Analiză

Dupa boom in 2005, dealerii auto se intreaba ce o sa fie in 2006

24.01.2006, 22:17 17

Cu 256.000 de masini noi vandute si o valoare a pietei de 3,5 mld. euro, Romania a depasit anul trecut Ungaria, devenind a doua piata ca marime din regiune, dupa Polonia. Explozia de anul trecut a vanzarilor de masini nu se va mai repeta insa in acest an.

Piata auto a traversat in ultimii cinci ani cea mai fasta perioada de dupa revolutie, vanzarile de masini noi crescand in acest rastimp de peste trei ori.

Explozia vanzarilor a determinat intrarea unora dintre importatorii auto intre cele mai mari companii din Romania, realizand afaceri de sute de milioane de euro anual, cu rate ale profiturilor mult peste media europeana.

"Valoarea pietei auto este estimata la 3-3,5 miliarde de euro si include pe langa vanzarea de masini noi si celelalte activitati post-vanzare", considera Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) si directorul general al Porsche Romania.

El spune ca spre deosebire de alti ani, in 2005 au fost mai multi factori care au actionat concertat in favoarea vanzarilor de masini noi.

"Cota unica de impozitare a generat venituri suplimentare pentru salariati. Aprecierea monedei nationale a determinat o ieftinire substantiala a automobilelor, avand in vedere ca preturile acestora sunt exprimate in euro, iar scaderea dobanzilor la credite a facut ca masinile sa devina mai accesibile", crede Valmar.

Dublarea investitiilor in publicitate si numeroasele promotii derulate de dealerii auto s-au tradus la randul lor in cresteri ale vanzarilor, adauga oficialul APIA, la fel cum cresterea capacitatii de productia pentru Logan a fost imediat absorbita de piata.

Prima de casare si-a facut simtita si ea efectele, mai ales in lunile mai si iunie, sustin analistii, cele aproape 15.000 de automobile vandute prin acest sistem aducand un spor suplimentar de peste 8% al vanzarilor de masini noi.

In aceste conditii, vanzarile totale de masini noi au explodat anul trecut, intr-un ritm cu mult peste estimarile de la inceputul anului.

Daca variantele de calcul ale importatorilor si producatorilor auto pentru anul trecut situau la 10-15% cresterea pietei, finalul anului a adus un ritm de aproape patru ori mai dinamic.

Cu peste 256.000 de masini vandute, piata auto locala a cunoscut o crestere de peste 40% fata de anul trecut, care adusese la randul sau un ritm de crestere de peste 30%.

Vanzarile de autoturisme noi au atins un prag psihologic, cred jucatorii din domeniu, in conditiile in care s-a vandut un autoturism nou la fiecare 100 de locuitori, ceea ce plaseaza Romania mai aproape de nivelurile din alte tari din regiune. Pentru exemplu, in Ungaria se vinde un autoturism nou la 54 de locuitori, in Republica Ceha unul la 78, iar in Polonia unul la 153, potrivit statisticilor APIA.

Cresterea foarte mare a pietei auto nu a fost insa inregistrata in toate segmentele. Daca in clasa mica si compacta numarul de masini vandute a fost mai mare cu valori cuprinse intre 60% si 90%, in cazul monovolumelor sau al masinilor din categoria mini s-au inregistrat chiar scaderi ale vanzarilor.

Piata auto a fost si anul trecut dominata de autoturismele din productia nationala, insa ponderea acestora in totalul pietei a scazut la 52% fata de 60% in anul 2004.

Explicatia este reprezentata de faptul ca in timp ce vanzarile de masini romanesti au crescut cu 30%, importurile au inregistrat un ritm peste doua ori mai mare. Importatorii nu au avut nicio problema in a aduce masini pentru a satisface cererea tot mai mare de masini, in timp ce Dacia avea o capacitate de productie care a limitat vanzarile de masini la 113.000 de unitati. In paralel, problemele si incertitudinea din jurul fabricii de la Craiova au facut ca Daewoo sa inregistreze un regres al vanzarilor de peste 25% si sa fie detronata de pe locul doi in piata de francezii de la Renault.

Cea mai vanduta marca de autoturisme a ramas in continuare Dacia, care detine prin Logan si locul intai intre modelele cele mai vandute, cu peste 88.000 de unitati.

Cresterea peste asteptari din 2005 s-ar putea manifesta in mod negativ in acest an, cred analistii auto.

"Factorii care au sustinut cresterea din ultimul an a pietei isi vor pierde din efect. Unele restrictii legate de politica de creditare vor avea un efect de frana in acest an. Consideram totusi ca in acest an piata va avea o crestere moderata de 5-10%", este de parere Valmar.

Mai putin optimisi sunt insa reprezentantii Dacia si Renault.

"Intrebarea pe care mi-o pun este daca nu cumva piata auto din Romania a atins plafonul maxim", este de parere Nicolas Ianculescu, directorul general al Renault Nissan Romania si vicepresedinte APIA.

"Dacia isi va pastra cota de piata si in acest an. Cresterea pietei va veni intr-o masura destul de mare de la relansarea Daewoo, care se va simti si mai puternic anul viitor", crede Constantin Stroe, vicepresedintele producatorului local Automobile Dacia.

Cresterea productiei la Automobile Dacia este cu atat mai importanta, spune Stroe, cu cat in Europa capacitatile de productie sunt supradimensioante. "Productia din acest an va ajunge la circa 200.000 de unitati, fiind destinata in mare parte pietelor externe", a adaugat Stroe.

Anii urmatori ar putea aduce si cateva potentiale pericole, spun reprezentanti APIA.

"Exista o tentatie a tarilor dezvoltate de a se debarasa de ceea ce devine dificil de reciclat. Exista riscul ca acestea sa ajunga in Romania", crede Nicolas Ianculescu.

Parerea este sustinuta de presedintele APIA. "Dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana exista riscul deteriorarii parcului auto prin importuri masive de masini secondhand, care sunt o povara pentru economie si au un risc ridicat de accidente", completeaza Valmar. El crede totusi ca in Romania nu se poate repeta exemplul Poloniei, tara in care au intrat 1,3 milioane de masini de ocazie in primul an dupa aderarea la Uniunea Europeana, valoarea medie a masinilor importate fiind de 260 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO