Analiză

Piata de iahting se va tripla pana in 2010. in varianta pesimista

27.03.2006, 00:00 213

Peste cinci ani in Romania vor fi cel putin de trei ori mai multi proprietari de iahturi decat in prezent, spun reprezentantii firmelor care au mizat pe acest business.

In prezent, clubul restrans al proprietarilor de iahturi numara circa 100 de persoane - printre ei numarandu-se oameni de afaceri, politicieni, vedete, dar si avocati, manageri din companiile multinationale sau doctori.

"Cu siguranta ca aceasta piata va exploda. Din estimarile noastre acest lucru se va intampla chiar din vara viitoare", spune Catalin Padurean, director executiv la firma Royal Yacht Romania, cel mai nou dealer de pe piata ambarcatiunilor din Romania. El spune ca in varianta cea mai pesimista piata de iahturi se va tripla pana in 2010, iar in varianta cea mai optimista va creste de zece ori.

Din data de 1 februarie 2005 pana in prezent, firma a vandut patru iahturi in valoare totala de 1,2 milioane de euro. Royal Yacht vinde in Romania si Bulgaria marcile de ambarcatiuni Jeanneau, Sunseeker si Performance.

Pentru ca o ambarcatiune sa intre in clasa iahturi trebuie sa indeplineasca doua conditii simultan: sa fie puntata (adica sa aiba cabine) si sa aiba o lungime mai mare de 7 metri.

"Valoarea pietei iahturilor in 2010 va fi de 15-20 mil. euro pe an", spune Francesco Fischetti, director general al companiei Franco''s Marina, dealer exclusiv in Romania al ambarcatiunilor marca Ferretti. La aceasta se va adauga piata ambarcatiunilor care nu pot fi clasificate ca iahturi, estimata de companii tot la 15 milioane de euro, rezultand o piata totala de 30 de milioane de euro.

In general, costul unui iaht incepe de la circa 100.000 de euro, cand acesta are dimensiunea minima (7 metri) si poate ajunge si la 5 milioane de euro atunci cand iahtul are 27 de metri. Acestea sunt insa preturile la producator la care se mai adauga taxele si costurile cu personalizarea.

Exista insa si ambarcatiuni mai mici, care nu pot fi clasificate ca iahturi si ale caror preturi incep de la 10.000 de euro (deci mai ieftin decat un automobil).

Daca se iau in considerare toti proprietarii de ambarcatiuni din Romania - inclusiv pescarii din Delta Dunarii -, estimarile arata ca in Romania exista circa 5.000 de ambarcatiuni (iahturi plus barci).

"Daca ne referim strict la iahturi, putem vorbi in prezent de o piata de maxim 5 milioane pe an. Daca includem si celelalte ambarcatiuni, putem sa ajungem si la 10 milioane de euro", spune Catalin Padurean.

Potrivit statisticilor furnizate de firme, in Romania exista o ambarcatiune la 2.750 de locuitori, in timp ce in Italia, spre exemplu, raportul este de o ambarcatiune la 66 de locuitori, iar in Polonia, de una la 471 de locuitori. Media in tarile Uniunii Europene este de o ambarcatiune la 76 de locuitori.

"Consider ca pana in 2010 piata de iahturi ar trebui sa se tripleze", spune la randul sau Cristy Baisan, proprietarul firmei Black Sea Magic, cetatean roman care a locuit in Marea Britanie si Statele Unite ale Americii si care a decis sa investeasca in domeniul nautic in Romania, infiintand firma Black Sea Magic in 2004.

"Deschiderea autostrazii Bucuresti - Constanta va influenta in mod pozitiv piata de iahting", adauga acesta. Black Sea Magic vinde in Romania marcile americane de ambarcatiuni Hunter si Silverton.

"Probabil sumele vor fi de 7-10 ori mai mari decat in prezent", afirma si Robert Ambrozie, director de vanzari la compania Neptun Yacht Romania, dealer al marcilor Bavaria, Sessa, Cranchi Ranieri, Lagoon, Four Winds, Azimut si Galeon.

In prezent, proprietarul celui mai mare iaht de agrement din Romania este omul de afaceri Gheorghe Bosanceanu, din Constanta, actionarul majoritar al grupului de firme Histria si care finanteaza si clubul de fotbal Farul Constanta. El este unul dintre cei mai mari armatori de la Marea Neagra si, potrivit unor surse din piata, Bosanceanu detine un iaht in valoare de 3,8 milioane de euro.

Dar prototipul clientului pentru dealer-ii de iahturi nu este neaparat omul de afaceri de notorietate publica, ci acei businessmeni si manageri tineri, la 35 - 40 de ani, foarte ocupati, educati si care cauta in iahting relaxare si apartenenta la un stil de viata elegant si rafinat.

"Stim ca in Romania exista o clasa sociala cu venituri mari si cu un nivel de trai pe masura, interesata si pregatita sa faca, in sfarsit, un salt calitativ in ceea ce priveste ambarcatiunile", spune Fischetti. Compania Franco''s Marina, a fost fondata in iunie 2004, dupa ce in prealabil s-a realizat un studiu pe piata romaneasca de profil. "O piata foarte diferita fata de cele obisnuite pe care se comercializeaza iahturi de lux, dar cu anumite caracteristici care ne-au incurajat in pregatirea unui concept de business", adauga Fischetti.

Ca si cifra de afaceri, spune acesta, Franco''s Marina si-a propus pentru urmatorii doi ani vanzarea unui numar de 5 iahturi de lux si a 50 de barci de talie medie si mica, insumand o cifra de afaceri estimata la 11 milioane de euro pana in 2007.

Chiar daca achizitiile de iahturi incep sa ia avant, dealer-ii spun ca cea mai mare parte a acestora nu le inregistreaza sub pavilion romanesc. "Din 2004 pana in prezent, de cand lucrez in acest domeniu, am avut 21 de clienti si dintre acestia doar doi si-au inregistrat ambarcatiunile in Romania", spune Catalin Padurean de la Royal Yacht.

Motivul pentru care cei care isi cumpara iaht aleg sa-l inmatriculeze in alte tari decat Romania (Franta, Cipru, Turcia, Croatia) este evitarea platii accizelor. Incepand cu anul trecut, accizele la ambarcatiuni cu lungimea de peste 7 metri au fost majorate de la 30% la 50%, acestea fiind incluse in categoria bunurilor de lux.

"Aceasta masura face ca pretul real al unui iaht sa se dubleze in comparatie cu preturile practicate in UE. Astfel, la pretul ambarcatiunii adaugam 50% acciza, 19% TVA, 10-15% transport pana la Marea Neagra si costurile de pregatire si lansare la apa. Ca urmare, o ambarcatiune de 100.000 de euro in oricare tara europeana ajunge sa coste in Romania dublu, adica 200.000 de euro", spune Cristy Baisan de la Black Sea Magic.

Mai mult decat atat, romanii care si-au inmatriculat ambarcatiunile in strainatate au fost scutiti de plata TVA in tara in care ambarcatiunea a fost inmatriculata intrucat a iesit cu ea din tara respectiva. Ajunsi in Romania, ei nu sunt obligati sa plateasca la ora actuala statului roman nici o taxa.

"Fara doar si poate, masura de accizare ÇbrutalaÈ a ambarcatiunilor, impreuna cu imperfectiunile legislatiei in domeniu, au facut ca piata de iahturi sa fie aruncata in ÇsubteranÈ, iar statul sa nu incaseze nimic. In schimb, statele care faciliteaza inregistrarea Çoff shoreÈ beneficiaza de venituri cum ar fi infiintarea firmei, taxele de inmatriculare, taxele de audit anual a acestor firme. Deci, de pe urma proprietarilor romani de iahturi, aceste tari duc bani la bugetul lor in detrimentul tarii noastre", este de parere Cristy Baisan.

"Notiunea de iaht nu este definita de legislatia romaneasca, de aceea exista o mare confuzie si exista tendinta ca aceasta taxa uriasa (acciza de 50% - n.r.) sa se aplice de-a valma, chiar si pentru ambarcatiuni mai mici", spune la randul sau Robert Ambrozie de la Neptun Yacht Romania.

Firma Neptun Yacht este detinuta de omul de afaceri Florin Carstocea. Aflat in topul celor mai bogati romani, el mai detine pachete de actiuni la firme din domeniul petrolului (Rig Service), al cherestelei (Sadon) si al textilelor (Eurofashion).

"Am investit in acest business peste 1,1 milioane de euro, fara sa includ aici ambarcatiunile care sunt pe stoc si care vor fi vandute", spune Florin Carstocea. "Am decis sa investesc in acest domeniu pentru ca tot mai multi oameni incep sa vada in iahting un stil de viata si pentru ca sunt din ce in ce mai multi care au o pozitie sociala care le permite achizitia unui iaht. In strainatate, foarte multe tranzactii se incheie pe iahtul personal, unde nu te deranjeaza nimeni si unde poti negocia in voie cu partenerii de afaceri", spune acesta.

El a mentionat ca anul trecut, cifra de afaceri a companiei Neptun Yacht a fost de 2,5 milioane de euro, peste asteptarile de la inceput de an. Cel mai mare iaht vandut de companie anul trecut a fost un Azimut 55, in valoare de peste 1,1 milioane de euro. Unul dintre clientii firmei, anul trecut, a fost omul de afaceri Irinel Columbeanu, unul dintre putinii romani, proprietari de iaht, care si l-au inmatriculat in Romania.

Lipsa infrastructurii, adica a unor marine moderne in care proprietarii de iahturi sa-si poata pastra ambarcatiunile este principalul factor care franeaza vanzarile de iahturi din Romania.

Din acest motiv, dezvoltarea de marine si porturi private va fi una din cele mai rentabile investitii in urmatorii cinci ani. Pana in 2010, Romania va avea trei marine, insa toate la nivel occidental, fata de una singura in prezent - Europa Yacht Club, de la Eforie Nord - la care se adauga porturile Tomis si Mangalia (dar care nu sunt la standarde europene).

Portul de agrement Europa Yacht Club de la Eforie Nord a fost amenajat de Ana Hotels, compania hoteliera a vicepremierului George Copos, in urma unei investitii initiale de peste 2 milioane de euro.

"Europa Yacht Club poate gazdui simultan un numar maxim de 65 de ambarcatiuni in functie de dimensiunile ambarcatiunilor, respectiv lungimea lor, numar care se diminueaza pentru cazul in care in port sunt gazduite in acelasi timp mai mult de 10 ambarcatiuni cu lungimea ce depaseste 18 metri", a spus Simona Constantinescu, director general al companiei Ana Hotels.

Pentru ca vanzarile de ambarcatiuni depind puternic de infrastructura nautica, aproape toti dealer-ii s-au implicat si in modernizarea de marine, atat la Marea Neagra cat si la Dunare.

"Investitiile in marine sunt cu certitudine mai rentabile decat cele in domeniul imobiliar. Pentru a crea un loc de cheiaj este nevoie in medie de circa 3.000-4.000 de euro, investitie care se amortizeaza in maxim 5 ani si care poate fi exploatata pe o perioada de 30-40 de ani", spune Cristy Baisan, proprietarul firmei Black Sea Magic.

Dealer-ii spun ca in Bulgaria sunt in prezent 8 marine la nivel occidental si se mai construieste una la Russe, cu o capacitate de circa 200 de locuri.

Toti dealer-ii de iahturi au proiecte pentru dezvoltarea de marine.

"Planurile mele de viitor sunt sa particip la construirea unei marine in Romania", spune Florin Carstocea, proprietarul Neptun Yacht. "Pentru a incuraja dezvoltarea pietei nautice suntem interesati si de dezvoltarea infrastructurii portuare, lucru pentru care am inceput colaborarea cu autoritatile locale", spune Fischetti, de la Franco''s Marina.

Compania Royal Yacht a facut deja demersuri pentru ca Primaria Constantei sa-i concesioneze un teren la Marea Neagra pentru a putea incepe constructia si amenajarea unei marina.

"Primaria a acceptat, insa cererea trebuie aprobata si de Ministerul Mediului si de Apele Romane. Dar, daca cererea este acceptata de o institutie, nu trece de cealalta. Este un cerc vicios", mai spune Padurean.

Compania intentioneaza ca, in situatia in care nu va reusi sa obtina aprobarile pentru constructia marinei din Romania, sa realizeze investitia in Bulgaria, la Varna.

"De la Constanta pana la Varna sunt 140 de kilometri, adica doua ore de navigat", afirma Padurean.

Firma Black Sea Magic a pus bazele unui parteneriat cu firma finlandeza Marinetek, impreuna cu care va contribui la modernizarea a doua porturi de agrement - Mangalia si Orsova.

"Portul Mangalia va fi modernizat cu o investitie de 8 milioane de euro, dintre care o parte sunt fonduri de la primarie, o parte de la Uniunea Europeana si o parte din mediul privat. Compania Black Sea Magic, prin partenerul sau Marinetek, ofera consultanta pentru acest proiect", spune Baisan. Potrivit acestuia, modernizarea portului va fi terminata in 2009, cand marina va avea 240 de locuri. Un alt proiect in care este implicata firma Black Sea Magic este modernizarea portului Orsova (80 de locuri), proiect finantat cu fonduri Phare.

In ceea ce priveste portul Tomis din Constanta, acesta a fost inchiriat pe o perioada de 17 ani companiei private Sisteme Internationale de Afaceri de catre Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta (CN APMC).

Si Ana Hotels, compania care detine marina privata Europa Yacht Club, anunta proiecte de modernizare a acesteia.

"Din toamna acestui an se preconizeaza realizarea unui hangar pentru ambarcatiuni, care sa permita depozitarea acestora in spatiu inchis, lansare, ridicare de la apa, serviciu de veghe ambarcatiuni, serviciu paza si supraveghere port, alimentare cu carburanti si altele", spune Simona Constantinescu, directorul Ana Hotels. Ea a mentionat ca, cel putin deocamdata, investitia in Europa Yacht Club nu s-a dovedit rentabila.

"Totusi, o asemenea investitie nu urmareste obtinerea unui beneficiu imediat, ci crearea unei oferte noi si exploatarea potentialului viitor al acestui segment de piata", afirma Constantinescu.

El spune ca din punct de vedere tehnic, costurile de realizare si de exploatare a unei marine sunt foarte mari. "Ganditi-va la lucrarile hidrotehnice necesare amenajarii si intretinerii anuale a unui port: indiguiri, dragaj, balizaj acvatoriu al portului si al senalului navigabil si reparatii", afirma ea.

Veniturile unei marine provin din costurile de cheiaj si intretinerea ambarcatiunilor.

Potrivit lui Fischetti de la Franco''s Marina, pentru o ambarcatiune mare, de circa 15 metri lungime, costurile unui contract anual in marine din zone turistice, cum ar fi Spania sau Italia, este de circa 15.000 de euro pe an, in timp ce in Turcia este de 3.000-5.000 de euro pe an.

"Intr-un port strain costurile variaza in functie de dimensiunea ambarcatiunii, de la costuri de zero in multe porturi din Mediterana pana la sute sau chiar mii de euro pe zi, la Monte Carlo, de exemplu", spune la randul sau Ambrozie de la Neptun Yacht.

In Romania, un proprietar de iaht plateste pentru cheiaj in jur de 700-1.000 de euro.

"Pe timpul iernii toate iahturile de la tarmul Marii Negre sunt scoase din apa din cauza unei slabe infrastructuri. De aceea, costurile aferente intretinerii unui iaht in Romania sunt comparabile cu cele din alte tari", spune Baisan.

Nu numai dealer-ii sunt interesati de dezvoltarea marinelor. Si Guvernul Romaniei a anuntat recent ca va investi, pana in 2008, fonduri totale de 325 de milioane de euro pentru proiecte turistice. Unul dintre acestea se refera la amenajarea de miniporturi pentru agrement nautic in principalele zone de interes turistic din Delta si de pe litoral, la lucrari de extindere a drumurilor de acces spre plaje si la deschiderea unor centre de agrement pe plaja, costul estimat al proiectului pentru 2006-2008 fiind de 60 de milioane de euro.



Iahtingul va pune in miscare zeci de alte industrii conexe

Veniturile in industria nautica, spun oamenii care o cunosc, nu vin numai din vanzarea de ambarcatiuni ci si din serviciile conexe. Astfel, cursurile pentru obtinerea de certificate de navigatie, renovarea, intretinerea si modernizarea de ambarcatiuni, croazierele si inchirierea de ambarcatiuni, organizarea de teambuilding-uri pe mare si chiar vanzarea de spatii publicitare pe ambarcatiuni sunt surse suplimentare de venituri pentru firme.

Veniturile totale provenite din aceste activitati conexe se vor tripla si ele pana in 2010, spun dealer-ii.

"Am participat la scolarizarea a circa 50 de persoane anul trecut", a spus Cristy Baisan de la Black Sea Magic. Firma sa a organizat anul trecut cursuri de iahting la Marea Neagra, iar Baisan spune ca si aceasta activitate va aduce venituri in viitor. "In 2010, numarul celor care vor participa la cursurile noastre de iahting organizate va fi probabil de trei ori mai mare", spune el.

Toti dealer-ii spun ca in Romania nu exista o cultura nautica similara cu a altor tari din Europa. Din acest motiv firmele din domeniu investesc in educarea pietei, in organizarea de cursuri de navigatie si croaziere pe Marea Neagra sau pe Dunare.

"Anul 2005 a fost unul de educare a pietii. Activitatile firmei au fost concentrate in informarea si educarea pietii, fara a avea un target de vanzari de ambarcatiuni in 2005", spune Baisan.

El intentioneaza ca incepand cu anul 2006 sa promoveze sub licenta in Romania cursurile oferite de Royal Yachting Association, Marea Britanie. Costurile unui curs de initiere pot costa cateva sute de euro, iar un program complet de cateva luni poate ajunge pana la 2.000 de euro. Compania a organizat si croaziere pe Marea Neagra, program cu care a atras aproape 1.000 de participanti. "Pe masura ce numarul celor calificati in iahting creste si pe masura ce infrastructura se va imbunatati, vor aparea si firme de inchirieri si charter. Conform planului nostru de afaceri in 2007, Black Sea Magic intentioneaza sa puna pe pozitie o flota de 5 iahturi pentru inchiriere", spune Cristy Baisan.

Catalin Padurean de la Royal Yacht spune ca firma sa incepe sa aiba tot mai multi clienti persoane juridice. "Sunt tot mai multe firme care cumpara un iaht pentru protocol. Chiar recent, am vandut unul unei companii foarte mari. Este vorba de o companie privata care furnizeaza utilitati", spune el. Chiar daca cererea incepe sa existe, firmele care inchiriaza iahturi nu au aparut inca pe piata romaneasca.

O alta industrie care se va dezvolta puternic in urmatorii 5 ani este cea a productiei locale de ambarcatiuni. In prezent pe piata exista in jur de cinci firme care se ocupa cu aceasta activitate - printre care Stentor Maritime din Oltenita, Spat Galati si alte firme in Constanta si Targu Jiu. Toate aceste firme ar putea castiga mai multa vizibilitate odata cu lansarea unor expozitii de gen.

"Anul acesta va avea la Bucuresti, pe 17 mai, in Piata Revolutiei, prima editie a expozitiei de ambarcatiuni Boat Show", spune Ionut Marzac, director executiv la Yacht Club Regal Roman, o asociatie care promoveaza iahtingul de agrement si pe cel sportiv. Potrivit lui Marzac, clubul are 200 de membri, persoane fizice si juridice. Potrivit oamenilor din industrie, anul acesta vor avea loc in Romania doua expozitii diferite de ambarcatiuni, tarifele pentru inchirierea de spatii variind intre 25 de euro si 100 de euro pe metrul patrat.

In paralel incep sa apara si cluburile de iahting atat de populare in tarile cu traditie din Europa. Firma Black Sea Magic a infiintat un astfel de club - Callatis Sailing Club. "L-am infiintat pentru a da o dimensiune sociala acestei activitati. Vrem sa dam o anumita eleganta, pentru ca oriunde in lume navigatul este un lucru elegant si nu oricine il practica. Din acest motiv, am impus niste reguli la intrarea in club. Astfel ca nimeni nu se poate inscrie daca nu vine la activitatile clubului timp de sase luni de zile", spune Baisan. De asemenea, spune el, femeile nu pot fi membre in acest club. Dintre cei care fac parte din acest club se numara directori de diferite niveluri din firme precum Procter & Gamble, Unilever, Maserratti sau Ciel. "Profilul celui care solicita astfel de servicii este: 35 de ani, casatorit, cu un copil sau doi, cu un job stresant si care are nevoie de relaxare", spune el.

"Avem deja contacte cu managerii unor companii multinationale care sunt interesati sa-si trimita angajatii sa faca teambuilding nautic. Piata de sporturi nautice este imensa", spune Markus Luther, director de vanzari pe regiunea Balcanilor al companiei Wallace & Tiernan, divizia de sisteme de tratare a apei a concernului Siemens. El locuieste in Romania, de unde coordoneaza activitatea companiei Wallace & Tiernan pe toata regiunea Balcanilor. Luther este pasionat de sporturile nautice si detine patru catamaranuri. Anul trecut, el a infiintat firma Nautic Sport Company SRL prin care vrea sa dezvolte o scoala de sporturi nautice la Bucuresti (Herastrau) si la 2 Mai.

"Cred ca sporturile nautice sunt calea cea mai buna de a creste veniturile din turismul nautic in Romania. Ganditi-va ca atunci cand un iaht foarte mare acosteaza pe tarmul Marii Negre, persoanele care au calatorit pe acel iaht prefera sa ramana inauntru - isi pot prepara mancarea acolo, pot dormi acolo. Deci nu ies afara sa cheltuiasca", spune Luther. Anul acesta, in vara, Luther va lansa scoala de sailing de la 2 Mai si din Herastrau. "Interesul pentru acest sport este din ce in ce mai mare. Si pentru a-l putea practica oamenii trebuie mai intai sa-si ia un certificat, care costa circa 100-250 de euro", spune Luther.

Anul trecut compania sa a realizat o cifra de afaceri de 30.000 de euro, iar obiectivul sau este cel putin dublarea acesteia pe fiecare an. Un alt obiectiv al companiei este sa devina dealer de ambarcatiuni pentru sporturi nautice atat noi cat si second-hand. O alta sursa de castig identificata de firma Nautic Sport este vanzarea de spatii publicitare pe panzele ambarcatiunilor. Luther spune de asemenea ca exista multe companii mari in domeniu interesate sa sponsorizeze dezvoltarea sporturilor nautice in Romania. "BMW stiu ca are un program de marketing care vizeaza explicit sprijinirea acestui sector. La fel si Rolex sau Audi", afirma el.



Ce iahturi au vandut dealer-ii din Romania



Royal Yacht

dealer al marcilor Jeanneau, Sunseeker, Performance - si-a inceput activitatea in 2005 si pana in prezent a vandut 4 iahturi cu o valoare totala de 1,2 mil. euro. Toate cele patru iahturi vandute de companie au fost livrate in porturi straine (Croatia, Cipru, Franta).



Neptun Yacht

dealer Bavaria, Sessa, Cranchi, Ranieri, Lagoon, Four Winds, Azimut, Galeon - este prezenta pe piata romaneasca de doi ani. Cel mai mare iaht vandut de companie este un Azimut 55, de 17 m lungime, in valoare de peste 1,1 mil. euro. Compania este controlata de omul de afaceri Florin Carstocea, care mai detine afaceri si in domeniul petrolului si al textilelor.



Black Sea Magic

dealer al marcilor americane Hunter si Silverton - este prezenta pe piata romaneasca de doi ani. Pretul maxim al unui iaht velier este de 300.000 de euro. Pretul unui iaht cu motor incepe de la 165.000 de euro si ajunge la 800.000 de euro. Valoarea medie a unui iaht vandut in Romania este de 70.000 de euro.



Franco''s Marina

dealer in Romania al marcii Ferretti - a fost fondata in iunie 2004, fiind o firma cu capital privat italo-roman.

Cel mai mare iaht Ferretti comercializat de Franco''s Marina masoara 27 m si costa 5.000.000 de euro. Valoarea medie a unui iaht vandut in Romania

este de 600.000 de euro.



Ambarcatiuni pe cap de locuitor



Danemarca

Parcul de ambarcatiuni: 366.000

Densitate de ambarcatiuni: 1:15 locuitori



Franta

Parcul de ambarcatiuni: 500.000

Densitate de ambarcatiuni: 1:120 locuitori



Germania

Parcul de ambarcatiuni: 750.000

Densitate de ambarcatiuni: 1:108 locuitori



Italia

Parcul de ambarcatiuni: 880.000

Densitate de ambarcatiuni: 1:66 locuitori



Olanda

Parcul de ambarcatiuni: 250.000

Densitate de ambarcatiuni: 1:64 locuitori



Norvegia

Parcul de ambarcatiuni: 700.000

Densitate de ambarcatiuni: 1:7 locuitori



Polonia

Parcul de ambarcatiuni: 82.000

Densitate de ambarcatiuni: 1:471 locuitori



Spania

Parcul de ambarcatiuni: 240.000

Densitate de ambarcatiuni: 1:167 locuitori



Suedia

Parcul de ambarcatiuni: 1.300.000

Densitate de ambarcatiuni: 1:7 locuitori



Marea Britanie

Parcul de ambarcatiuni: 560.000

Densitate de ambarcatiuni: 1:107 locuitori



Romania

Parcul de ambarcatiuni: 5.000-8.000

Densitate de ambarcatiuni: 1:2.750 locuitori



Investitii in marine

Eforie - Europa Yacht Club

Este singura marina (port de ambarcatiuni mici) privata din Romania. Europa Yacht Club a fost amenajata in urma unei investitii de 2 mil. euro, care a fost realizata de Ana Hotels. Marina are o capacitate de 65 de locuri.



Portul Mangalia

Urmeaza sa fie modernizat si adus la standarde europene in urma unei investitii de circa 8 mil. euro, bani proveniti din fonduri europene si din surse private. In acest proiect este implicata compania Black Sea Magic, care a incheiat un parteneriat cu firma finlandeza Marinetek specializata in dezvoltarea de marine.



Constanta - Portul turistic Tomis

In 2004, portul turistic Tomis a fost inchiriat pe o perioada de 17 ani companiei private Sisteme Internationale de Afaceri de catre Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta (CN APMC). Dealer-ul de ambarcatiuni Franco''s Marina spune ca a demarat o colaborare cu autoritatile locale pentru dezvoltarea portului Tomis la standarde europene.



Constanta

Dealer-ul de ambarcatiuni Royal Yacht a facut demersuri pentru ca Primaria Constantei sa-i concesioneze un teren la Marea Neagra pentru a putea incepe constructia unei marine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO