Afaceri de la zero

Uite cine creste consumul si investitiile!

01.06.2005, 18:38 Autori: Dana Ciriperu , Georgiana Stavarache , Lavinia Marin
Biberoane, scutece, papusi, carucioare, gradinite. Afacerile cu produse si servicii pentru copii au explodat in ultimul an, inregistrånd cresteri nemaiintålnite pe alte piete. Care este motivul? Reluarea de acum doi ani a trendului crescator al natalitatii, dupa o perioada de declin de cinci ani. In plus, atåt multinationalele cåt si firmele mici a??simta?? un mai mare curaj din partea tinerelor cupluri de a avea copii.

Statisticile confirma intuitia managerilor. Astfel, dupa ce din 1999 påna in 2003 s-a inregistrat o scadere permanenta a natalitatii, incepånd cu 2003, numarul de nou-nascuti la nivel national a reinceput sa creasca. Acesta a urcat cu aproape 2.000 in 2003 si cu aproape 4.000 anul trecut.

Cresterea natalitatii da un semnal puternic pentru mediul de afaceri, atåt pentru gigantii de bunuri de larg consum ale caror departamente de marketing analizeaza in permanenta schimbarile demografice, dar si pentru micile firme.

a??Tinerii din Romånia au mult mai multa incredere in viitor si acum nu se mai tem sa-si intemeieze o familie si sa aiba copii. Aceasta va duce la o crestere mai puternica a unor categorii de produse pentru copii, cum sunt scutecele sau conexe, cum ar fi detergentiia??, a spus Alexandra Gatej, director de marketing in cadrul Unilever South Central Europe (USCE).

Unilever este producatorul detergentilor Dero si Omo si al margarinelor Rama si Delma, Unilever are vånzari de aproape 100 de milioane de euro anual pe piata din Romånia. a??Daca acum cåtiva ani cresterea vånzarilor la detergenti era impulsionata de achizitiile de masini de spalat, de acum motorul va fi dat de spalarile mai desea??, a mai spus Gatej.



Dublare la scutece

a??Piata scutecelor de unica folosinta a crescut cu siguranta in ultimii ani, putem spune chiar ca s-a dublat in ultimii trei ania??, a spus Maria Camelia Sur, director de relatii externe in cadrul rivalului Procter & Gamble.

P&G este lider pe piata romåneasca a scutecelor de unica folosinta, cu marca Pampers. De altfel piata scutecelor de unica folosinta a cunoscut o adevarata explozie, fiind accelerata atåt de cresterea natalitatii, cåt si a veniturilor disponibile ale populatiei si a nivelului de educatie in råndul tinerelor mame.

Potrivit datelor companiei de cercetare de piata ACNielsen Romånia, vånzarile totale de scutece de unica folosinta au crescut anul trecut cu aproape 50% in volum, de la 63.700 de bucati in 2003 la aproape 95.500 in 2004. Valoric, piata a urcat de la 14 milioane de euro in 2003 la peste 21 de milioane de euro, in 2004, potrivit aceleiasi surse.

a??In ceea ce priveste vånzarea de scutece pentru copii ale firmei noastre - marca Happy - in 2004 fata de 2003 s-a inregistrat o crestere cu 95%a??, a spus si Mihaela Grigore, key account manager la compania Bella Romånia. a??Cred ca trendul va continuaa??, a adaugat ea.

Reprezentantii din Romånia ai gigantului american Procter & Gamble spun ca desi piata creste, consumul pe cap de locuitor este inca redus fata de tarile vecine.

a??Nivelul de consum pentru scutecele de unica folosinta din Romånia este mult mai scazut decåt in alte tari europene, chiar si prin comparatie cu alte tari din Europa Centrala, cum ar fi Polonia sau Ungaria. In Romånia, piata desi este in crestere este limitata de pretul produsului. Spre deosebire de alte tari din Europa Centrala si de Est, unde exista o politica de protejare a familiei, a mamei si a copilului si TVA-ul pentru astfel de produse este zero sau mult mai redus in comparatie cu celelalte bunuri de larg consum, in Romånia, TVA-ul pentru scutecele de unica folosinta este de 19%a??, au mai spus reprezentantii companiei. P&G deruleaza anual in Romånia afaceri de circa 150 de milioane de dolari. In afara de pampers, compania detine branduri precum Tide, Ariel, Pantene, Blend-a-med.

a??Cresterea economica produce un sentiment de siguranta in råndul familiilor tinere si in special curaj in a face copiia??, spune Razvan Badita, reprezentant al companiei Chicco din Bucuresti, importator de produse pentru copii. Compania, care urmareste permanent datele statistice legate de numarul de nou-nascuti, a observat reluarea trendului ascendent din 2003 si 2004 dupa declinul din anii precedenti.

Cresterea natalitatii si a veniturilor disponibile a dus nu numai la noi planuri de marketing pentru multinationale dar si la aparitia a tot felul de afaceri mici, care furnizeaza servicii si produse destinate copiilor.



Se merge pe specializare

In retail, se investeste masiv in magazine specializate pentru copii. Lantul de farmacii Sensiblu a lansat la sfårsitul anului trecut un concept de magazine specializate pentru copii - Miniblu.

Reteaua a anuntat ca se va extinde in acest an cu noua unitati noi, obiectivul pentru 2005 prevazånd incheierea anului cu 15 magazine. a??Rata natalitatii din Romånia este in crestere pentru al doilea an consecutiv, iar tendinta se va mentine si pentru urmatorii ania??, a mai spus Amalia Georgescu, director executiv in cadrul firmei. Magazinele comercializeaza imbracaminte, mobilier, carucioare, premergatoare, scaune auto, iar produsele sunt fabricate in parteneriate cu cu companii de profil din Romånia, Ungaria si Franta. Miniblu a fost lansat la sfårsitul anului 2004 de lantul de farmacii Sensiblu, marca fiind achizitionata ulterior de fondul de investitii Gemisa. Retailerul britanic Mothercare, specializat in vånzarea de produse pentru mame si copii a deschis anul trecut primul magazin in Bucuresti si a anuntat ca investeste in alte doua magazine tot in Capitala si ca pe viitor are in vedere si provincia. Dezvoltat pe principiul a??one stop shopa?? (n.r. - un magazin in care poti gasi tot ce doresti), reteaua are produse pentru toate etapele de evolutie a viitoarelor mame si a copiilor - de la nou-nascuti påna la opt ani. Un alt segment in crestere este cel al alimentelor pentru sugari si copii. Companii precum Nestle sau Supreme Group au lansat anul trecut noi sortimente de dulciuri pentru copii.

a??Rata natalitatii este in crestere in Romånia, dar un factor important este cresterea nivelului de educatie in råndul tinerelor mame, care se indreapta catre produse de calitatea??, spune Dr. Mihaela Cerbu, din cadrul companiei Nestle Romånia. Cifra de afaceri a Nestle Romånia se ridica la peste 60 de milioane de euro anual. Restaurantele McDonald''s pun un mare accent pe copii, care sunt o componenta din marketingul firmei. Compania de bauturi Romanian Drink Service, distribuitorul marcii Garrone, a lansat anul acesta sampania pentru copii Baby Boom, targetul fiind copii de la 1 luna påna la 10 ani. a??In doi ani vrem sa ajungem lideri pe aceasta piataa??, a spus Viorel Chircuta, director comercial Romanian Drink Service. Principalul concurent este Rubby Bubble, produsa de Karom Drinks.



Turcii si chinezii acapareaza piata

Piata produselor pentru copii a atras in ultimele luni o serie de produse complet noi, inexistente påna la acel moment in magazinele dedicate celor mici. Compania Mediconsult, importator si distribuitor exclusiv al produselor Bfree (produse de hranire pentru bebelusi), si-a inceput activitatea in luna martie a acestui an si spera ca in doi ani sa detina 3% din piata biberoanelor pentru copii.

Bebe Distribution Group a inceput sa importe din luna aprilie a acestui an produse de lenjerie pentru copii marca Barbie.

a??Copilul nu e un client obisnuit, parintii fiind intotdeauna mai atenti la ceea ce cumpara pentru cei mici decåt la produsele pe care le achizitioneaza pentru ei. Orice parinte face sacrificii pentru a-i oferi copilului sau cele mai bune produsea??, considera Roxana Chis, key account manager al Bebe Distribution Group.

Majoritatea importatorilor aduc in discutie concurenta produselor din China si Turcia care au invadat piata de produse pentru cei mici. a??In momentul de fata, piata e asaltata de produsele din China si Turcia, care se vånd la preturi de cåteva ori mai micia??, spune Gabriel Pantelimon, marketing manager al Mediconsult. Daca biberoanele Bfree se vånd in lanturile de farmacii cu preturi cuprinse intre 350.000-400.000 de lei (9,5-10,9 euro), cele a??no namea??, produse in tarile asiatice, valoreaza in medie 70.000-80.000 de lei (1,9-2,1 euro).

a??Copiii sunt in centrul atentiei, iar parintii au inceput sa selecteze produsele pe care le achizitioneaza. Domeniul este extrem de sensibil, fiind vorba despre cei mici, fapt ce nu le permite parintilor sa cumpere lucruri ieftinea??, afirma Pantelimon.

Mediconsult si-a propus sa vånda in acest an 15.000 de biberoane, urmånd ca in doi ani sa ajunga la cel putin 30.000 de produse. Pentru a-si atinge obiectivele de vånzari, firma dezvolta o retea de distributie proprie si aloca pentru promovare in reviste specializate cåte 3.000 de euro lunar. a??Am reusit sa acoperim piata din Capitala, iar acum vizam toate orasele mari din provinciea??, mai spune Pantelimon. Deja, biberoanele Bfree sunt prezente in farmaciile din Constanta, Brasov, Sibiu, Alba-Iulia, Cluj si Timisoara.

Piata romåneasca de biberoane este estimata la un milion de produse anual, in timp ce in Anglia, de exemplu, se vånd 50.000 de biberoane pe luna.

Studiile de piata realizate de companie inainte de a porni afacerea din Romånia au indicat o a??piata care inca se luptaa??, acesta fiind motivul pentru care firma de distributie incearca sa tina preturile cåt mai jos. a??Am inceput sa distribuim produse de lenjerie, sub licenta Barbie, pe o piata invadata de produse false, care se vånd in Romånia la acelasi pret cu cele originale, uneori chiar mai scump. In aceste conditii sunt putini distribuitori care se incumeta sa porneasca un business, pentru ca o licenta costaa??, explica Roxana Chis. Preturile pentru obtinerea unei francize variaza intre 30.000 si 200.000 de euro.

Påna la sfårsitul acestui an, compania vrea sa acopere piata la nivel national, dupa care se va extinde in Ungaria si Bulgaria.



Parintii a??high pocketa??

a??Parintii se impart in Â?low, medium and high pocketÂ?, iar noi ne adresam celor de la medium in sus, deoarece ceilalti prefera ca mobilierul pentru copii sa dureze o viataa??, spune Rares Savulescu, director general la o asemenea fabrica de mobila pentru copii, Anndante Style. Compania a intrat pe piata mobilierului pentru copii in urma cu patru luni. a??La inceput am prospectat piata si concurenta este mica pe acest segment de piata, mai ales ca noi fabricam mobilier din pal, iar pe piata se gasesc produse in principal din plastica?? a mai spus el.

a??Sunt sigur ca aceasta piata va evolua o data cu mentalitatea romånilor. Piata va creste in momentul in care parintii isi vor da seama ca mobilierul pentru copii este un bun de consum, un obiect de decor si nu ceva ce poti lasa mostenire copiilor si peste 50 de ania??, a declarat Savulescu. El a adaugat ca a??acest tip de mobilier necesita multa manopera, deoarece trebuie rotunjit pentru ca sa nu se poata lovi copiii si trebuie sa fie solid, ca sa nu reprezinte un pericol pentru ei. Necesita mult mai multa munca decåt un mobilier obisnuit si preturile trebuie sa fie mult mai micia??.

Dupa 1990, au inceput sa apara in Romånia gradinitele private, pentru ca acum sa fie in Romånia peste 100 de gradinite de acest fel. Un exemplu este Clara Kindergarten, care a inceput in 2002 cu 4 copii, pentru a avea astazi peste 400 de copii. Acest tip de gradinita ofera multe facilitati pentru parintii care doresc o oferta educationala sporita pentru copiii lor.

Contra unor sume ce variaza intre 150 si 230 de euro, copiii pot lua lectii de dans modern, de actorie, de initiere PC, de initiere in arte martiale, inot, tenis de cåmp. Pe långa acestea ei pot invata aceleasi lucruri ca la o gradinita de stat, numai ca in grupe de maxim 8 copii fata de 30 la cele de stat si chiar si in engleza sau germana.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania