Afaceri de la zero

Un site, doi tineri, pasiunea femeilor pentru reduceri şi 200.000 de euro în primul an. Care este afacerea?

28.05.2012, 16:04 Autor: Mirabela Tiron

Doi tineri din Râmnicu Vâlcea, soţii Elena Popa (25 de ani) şi Bogdan Popa (32 de ani), cu studii superioare în turism şi construcţii, au pus anul trecut bazele unui business online care vinde cupoane de reduceri pentru tratamente cosmetice sau vacanţe, acest segment fiind în plină dezvoltare pe piaţa românească.

"Am avut câţiva ani buni de experienţă în domeniul vânzărilor şi al managementului afacerilor, lucrând ca agenţi de vânzări. Pornind de la statistica că 3 din 4 femei nu se pot abţine de la cumpărături când vine vorba de reduceri, nu am stat prea mult pe gânduri. Nu am pierdut timp şi pe 5 aprilie 2011 site-ul OfertaDeLUX.ro îşi anunţa oficial lansarea. Abordarea iniţială a fost să ne diferenţiem de cei care erau deja pe piaţa reducerilor prin oferte de lux în zone ultracentrale ale Bucureştiului", spune Elena Popa. Pe site se vând cupoane de reduceri la vacanţe, tratamente cosmetice, dar şi la alte produse şi servicii.

De exemplu, una din ofertele zilei promova o vacanţă all-inclusive în Turcia pentru 570 de euro, un preţ de aproape două ori mai mic faţă de cel fără un discount. După ce au decis să renunţe la statutul de angajat şi să devină antreprenori, cei doi soţi au investit 12.000 de euro în realizarea site-ului prin intermediul unei firme specializate, logistică şi marketing.

"Prima oară contactam noi companiile ce puteau deveni furnizori, dar după şase luni deja am început să primim telefoane. În prezent avem 180 de furnizori. Cei care cumpără efectiv "servicii" de pe website sunt persoane fizice".

Primii 200.000 de euro

Din aprilie până în prezent oferta de lux.ro a avut încasări de 200.000 de euro, spun antreprenorii. Profitul vine din comisionul perceput, care variază între 15% şi 35% în funcţie de produsele sau serviciile vândute.

Antreprenorii lucrează cu procesatorul de plăţi Pay U.

Elena Popa spune că un site de reduceri este relativ uşor de lansat, totul se complică însă după lansarea acestuia, când intervin contractarea partenerilor, menţinerea parteneriatelor şi creşterea continuă a vânzărilor. Antreprenorii se concentrează pe dezvoltarea de parteneriate strategice şi estimează cel puţin o dublare a încasărilor până la sfârşitul anului 2012, dar şi o creştere a profitului. "Este simplu să lansezi un proiect în mediul online, dar este foarte greu să îl ţii acolo şi să îl creşti în fiecare zi tot mai mult şi mai mult. Ne-am axat pe branding (...)", a spus ea.

Pofta de reduceri

Andreia Stavarache, sales&marketing manager al integratorului de soluţii pentru plăţi online PayU, spune că a observat o creştere a pieţei site-urilor de reduceri (volume tranzacţionate online de aceşti comercianţi) cu 236% în primul trimestru al acestui an faţă de perioada similară a anului trecut. Conform estimărilor ei, în piaţă funcţionează cam 160 de magazine online de reduceri, dintre care mai puţin de 50% înregistrează efectiv tranzactii. În acelaşi timp, din tranzacţiile efectuate prin magazinele ce lucrează cuPay U ea a observat că utilizatorii preferă cu preponderenţă ofertele care se află sub pragul de 50 de lei.

Alte exemple

Un alt antreprenor care a dezvoltat o afacere din ofertele la reduceri este Roberto Lazarov, 30 de ani, care administrează FunDeal.ro, lansat în urmă cu doi ani. "Am primit un apel de la prietenul meu Jeffrey Treichel, care locuia în Chicago şi care se săturase şi voia să se mute în Croaţia pentru a începe un nou business. Jeffrey a decis să înceapă un business (cu cupoane de reduceri - n.red.) în Zagreb. Eu am fost un pic mai sceptic, dar după o lansare reuşită în Zagreb am decis să aduc formatul şi în România", spune Roberto Lazarov.

El spune că investiţia totală s-a ridicat la câteva sute de mii de euro. "Ideea noastră era de-a crea un grup puternic în toată zona balcanică sub numele de Kolektiva Net works. Am avut noroc că am adus în grupul nostru fondul german Rebate Networks, ce a adus un plus foarte important în zona de know-how, dar şi expunere internaţională", precizează el. Recent Rebate Networks a vândut site-ul de reduceri din Germania către motorul de căutare Google.

"Această tranzacţie dovedeşte că la nivel global mergem în direcţia corectă." Roberto Lazarov spune că piaţa a evoluat foarte mult anul trecut şi că obiectivul Fun Deal este să ajungă la vânzări online de 3-4 mil. euro anul acesta, în timp ce la nivel de grup, pe Euro pa Centrală şi de Est sunt estimate vânzări de 20 mil. euro.

"Am vrut să dezvoltăm businessul de la zero, fără baze de date cu adrese de e-mail cumpărate sau generate artificial. Am creat până la urmă propria reţea de clienţi loiali, însă investiţia a fost mai mare aşa", spune Roberto Lazarov. Piaţa de cupoane de reduceri din România a ajuns la un rulaj lunar de două milioane de euro şi are potenţialul de a mai creşte de câteva ori în următorii trei ani, potrivit datelor din piaţă.

Reducerile, un domeniu care practic era inexistent în 2009, au devenit în scurt timp industria cu cea mai spectaculoasă evoluţie. Site-urile care vând cupoane de reduceri le-au deschis apetitul pentru cumpărături online multor consumatori români. Peste 350.000 de români cumpără cupoane de reduceri.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania