Analiză

CosmoRom: radiografia primului esec din telefonia mobila europeana

05.12.2003, 00:00 1210



La trei ani de la lansarea comerciala, CosmoRom, operatorul de telefonie mobila detinut de RomTelecom, se afla in pericol de a fi inchis. Daca se ajunge in aceasta situatie, ar fi primul esec de acest gen din Europa si poate chiar din lume.



La finele lunii septembrie 2003, CosmoRom avea 84.000 abonati dintr-o piata de aproape 6,1 milioane utilizatori, revenindu-i deci o cota de circa 1,4%.



De ce nu a reusit CosmoRom?



Pentru a raspunde la intrebare trebuie sa intelegem modelul de afacere de succes din telefonia mobila din Romania - modelul GSM900 (Connex si Orange), dar si modelul de afacere CosmoRom. In primul rand avem de a face cu structura actionariatului.



La operatorii GSM900 gasim in actionariat companii cu ambitii globale. Orange, al doilea operator euro-pean, este actionar majoritar in Orange Romania. ClearWave (TIW din Canada) si Vodafone, cel mai mare operator din lume, sunt actionari la Connex. Toti acesti mari jucatori sunt implicati in adminis-trarea de zi cu zi a afacerilor din Romania.



De cealalta parte, in structura actionariatului CosmoRom gasim operatorul national RomTelecom. Desigur ca avem de a face cu o competitie inegala; RomTelecom, companie de stat si cu cultura de companie de stat pana nu demult, nu a fost in stare sa concureze de la egal la egal cu Orange, TIW sau Vodafone. Fiecare dintre companiile-mama ale operatorilor de telefonie mobila castigatori a construit in Romania o replica dupa chipul si asemanarea sa. Astfel, pentru construirea unei organizatii competitive au fost adusi straini cu experienta in telecomunicatii si piete concurentiale, care au ocupat pozitiile ierarhice superioare. Au fost angajati si romani care au luat locul acestora pe masura acumularii cunostintelor necesare si a trecerii timpului. Mai mult, la operatorii GSM900 a avut loc o schimbare la varf dupa primii doi sau trei ani, fiind adusi noi manageri pentru noua etapa cand serviciul a inceput sa devina unul de masa. Rolul strainilor a fost determinant in implementarea culturii companiei-mama.



Cei care au construit CosmoRom, au provenit din RomTelecom. CosmoRom a devenit in felul acesta o clona a operatorului RomTelecom de acum cativa ani, preluand astfel si cultura companiei-mama. Aici putem gasi explicatii la actiunile si rezultatele obtinute. Lansarea comerciala a serviciilor s-a facut extrem de rapid in cazul operatorilor GSM900. Dupa ce ambii operatori au obtinut licenta in decembrie 1996, Connex a lansat serviciile dupa 4 luni (15 aprilie 1997), iar Orange (Dialog) doua luni mai tarziu (6 iunie 1997).



Nu acelasi lucru s-a intamplat cu CosmoRom: licenta a fost obtinuta in decembrie 1998, iar lansarea comerciala a serviciilor in mai 2000, adica dupa 16 luni! In acest timp cei doi operatori GSM900 au reusit dublarea numarului utilizatorilor de telefoane mobile de la 0,64 milioane la finele anului 1998 la circa 1,5 milioane in prima parte a anului 2000.



Finantarea instalarii retelei si dezvoltarii afacerii a fost facuta de operatorii GSM900 prin credite sindicalizate. Connex a beneficiat de doua credite sindicalizate de 190 milioane $ in ianuarie 1998 (BERD) si 105 milioane $ in ianuarie 1999 (ABN Amro si BERD). Dialog (actualul Orange) a primit in aprilie 1998 un credit de 210 mil. $, de la fondul de investitii IFC.



In schimb, finantarea dezvoltarii afacerii CosmoRom s-a facut din capitalul social si prin creditarea de catre furnizori. Sa nu uitam ca operatorul CosmoRom foloseste banda de 1.800 MHz care necesita investitii mai mari.



Iar diferenta in finantare a generat si diferenta in acoperirea populatiei cu servicii mobile. Slaba acoperire a constituit unul dintre motivele numarului redus al abonatilor CosmoRom, competitia fiind in calitate, iar acoperirea este poate cel mai important factor in acest sens. Ca urmare a unor investitii de circa 750 mil. $ pana in 2003, operatorii GSM900 acopera peste 95% din populatie, in timp ce acoperirea CosmoRom este mult mai mica, circa 60%, urmare a unor investitii mult mai mici. Si cheltuielile cu publicitatea au fost mult mai mici, fapt care a afectat decisiv imaginea serviciilor oferite .



Urmarea fireasca a fost un numar mic de clienti, respectiv o cota de piata mica, prestatia CosmoRom fiind sub nivelul prestatiei operatorilor GSM900 din primii ani ai acestora de activitate in Romania. De asemenea, prestatia CosmoRom este sub nivelul prestatiei celorlalti operatori GSM1.800 din Europa. In Europa Centrala, operatorii GSM1.800 au fost de regula al treilea intrat pe piata, unii dintre ei reusind performante deosebite - CosmOTE devenind lider de piata anul trecut.



De ce ar trebui pastrat?



Pentru competitie. Astazi in Romania doi operatori, Orange si Connex, detin peste 96% din numarul utilizatorilor de telefoane mobile din Romania, lucru unic in Europa Centrala, unde cel mai slab cotat operator, al treilea de regula, detine peste 10% din piata. Avem de a face cu un duopol, care nu inseamna neaparat competitie. Pentru a avea competitie in telefonia mobila, CosmoRom trebuie ajutat sa traiasca si sa i se permita sa concureze cu operatorii GSM900.



Pentru RomTelecom. In Romania mai avem un unicat - RomTelecom (in care statul roman detine 47% din actiuni), a carui cifra de afaceri se bazeaza preponderent pe telefonia fixa: peste 95%. In tarile europene operatorii nationali au creat companii care ofera si alte servicii: telefonie mobila, Internet, televiziune prin cablu etc., astfel ca pe masura ce veniturile din telefonia fixa au scazut ca urmare a intrarii acesteia pe partea descendenta a ciclului de viata, veniturile noilor servicii in puternica crestere in ultimii ani au facut ca veniturile grupului sa creasca. Iar telefonia mobila are partea leului ajungand la unele grupuri la aproape 40% din venituri.



Viitorul RomTelecom este legat de viitorul telefoniei mobile pe care o va oferi. Inchiderea CosmoRom nu ar face altceva decat sa elimine cea mai importanta optiune a operatorului RomTelecom de a-si creste veniturile in viitor. Practic, aceasta ar face ca in 2-3 ani operatori de telefonie mobila, in special Connex si Orange, sa ajunga si sa depaseasca RomTelecom atat din punct de vedere al numarului de abonati, cat si mai ales al veniturilor. Operatorii de telefonie mobila par mult mai bine pozitionati decat operatorul de telefonie fixa in oferirea unui pachet de servicii cat mai complet (voce, date, Internet; fix si mobil) si in convergenta fix-mobil. In conditiile liberalizarii pietei si controlului tarifelor telefoniei fixe, RomTelecom va continua sa piarda clientii importanti (segmentul business), putand astfel deveni pe termen mediu o utilitate publica oferind servicii de telecomunicatii grupurilor sociale defavorizate. Este de astepat in aceste conditii, retragerea actionarului majoritar OTE si chiar modificari importante in activele companiei. In aceste conditii, valoarea de piata a companiei RomTelecom va scadea puternic. In ceea ce priveste actiunile detinute de stat in RomTelecom, acestea vor valora cu siguranta mai mult daca va exista in viitor CosmoRom fata de situatia in care nu va mai exista. Cu conditia ca, fireste, CosmoRom sa aiba o strategie solida de dezvoltare.



Inca se mai poate!



EvoluTia numarului utilizatorilor de telefonie mobila pe termen mediu justifica de asemenea pastrarea operatorului CosmoRom. Este de asteptat cresterea pe termen mediu a numarului utilizatorilor de telefoane mobile pana la circa 10 milioane, iar o restructurare rapida a operatorului CosmoRom i-ar putea permite atragerea unui numar suficient de clienti pentru o afacere viabila. Numarul utilizatorilor de telefoane mobile ar mai putea creste cu circa trei milioane in cativa an), dupa aceasta perioada urmand stagnarea. Cresterea bazei de abonati se face mult mai usor intr-o piata in dezvoltare decat in una in stagnare.



Un rol important ar trebui sa aiba ANRC (arbitrul pietei) in promovarea unor tarife care sa stimuleze competitia. Astazi o convorbire originata intr-o retea si terminata in alta retea costa mult mai mult decat una terminata in aceeasi retea. Tarifele de interconectare, mari, intre operatorii de telefonie mobila fac dificila atragerea de noi abonati de catre operatorii cu cota mica de piata, perpetuand astfel ierarhia. ANRC ar trebui, deci, sa elimine aceste bariere in calea competitiei, facand ca tarifele sa fie bazate pe costuri.



Ce ar trebui facut?



Ar trebui gasit foarte repede un partener strategic, operator de telefonie mobila cu ambitii cel putin regionale, care sa construiasca foarte rapid un nou model de afacere la operatorul CosmoRom. Un partener capabil sa lupte de la egal la egal cu competitorii sai Orange, Vodafone, TIW. Un partener capabil sa permita accesul mai usor la finantele internationale. Un partener care sa aduca apartenenta la un puternic grup de telecomunicatii.



Telekom Austria are planuri de dez-voltare regionala, recent retragandu-se din cursa pentru operatorul Mobitel din Bulgaria deoarece statul bulgar nu a dorit sa cedeze pachetul majoritar.



CosmoOTE (Grecia), Deutsche Telekom (Germania) sau TIM din Italia sunt operatori cu strategii de dezvoltare regionala. Totul este ca actionarii RomTelecom sa doreasca acest lucru. Oricum, tergiversarea luarii unei decizii echivaleaza cu inchiderea operatorului CosmoRom, deoarece pe masura trecerii timpului cresc sansele ca sa nu se mai poata face nimic. Caci, aboala lunga, moarte sigura!O



nicolae.oaca@yahoo.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO