Analiză

Ce s-a întâmplat cu cele mai mari 16 firme intrate în insolvenţă la începutul crizei. Afaceri în scădere cu 1 miliard de euro şi 9.000 de angajaţi mai puţin

Ce s-a întâmplat cu cele mai mari 16 firme intrate în insolvenţă la începutul crizei. Afaceri în scădere cu 1 miliard de euro şi 9.000 de angajaţi mai puţin

Ce s-a întâmplat cu cele mai mari 16 firme intrate în insolvenţă la începutul crizei. Afaceri în scădere cu 1 miliard de euro şi 9.000 de angajaţi mai puţin

Autor: Cristi Moga

03.08.2012, 00:07 5994

În 2007 probabil nici nu bănuiau în ce situaţie vor ajunge. Companii mari, cu afaceri de zeci, poate sute de milioane de euro şi branduri cunoscute ca Flanco, Leonardo, PIC, Ultra Pro, Spar sau Mondex îşi făceau planuri de extindere, fără a bănui prăbuşirea ce va urma în întreaga economie, dar şi în magazinele lor.

Aceste şase firme din retail, alături de câţiva distribuitori, constructori sau jucători din industria alimentară au fost printre primii jucători mari ce s-au confruntat cu legea insolvenţei după declanşarea crizei din ultimii ani, care a măturat cifre de afaceri şi a trimis mii de angajaţi în şomaj.

Cele 16 firme din analiza ZF aveau în 2008 afaceri cumulate de 1,237 miliarde de euro şi 12.908 angajaţi, iar în 2011 bilanţurile de la Ministerul Finanţelor au contabilizat pentru aceleaşi companii un rulaj de doar 205 mil. euro şi 3.239 de angajaţi.

Evoluţia acestor firme a diferit însă de la caz la caz.

Astfel, cons­tructorul Mivan Kier, reţeaua ma­gazinelor Ultra Pro, supermar­ke­turile Ethos şi pro­ducătorul lactatelor Brailact au intrat în anii 2010-2011 în fa­liment şi sunt în curs de sau au fost deja lichidaţi.

La polul opus, retailerul de electronice şi electrocasnice Flanco, reţeaua de magazine de încălţăminte Leonardo, distribuitorii Direct din Argeş şi Delta Distribution, precum şi reţeaua Snack Attack au planuri de reorganizare votate de creditori şi confirmate de către judecătorii sindici, astfel că au şanse importante de a rămâne în piaţă.

Şi pentru PIC a fost aprobat în acest an un plan de reorganizare de către Tribunalul Braşov, dar acesta prevede continuarea activităţii doar în vederea valorificării activelor rămase în portofoliul companiei controlate de fraţii Penescu din Piteşti.

Cum s-a văzut reorganizarea în evoluţia afacerilor?

Administratorii şi lichidatorii judiciari îşi aseamănă deseori poziţia cu cea a unui chirurg, venit să ia rapid măsuri drastice în companii, fără a prelungi prea mult agonia.

Scopul lor declarat este acela de a eficientiza activitatea, acolo unde este posibil, sau de a valorifica în cele mai bune condiţii activele firmelor pentru care singura soluţie este falimentul.

Flanco era în 2008 o companie gigant, cu afaceri de aproape 200 de milioane de euro şi 900 de angajaţi.

Cu toate acestea, într-un an bun pentru economie, firma Flanco Internaţional a avut pierderi de aproape 7 milioane de euro. În condiţiile în care piaţa electro­casnicelor s-a prăbuşit în următorul an, iar gradul de îndatorare al companiei era unul ridicat, la sfârşitul lui 2009 firma a intrat în insolvenţă.

Procesul de restructurare, coordonat de către Casa de Insolvenţă Transilvania, a fost unul rapid, astfel că la mai puţin de un an de la intrarea în insolvenţă judecătorul sindic a confirmat planul de reorganizare.

Care au fost rezultatele? Cu o structură nouă de acţionariat, în cadrul unei noi firme (Flanco Retail), alt management, mai multe magazine închise şi circa 400 de angajaţi în minus, Flanco a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 113,7 mil. euro şi un profit net de 0,8 mil. euro, în condiţiile în care piaţa de profil a continuat să fie una complicată.

Compania are în prezent o reţea de circa 80 de magazine şi vizează realizarea unei cifre de afaceri de 140 de mi­lioane de euro în 2012.

Şi reţeaua de magazine de în­călţă­­minte Leonardo sau pro­du­că­torul de ciorapi Mondex au "su­pravieţuit" cel puţin deocamdată insolvenţei.

La aproape trei ani de la deschiderea dosarului de insolvenţă, tabelul de creanţe al firmei Mondex din Sibiu nu a fost încă definitivat, astfel că Tribunalul Sibiu judecă în vara acestui an contestaţii din partea creditorilor.

Ce branduri au dispărut

În urmă cu patru-cinci ani singurul competitor pentru reţelele de hipermarketuri străine de pe piaţa locală era compania PIC, care avea magazine în Piteşti, Brăila, Oradea, Craiova şi Călăraşi.

După intrarea în reorganizare, coordo­nată de către Pricewaterhouse­Coopers, toate magazinele au fost închise, iar în acest an unităţile din Piteşti, Craiova, Oradea şi Călăraşi au fost vândute către un om de afaceri din Gorj, Nicolae Sarcină.

El a redeschis magazinele din Piteşti şi Craiova sub brandul reţelei Succes pe care o controlează de mai mulţi ani şi intenţionează să readucă în activitate şi clădirile din Oradea şi Călăraşi.

Reţeaua de 20 de supermarketuri Ethos, controlată de omul de afaceri Ion Şoloman, a dispărut de asemenea de pe piaţă, unele spaţii fiind preluate de reţele precum Profi sau Mega Image.

Pe de altă parte, supermarketurile Spar, un brand binecunoscut la nivel european, au revenit pe piaţa locală după ce firma Spar SRL, fostul operator al reţelei din România, a intrat în insolvenţă şi şi-a redus puternic activitatea.

O firmă din Braşov a preluat franciza companiei olandeze pentru 80% din teritoriul României şi are planuri de expansiune la nivel naţional.

Planurile prea ambiţioase însă s-au dovedit în multe cazuri neproductive, iar cei mai în măsură să confirme acest lucru sunt cei care s-au lovit primii de probleme de insolvenţă pe piaţa locală.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO