Analiză

FIC le spune autoritatilor cum sa creasca investitiile straine

22.02.2005, 00:00 24



Consiliul Investitorilor Straini (FIC), organizatia celor mai importanti investitori straini din Romania, a lansat ieri Cartea Alba care contine o analiza generala a climatului investitional, precum si o serie de recomandari pentru imbunatatirea mediului de afaceri.



ReprezentanTii FIC spun ca, daca autoritatile vor tine seama de recomandarile lor, Romania va deveni mai atractiva, lucru care va avea ca rezultat cresterea investitiilor straine.



"In 2004, nivelul investitiilor straine a crescut cu 40% fata de 2003, plasand Romania pe locul cinci in regiunea Europei Centrale si de Est. Cu toate acestea, investitiile straine pe cap de locuitor se situeaza sub nivelul multor tari din regiune, Romania ocupand locul 11 din 15 tari", a declarat Gilbert Wood, presedintele FIC. In sprijinul acestei afirmatii, Wood a spus ca, in timp ce in Romania investitiile straine pe cap de locuitor sunt de 17 dolari, Cehia are de trei ori mai mult, Estonia - de aproape opt ori mai mult, iar Bulgaria - 1,5 ori.



Autoritatile estimeaza pentru 2004 un nivel al investitiilor straine de 3,7 miliarde de euro, iar previziunile pentru acest an indica un maxim de 3,1 miliarde de euro. Reprezentantii FIC au mai spus ca nivelul investitiilor straine pe cap de locuitor din Romania ar putea egala si chiar depasi, in urmatorii doi ani, valoarea din Bulgaria, cu conditia adoptarii unor masuri de imbunatatire a mediului de afaceri.



"Implementarea recomandarilor FIC va avea ca efect cresterea investitiilor straine directe, lucru care va crea un cerc virtuos: noi locuri de munca, transfer de tehnologie, venituri din impozite, competiti-vitate, cresterea nivelului de trai si dezvoltare", a mai spus Wood.



Consiliul Investitorilor Straini, care reuneste 97 de companii straine ale caror investitii depasesc 8 miliarde de euro, a identificat sapte capitole la care autoritatile mai trebuie sa lucreze - sistemul juridic, regimul fiscal, flexibilitatea pietei muncii, sectorul bancar, guvernanta corporatista si piata de capital, mediu si coruptia - si a facut recomandari pentru fiecare dintre problemele specifice fiecarui capitol.



Sistemul juridic



Investitorii straini considera ca guvernul foloseste "intr-o maniera abuziva" ordonantele de urgenta, acest lucru generand nenumarate probleme prin faptul ca reprezinta un abuz de putere si incalca principiul separarii puterilor in stat.



De asemenea, ei spun ca legislatia a suferit mai multe modificari semnificative si, pentru ca schimbarile nu sunt integrate intr-un singur document, este greu de urmarit si inteles un act normativ. O alta nemultumire a investitorilor straini este faptul ca legile se emit in general fara norme de aplicare si, ca urmare, nu este clar cum ar trebui aplicate noile legi, iar autoritatile dau interpretari diferite.



In aceste conditii, FIC recomanda reducerea semnificativa a numarului ordonantelor si republicarea legislatiei ori de cate ori sufera modificari. In plus, investitorii straini sustin ca, simultan cu o noua lege, ar trebui emis un set initial de norme de aplicare, iar legile existente ar trebui uniform aplicate tuturor societatilor co-merciale.



Piata muncii



La acest capitol, investitorii straini au identificat sase aspecte critice care ar trebui modificate. Acestea vizeaza fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, saptamana de lucru de 48 de ore, angajarea si concedierea salariatilor, clauza de neconcurenta, rolul sindicatelor si formarea profesionala.



"Romania se va confrunta, incepand cu 2007, cu o piata extrem de concurentiala. Este absolut necesara o flexibilitate mai mare a pietei fortei de munca", a mai spus Wood.



Ca solutii FIC propune ca fondul de garantare pentru plata creantelor salariale sa fie finantat prin asigurarile de somaj, iar angajatilor sa li se permita sa lucreze 48 de ore pe saptamana in medie pe an.



De asemenea, organizatia sustine eliminarea registrului de evidenta al salariatilor, precum si a prevederii potrivit careia stabilirea normei de munca pentru fiecare angajat trebuie facuta cu acordul sindicatelor.



Investitorii straini mai spun ca angajatorii nu ar trebui sa aiba obligatia sa plateasca salariatii pentru ca acestia sa nu lucreze la concurenta pe perioada angajarii si ca nu trebuie sa existe obligativitatea instruirii fiecarui angajat in fiecare an.



Sectorul bancar



Potrivit Consiliului Investitorilor Straini, politica BNR de practicare a unor rate ridicate ale dobanzii pentru a combate inflatia a incurajat companiile si persoanele fizice sa faca imprumuturi in valuta si depozite in lei. Aceasta nepotrivire intre activele si pasivele din bilanturile bancilor a crescut costurile lor de finantare; bancile sunt obligate sa plateasca dobanzi mai mari la depozitele in valuta si sa imprumute sume mari de pe pietele internationale.



"FIC recunoaste ca aceasta politica face parte dintr-o strategie de reducere a inflatiei. Cu toate acestea, reducerea diferentei mari dintre rata dobanzii aplicata la lei si cea aplicata la valuta ar trebui sa fie o prioritate", spun reprezentantii investitorilor.



Acestia considera ca ar trebui imbunatatita comunicarea dintre BNR si bancile comerciale, precum si formarea profesionala a inspectorilor BNR.



Membrii FIC sustin ca elementele extrabilantiere ar trebui incluse in reglementarile privind stabilirea de provizioane. "Mai mult, cerinta ca bancile sa provizioneze 100% imprumuturile neperformante si sa inregistreze pierderea in momentul in care este intentata actiunea in justitie impotriva unui debitor ar trebui sa fie mai flexibila", sustin investitorii straini.



Acestia mai propun si ca standardele internationale de raportare financiara sa fie implementate pana la 1 ianuarie 2006 si ca acestea sa fie extinse si la sectorul corpo-ratist.



In ceea ce priveste societatile de finantare si de leasing, investitorii straini spun ca acestea nu au un statut legal oficial, iar monitorizarea lor de catre BNR a fost amanata pana in 2007. "Avand in vedere sumele vehiculate, aceste societati nu ar trebui sa aiba aceasta situatie incerta", a spus presedintele FIC. Pro-punerea in acest caz este stabilirea cat mai rapida a unui cadru legal de reglementare pentru aceste societati.



Mediu



O parte importanta a recomandarilor FIC la acest capitol vizeaza fondul de mediu.



In opinia reprezentantilor organizatiei, ar trebui oferite stimulente pentru realizarea obiectivelor de recuparare si reciclare a deseurilor, iar fondurile ar trebui folosite pentru dezvoltarea infrastructurii necesare pentru imbunatatirea proceselor de recuperare si reciclare. In plus, investitorii straini propun eliminarea subventiilor pentru recuperarea si recilarea ma-terialelor pentru a permite stabilirea preturilor de catre piata.



Coruptia



ReprezentanTii investitorilor straini considera ca legislatia antico-ruptie este complexa si in mare masura aliniata la aquis-ul comu-nitar, dar mai trebuie si aplicata.



"Legile sunt bune, dar acestea trebuie aplicate unitar si la scara larga. De asemenea, Parchetul National Anticoruptie trebuie sa se ocupe de marii rechini si nu de pestii mici", a mai spus Wood.



Pentru eliminarea coruptiei din administratia publica, investitorii straini propun cresterea salariilor - care s-ar putea realiza prin reducerea numarului de functionari publici si adoptarea actiunilor punitive pentru incalcari ale legii. In plus, averile persoanelor publice si posibilele conflicte de interese ar trebui mai atent monitorizate.



Ca parghii pentru realizarea acestui lucru, FIC propune introducerea sanctiunilor pentru declaratii de avere incomplete sau incorecte, certificarea transferului de bunuri catre rude, precum si crearea legislatiei care sa permita investigatiile cu privire la discrepantele dintre veniturile functionarilor oficiali si averile acestora.



Regimul fiscal



Investitorii straini apreciaza faptul ca toata legislatia privind impozitele si taxele a fost consolidata intr-o singura lege - Codul fiscal, dar spun ca in multe cazuri aceasta nu a fost armonizata cu legislatia UE.



"Lipsa armonizarii se poate observa in ceea ce priveste contractele de alocare a costurilor, limita deductibilitatii bunurilor degradabile si regimul TVA pentru bunurile plasate in regimuri vamale suspensive. De aceea, armonizarea legislatiei trebuie sa se faca inaintea datei de aderare", spun reprezentantii Consiliului Investitorilor Straini.



In ceea ce priveste preturile de transfer, FIC recomanda ca:



Legislatia sa fie aliniata la cea existenta in celelalte tari;



Autoritatile fiscale sa recunoasca importanta contractelor internationale de alocare a costurilor si sa puna la dispozitie informatii cu privire la preturile cu care se face comparatia;



Documentatia referitoare la politicile privind preturile de transfer sa fie ceruta numai la solicitarea expresa a autoritatilor fiscale



Ministerul Finantelor sa aplice standardele UE si OECD atunci cand evalueaza o cerere pentru o solutie fiscala anticipata referitoare la preturile de transfer.



Investitorii straini mai spun ca ar trebui permise deduceri fiscale pentru scoaterea din gestiune a stocurilor/mijloacelor fixe, iar legea privind impozitul pe profit ar trebui aliniata la cea referitoare la TVA in aceasta privinta. De asemenea, acestia sustin si introducerea consolidarii fiscale atat din punctul de vedere al impozitului pe profit, cat si al TVA, indiferent daca exista sau nu o consolidare contabila. "Pentru investitori, aceasta ar elimina neregularitatile ce apar din cauza imposibilitatii de a compensa pierderile cu profiturile, ar simplifica obligatiile declarative, ar elimina TVA in cazul tranzactiilor intre filialele aceluiasi grup si, in general, ar crea un mediu fiscal mai atractiv pentru investitori", considera Consiliul Investitorilor Straini. Reprezentantii FIC nu au dorit sa comenteze recentele masuri fiscale anuntate de autoritati - majorarea impozitului pe veniturile din dobanzi si a celui pe castigurile din capital la 10%. "Pe noi ne intereseaza stabilitatea si predictibilitatea. Vrem sa vedem ca deciziile raman aceleasi intr-o anumita perioada de timp", a spus Gilbert Wood, presedintele FIC.



Guvernanta corporatista si piata de capital



CoNsiliul Investitorilor Straini considera ca Romania a inregistrat progrese in acest domeniu, dar ca mai exista o serie de elemente care ar putea fi imbunatatite. Principalele recomandari ale FIC sunt:



Adoptarea de catre RASDAQ si BVB a unui Cod national privind guvernanta corporatista care ar putea avea la baza modelul olandez sau cel belgian. Acesta ar trebui sa se bazeze pe principii, nu pe reglementari cu caracter obligatoriu;



Impunerea cerintei ca toate societatile listate la bursa sa se supuna principiului "respecta sau explica", conform caruia acestea sunt obligate fie sa respecte Codul in totalitate, fie sa explice in raportul lor anual motivul pentru care nu au respectat unul dintre principiile Codului;



Trebuie sa existe un singur registru de actionari care au drept de vot si dreptul de a primi dividende;



Romania foloseste metoda votului cumulativ pentru alegerea membrilor consiliului de administratie la cererea unui numar de actionari "semnificativi". O astfel de prevedere nu exista pe nici una dintre pietele de capital ale Uniunii Europene si de aceea FIC recomanda eliminarea acestei cerinte;



Eliminarea prevederii potrivit careia tranzactiile cu mijloace fixe a caror valoare depaseste 20% din totalul activelor imobiliare, mai putin creantele, trebuie aprobate de adunarea generala;



In cazul in care se aproba majorarea de capital social prin contributii in natura, fiecare actionar minoritar ar trebui sa aiba dreptul de a opta pentru o contributie echivalenta in numerar pentru a evita diluarea participatiei sale;



Modificarea legii astfel incat prevederile privind atributiile de raportare sa fie aliniate la standardele internationale si la cele ale UE;



Eliminarea restrictiei potrivit careia administratorii nu pot ocupa aceasta functie in mai mult de trei consilii de administratie in acelasi timp pentru societatile care functioneaza in interiorul aceluiasi grup;



Cerinta potrivit careia emitentii sunt obligati sa raporteze tranzactiile incheiate cu partile afiliate a caror valoare depaseste 50.000 de euro ar trebui sa devina mai flexibila si sa permita CNVM sa stabileasca limite de raportare adaptate pentru fiecare emitent, cum ar fi societatile mari si banci care se angajeaza intr-un numar mare de operatiuni ce depasesc aceasta limita, inclusiv in operatiuni in interiorul grupului;



Posibilitatea actionarilor majoritari de a "exclude actionarii minoritari in conditii specifice si in schimbul unei compensatii corespunzatoare nu este prevazuta in Legea pietei de capital si nici in Legea societatilor comerciale. Acest aspect poate declansa litigii inutile care afecteaza atat societatile comerciale, cat si piata de capital. FIC spune ca legea ar trebui sa defineasca mai clar conditiile in care retragerea este obligatorie pentru actionarii minoritari. miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO