Afaceri de la zero

Globuri romanesti pentru pomi de iarna americani

22.12.2004, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Cecilia Stroe , Dana Ciriperu


Dupa anul 1989, pana in urma cu trei-patru ani, piata de globuri din Romania era dominata de importuri, in special din China. Treptat, producatorii romani au inteles ca exista un potential de afaceri foarte bun pe aceasta piata. Orientata spre export in tarile din Uniunea Europeana si Statele Unite, productia autohtona de globuri a inceput sa se dezvolte. Modelele sunt din ce in ce mai ingenioase, abordand fie clasica simplitate, fie picturile executate manual, de la stilurile standardizate la cele avangardiste. Ornamentele pentru pomul de iarna se supun unor rigori asemanatoare colectiilor de moda: haut couture sau pret-a-porter, in functie de pretentiile clientului. Moda dicteaza culorile care se poarta, liniile de executie, temele desenate pe globuri.



In Romania, producatori cu traditie ai globurilor de sticla sunt cooperativele mestesugaresti: zece fabrici, ale caror productii sunt absorbite in proportie de peste 90% de piata americana. An de an, doar de la una dintre acestea, Socom Argcoms din Curtea de Arges, pleaca spre Statele Unite in jur de 40 de containere, fiecare cu circa 70.000 de globuri, toate din sticla si decorate manual.



O caracetristica romaneasca este aceea ca, spre deosebire de tarile occidentale, afacerea cu globuri este afectata de sezonalitate. Producatorii spun ca piata interna in domeniu este una "haotica" si ca gusturile clientilor nu sunt prea clar definite. Spre deosebire de americani, care sparg globurile in fiecare an pentru a alunga ghinionul, romanii le prefera pe cele de plastic tocmai pentru ca nu se sparg, iar cele mai apreciate raman totusi cele "traditionale", adica cele colorate in rosu, albastru sau argintiu.





Zece milioane de globuri produse anual



Unul dintre cei mai importanti producatori autohtoni de globuri este firma Oberon din Pucioasa.



Daca anul acesta fabrica romaneasca le-a livrat americanilor, la cerere, globuri de culoare neagra, iar europenilor in culori pastelate, globurile preferate de romani sunt, conform oficialilor companiei, cele ieftine. Pentru excentrici, Oberon are insa in oferta si globuri "personalizate", executate la cerere, dupa orice fotografie, pentru 2 euro bucata. Romania este singurul loc in care Oberon inregistreaza retururi, spun producatorii - asta pentru ca globurile de sticla sunt mai scumpe decat cele importate din China, din plastic, de care piata romaneasca abunda.



Conform datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finante, Oberon a inregistrat in 2003 o cifra de afaceri de aproximativ 100.000 euro. Infiintata in 1997, compania exporta in prezent 90% din productie in Europa si Statele Unite. In fabrica de la Pucioasa, cei 200 de angajati produc anual circa 10 milioane de globuri de sticla.





De la cateva sute la peste 800.000 de globuri



Ideea unei afaceri s-a nascut in familia Turcu in 1991, an in care "planul de business" nu era deloc clar, ci mai degraba o reactie imediata a unor oameni cu spirit intreprinzator care se simteau "treziti din somn". Au avut diverse incercari in activitati de comert si servicii, s-au lovit de multe obstacole la care nu s-ar fi gandit niciodata, au investit si au cheltuit sume importante pana in momentul in care s-au simtit pregatiti sa inceapa o afacere reala. "Primii ani de activitate ne-au invatat multe despre cum se face un export, un import, ce inseamna o vama, cum se obtine o licenta, ce inseamna o factura, un act contabil sau un plan de management. Sotul meu fiind ocupat cu executia, am fost nevoita sa "urmez" eu aceasta scoala, insa sunt mandra de ce am realizat si de ceea ce am putut sa-i invat pe cei din jurul meu", povesteste Mihaela Turcu, director al Prodglob Clasic.



S-au ghidat de la inceput dupa tendintele pietei si au simtit ca productia e singura cale spre o afacere de durata. Desigur ca aceasta varianta a exclus castigul imediat, oferind in schimb siguranta unei investitii, chiar daca la parametrii mai redusi. Politica primilor ani de activitate, de a reinvesti in permanenta profitul, se mentine si in prezent, doar ca, dupa sapte ani de finantari din surse proprii, in 2001 au contractat primul credit bancar, de 50.000 de euro, pentru a mari spatiul si capacitatile de productie si pentru a realiza un show-room destinat in exclusivitate ornamentelor de Craciun.



In 1994, cand au inceput productia de globuri aveau deja experienta in materie de management, si au intampinat cu entuziasm propunerea lansata de un client de a confectiona obiecte decorative pentru sarbatori. "Prima productie a numarat cateva sute de globuri, iar acum am ajuns la cel putin 800.000 de obiecte in fiecare an", spune Gheorghe Turcu, proprietar Prodglob.





De la sticla romaneasca la import de materii prime



Dupa ce au livrat prima productie intr-un magazin clujean, cei doi asociati ai Prodglob si-au dat seama ca domeniul ornamentelor pentru Craciun nu poate rezista fara activitati de export, fiind una dintre multele activitati sezoniere. "Am inceput prin a vana clientii, pentru ca nu aveam alta posibilitate de a ne expune oferta, in situatia in care nici nu stiam ca se organizeaza targuri de specialitate", isi aminteste Gheorghe Turcu. In 1995 au aflat de Targul specializat de la Frankfurt, unde au mers in primul an in calitate de vizitatori. Socul a fost imens, diferentele erau atat de mari incat cei doi s-au gandit ca se pot intoarce la Cluj si pot pune punct afacerii pe care o pornisera. Au mers insa mai departe si au contactat diversi producatori europeni. Nu toti au fost receptivi la oferta lor de business. Au semnat totusi cateva contracte. Cel mai important lucru a fost insa deschiderea catre furnizorii de materie prima pentru globuri.



Prima productie a Prodglob a fost realizata cu sticla, tempera si lacuri romanesti. Calitatea lasa insa de dorit, iar pentru a putea patrunde pe pietele occidentale era nevoie de colectii speciale. "Am obtinut mostre de le furnizori straini si am realizat o colectie complet noua care s-a vandut foarte bine. La ora actuala, toate materiile prime pe care le folosim sunt din import", spune Gheorghe Turcu. Tuburile de sticla, lacurile colorate, cele de finisaj sunt aduse din Germania, iar tempera sunt importate din Italia.





Anul acesta se poarta globurile alb-negru



Portofoliul de produse al Prodglob numara peste 1.500 de modele impartite in colectii "haut-couture" si "pret-a-porter". Firma clujeana lucreaza si dupa modelul clientului, realizeaza globuri personalizate cu sigle de institutii sau dedicatii, extrem de solicitate in acest an.



Colectiile de Craciun realizate de Prodglob lansate la inceput de sezon sunt tematice, diversitatea de modele create pe o singura tema fiind extrem de mare. "Cele mai solicitate modele sunt desenele stilizate in expunere geometrica (stele, fulgi de zapada, brazi, globuri), care se realizeaza pe diferite culori si forme", explica Gheorghe Turcu. Firma sa nu are la dipozitie doar culorile de baza, ci o paleta coloristica de peste 300 de nuante. Colectia clasica, de globuri pictate manual este si ea extrem de apreciata de catre clientii Prodglob. In cadrul acestei colectii sunt realizate si cele mai mari ornamente de pom ale firmei clujene, cu o dimensiune de 150 de milimetri. Desenele reprezinta peisaje, scene de poveste, scene religioase sau mosi si oameni de zapada.



Figurinele libere, cele suflate in matrite sau cele cu adaosuri textile sunt preferate mai ales de cei mici, care se bucura de autenticitatea mosului cu barba, a omului de zapada cu joben sau a clovnilor cu papuci uriasi. "Specialitatea casei", globurile realizate numai de firma Prodglob sunt cele duble, executate pe ideea de glob in glob, cele cu pictura dubla, pasarile in cuib sau figurinele in glob care vor fi lansate abia in iarna anului viitor.



Anul acesta se poarta alb si negru, iar in 2005, tematica aleasa de Prodglob se va grupa in jurul "ochilor de copii" si a modelelor asiatice. Firma clujeana are deja in depozit, o parte din Craciunul anului 2005.



De trei ani, Prodglob a semnat un contract cu reteaua Metro, in 2003 vanzarile realizate prin intermediul magazinelor Metro aducand incasari de peste 1 miliard de lei. "Comenzile mari primite de la ei, au scazut in acest an ponderea exportului la 85%, si au determinat o crestere la intern", explica Gheorghe Turcu.



In 2005, Prodglob tinteste piata americana, pe care a intrat de cativa ani, dar care nu reprezinta inca o certitudine pentru firma clujeana. "Intre America si Europa exista o mare diferenta privind alegerea ornamentelor pentru Craciun. Americanii prefera cat mai multe decoratiuni pe globuri, iar europenii sunt mai traditionalisti, fiind mai receptivi la globuri pictate cu scene religioase, cu Mosi Craciuni", explica Mihaela Turcu.





"Voiam un brad in stilul anilor '70"



Productia de globuri in Atelierele Myd Grup din Cluj a inceput dupa o excursie in strainatate a actualei proprietare, Angela Cornea. Ea a ramas impresionata de modul in care se ornamenteaza brazii de in occident. "Romanii au preluat o idee, care in vest nu mai este la moda de peste zece ani: aceea de a decora brazii intr-o singura culoare", a observat Atelierelor Myd Grup. Ea s-a hotarat sa creeze o colectie retro pe care o pastreaza si in prezent, si care are la baza culori vii, desene cu mosi, oameni de zapada, flori, ingerasi, casute de poveste, brazi sau fluturi. "Voiam un brad in stilul celor din anii '70, din copilaria mea si eram convinsa ca pot realiza orice, atata timp cat imi doresc sa invat", isi aminteste Angela Cornea. Productia a inceput in 2002, intr-un atelier de 70 de mp pe care l-a transformat in sectie de productie, din sala de birouri. Impreuna cu primii angajati au invatat sa sufle sticla, sa o lacuiasca, sa picteze manual. "Am imbinat ideiile mele cu cele ale unor studenti la arte, care au venit la inceput pe post de colaboratori. O parte dintre ei contribuie si azi la realizarea colectiilor noastre", marturiseste Angela Cornea.



Fiecare avea alta tehnica, alta viziune despre cum ar trebui sa arate Mosul, dar cu totii aveau libertatea de a crea globurile pe care si le-ar dori in brad. Ulterior piata a sortat cele mai frumoase modele, care se vand foarte bine si astazi. Primele livrari pe piata clujeana au fost un esec total pentru ca ardelenii prefera, in opinia proprietarei Atelierelor Myd Grup, brazii naturali impodobiti cu globuri de plastic, si nu sunt prea interesati de ornamentele din sticla. "In primul an am prezentat modelele doar in zona Clujului si am avut vanzari descurajatoare. In 2003, o romanca stabilita in Franta a cumparat un glob de la noi si apoi ne-a contactat pentru o comanda externa", isi aminteste Angela Cornea. Astfel firma clujeana a realizat primul ecxport, pe motive fine florale, pe sticla clara si pe fond transparent.



In 2003, Atelierele Myd Grup din Cluj au livrat golburi in reteaua magazinelor Billa, iar dupa vanzarile realizate in acel an au selectat o alta retea in judetele cu vanzari mai puternice. Livrarea pentru Carrefour a inceput in noiembrie anul acesta si a determinat o crestere de 100% a vanzarilor pentru firma clujeana, care nu mai executa nici activitati de export.



Anul acesta, firma s-a orientat spre piata interna, in speranta ca vor reusi sa-i determine pe romani sa nu mai imite moda americana si sa foloseasca globuri de sticla viu colorate. Cei mai receptivi au fost clientii din Bucuresti, Craiova, Arad si Timisoara.





Contcurenta acerba din China si Mexic



La Sibiu, societatea Atcom produce globuri pentru pomul de Craciun intr-o gama variata de culori, forme si marimi destinate in exclusivitate pietei americane. "Avem un contract in derulare pe o perioada de 41 de ani. Toti producatorii de globuri din vechile Cooperative Mestesugaresti sunt prinsi in acest program", ne-a declarat, Ioan Hambasan, presedinte Atcom Sibiu.



Globurile, pictate manual, sunt realizate incepand de la jumatatea lunii ianuarie, iar de la sfarsitul lui noiembrie, dupa livrarea in SUA incep o serie de comenzi mai mici pentru piata interna. "Daca nu se va face o reutilizare si o reorganizare a productiei, activitatile noastre nu au cum sa reziste pe piata mondiala, in conditiile in care tari precum China sau Mexic au tehnologii mult mai avansate si costuri mai mici", este de parere Ioan Hambasan.
transilvania@zf.ro ; cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania