauna, mai ales cånd nu cunosti toate detaliile afacerii. Multi potentiali clienti nu inteleg ca nu ajunge sa ai o idee aparent simpla: "vreau sa cresc melci" si gata. "Este necesar sa ai asigurata si piata de desfacere a produselor, iar banii nu se fac peste noapte, e necesara multa munca si seriozitate", spune Valentin Ghincolov.

El isi aminteste de un domn, din mediul rural, "care a venit foarte hotaråt la mine cu o cutie cu 5 vipere prinse pe munte, spunånd ca vrea sa-si faca o ferma de recoltare a veninului, deoarece a auzit ca se vinde cu 30.000 de euro gramul. Si ferma o vrea repede, deoarece are nunta intr-o luna". Explicatiile privind conditiile initerii unei afaceri, precum si faptul ca era ilegal ce face si ca ii trebuie si acte de provenienta a materialului biologic nu l-au convins desigur pe "potentialul investitor".



Industrie, turism si zone defavorizate

In sectorul industrial, ca si in cel agricol "se practica" finantarile pentru dezvoltare, care constau in achizitia de echipamente moderne, in realizarea fluxului tehnologic sau in activitati de imbunatatire a calitatii serviciilor oferite prin modernizarea activelor sau prin training.

Companiile care doresc sa-si mute activitatea in zone afectate de restructurari sunt si ele spijinite prin diferite tipuri de finantari.

"Situatia se potriveste companiilor cu un numar mare de angajati care au capacitatea de a absorbi forta de munca ramasa libera si care au departamente de resurse umane suficient de profesioniste pentru a instrui si perfectiona personalul, precum si pentru a controla mobilitatea acestuia", explica Marian Coca.

Printre proiectele realizate de GMF care au beneficiat de finantari se numara modernizarea unor pensiuni turistice in Delta Dunarii si in localitatea Bazna, achizitia unui echipament performant de prelucrare, realizarea unui program de pregatire a personalului dintr-o intreprindere, consultanta in vederea implementarii standardelor UE pentru producatori, marketingul produselor sau serviciilor. Intensificarea proiectelor pe baza de finantari europene l-au determinat pe proprietarul Deep Space sa infiinteze si un departament dedicat, fapt ce a dus la o crestere de 78% a numarului de solicitari primite anul trecut. Cele mai des intålnite proiecte au fost in acvacultura, crestere a ciupercilor sau ferme de animale.

dana.ciriperu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania