Analiză

Tarile de la marginea Uniunii devin India Europei

Tarile de la marginea Uniunii devin India Europei

Click pentru imaginea marita

23.01.2007, 19:22 89

Urmand exemplul Statelor Unite, companiile europene incep sa-si externalizeze procesele de business in zona Europei de Est. Romania are 30% din numarul centrelor BPO din regiune.
In ciuda faptului ca forta de munca din statele devenite membre ale UE in ultimele doua valuri de extindere este mai scumpa, regiunea este preferata companiilor vest-europene, arata un studiu al DTZ Echinox.
Motivul principal este ca numeroasele limbi vorbite in spatiul european fac ca organizatiile de pe continent sa nu gaseasca atat de usor personal in India, China sau America de Sud. Catre aceste regiuni s-au indreptat cu predilectie investitiile americane pentru ca aici exista o masa importanta de vorbitori de limba engleza. Dar companii din Germania, Olanda si in special tarile nordice nu se pot bucura de avantajul costului minim oferit de centrul de outsourcing al lumii, India.
Business Process Outsourcing (BPO) este procesul care implica relocarea partiala sau chiar integrala a unor departamente din structura unei corporatii catre zone cu forta de munca mai ieftina sau catre companii specializate care lucreaza cu mai multi clienti si pot oferi reduceri de costuri prin dimensiunea activitatii. Pana la sfarsitul anului 2006, numarul centrelor de BPO din Romania, potrivit studiului citat, era de 23, sub Polonia (59) si Cehia, dar peste Bulgaria si Slovacia, cu cate 10 centre.
Studiul mai puncteaza intre motivele pentru care Polonia, Cehia, Ungaria si mai nou Romania si Bulgaria au devenit apreciate de organizatiile care ofera servicii specializate de outsourcing pentru procese de business datorita apropierii de fus orar, climatului investitional favorabil si legaturilor culturale mai stranse.
Teoretic, companiile care opteaza pentru outsourcing-ul departamentelor care nu fac parte din activitatea de baza, precum cel de relatii cu clientii, contabilitate sau resurse umane, obtin un avantaj competitiv din faptul ca isi canalizeaza activitatea doar spre segmentele critice. Iar avantajul externalizarii in zone cu forta de munca mai ieftina pot reduce in medie cheltuielile cu 10%-35%, arata studiul DTZ Echinox.
In ultimul deceniu, Europa Centrala si de Est a devenit un important jucator pentru externalizarea proceselor de business. Companiile dedicate, care preiau complet activitati ale unor organizatii, sunt prezente si in Romania prin nume ca Genpact, Accenture sau Wipro. Un caz particular este cel al companiei Genpact, cu sediul central in India, care a sesizat o oportunitate in Romania si dupa ce si-a deschis primul centru european in Ungaria. Compania a deschis la inceputul anului trecut un birou la Bucuresti in care urmeaza sa fie angajati in jur de 1.000 de oameni. O a treia prezenta a companiei urmeaza sa fie in Polonia.
India ramane in continuare liderul absolut al pietei de outsourcing, dar dominatia sa este pusa la incercare de noi competitori din alte regiuni ale lumii. Multinationale din Statele Unite si Europa incearca sa beneficieze de pe urma avantajelor de cost si cel al pregatirii universitare din propria ograda si al zonelor apropiate. Termenul "nearshore", care desemneaza outsourcing-ul catre destinatii apropiate geografic, a intrat in vocabularul furnizorilor de servicii BPO.
Din punctul de vedere al numarului de limbi vorbite, Polonia si Slovacia sunt camioanele regiunii, in vreme ce Cehia are cel mai mare scor la numarul de elevi care invata engleza la soala din toata Europa. Vorbitorii de limba germana se gasesc cu predilectie in tarile vecine geografic, iar Romania se bucura de un avantaj de nisa, acela al procentului peste medie de vorbitori ai limbilor latine. Din Bucuresti, HP raspunde clientilor sai din Italia, Spania si Franta, de exemplu.
Pe de alta parte, Ungaria este codasa clasamentului de vorbitori de limbi straine in Europa de Est. Potrivit barometrului Eurostat, Ungaria se claseaza doar deasupra Marii Britanii in randul tarilor de pe continent si este ultima intre tarile din regiunea Europei Centrale si de Est.
La inceputul anilor '90, cand KPMG, Sun Microsystems si IBM si-au deschis centre de outsourcing in Budapesta si Cracovia, acestea erau mai degraba exceptii. Abia din 1998, outsourcing-ul incepea sa prinda avant in Polonia, Cehia si Ungaria, pe masura ce primele companii au hotarat sa-si asume riscul de a intra pe pietele din Europa de Est. Dupa primul val din acei ani, din 2003 investitiile facute au dovedit ca reprezinta un adevarat curent. Acum, in cele 6 tari mentionate exista in total 183 de centre BPO, cu Polonia lider ca numar si cu Cehia invingatoare din prisma raportului la numarul de locuitori. Acum, Polonia, Cehia si Ungaria cristalizeaza 77% din numarul total de centre de outsourcing, dar Romania este vazuta drept cea mai activa tara din punctul de vedere al ritmului de lansare a unor noi centre. In tara noastra se afla acum 30% din numarul centrelor din regiune.
Romania a fost preferata pana acum in detrimentul celorlalte tari pentru externalziarea proceslor IT (ITO) din companiile vest-europene. Siemens Business Services a angajat specialisti din Romania, Slovacia si Serbia. In 2004, Oracle si-a deschis cel mai mare call-center european in Bucuresti.
Compania era prezenta in Romania din 1992 cand a cumparat un distribuitor local de programe pentru baze de date. Deschiderea centrului de outsourcing pentru relatia cu clientii a fost o decizie logica. La scurt timp, 300 de angajati romani vorbitori ai mai multor limbi incercau prin telefon sa vanda servicii de training pentru distribuitorii Oracle si raspundeau intrebarilor venite de la clientii din Europa ai companiei.
Provocarile companiilor de outsourcing pentru viitor vor fi legate de cresterea salariilor din regiune, tarile din estul regiunii, precum Ucraina, incep sa fie analizate cu interes. La fel cum s-a intamplat in India, cresterea puternica a numarului de angajari de oameni cu pregatire superioara si vorbitori ai mai multor limbi straine a condus la cresterea pretului fortei de munca, in special in capitale si orasele importante. Deja in tarile est-europene intrate in UE din primul val salariile reprezinta jumatate din cele pretinse de angajati din Europa de Vest. In Romania si Bulgaria, salariul mediu reprezinta inca o cincime din acest nivel. Dar chiar si piata Bulgariei, cea mai ieftina dintre statele acestei regiuni, incepe sa fie asfixiata pe masura ce companii ca HP, Bull, Siemens Business Services, Ericsson si SAP concureaza puternic pentru a atrage personal cu pregatire.
De exemplu, pentru un contabil cu 1-2 ani experinta si care cunoaste inca o limba straina pe langa engleza, salariul este de aproape 1.200 de euro in Cehia si aproape 1.500 de euro in Polonia, potrivit agentiei de recrutare Grafton Recruitment. Desi nu se gandeste sa renunte pe termen mediu la cei 700 de angajati din Ungaria, compania de outsourcing Genpact isi va dezvolta in continuare centrul din Bucuresti pentru a beneficia de avantajul pretului care inca exista aici.
Alte mari nume, ca Siemens, Alcatel sau Motorola si-au dezvoltat deja operatiuni de BPO in Romania. Centrul Oracle asigura suport in 13 limbi de aici si tara are reputatia unui bun centru pentru externalizarea departamentelor de R&D si inginerie mecanica. In acelasi timp, din punctul de vedere al populatiei active, este a doua piata din regiune.
Tinand cont de faptul ca numarul centrelor raportat la populatie este inca redus, analistii estimeaza ca dezvoltarea este abia la inceput si alte nume vor deschide birouri locale pentru clienti din Europa in urmatorii 2-5 ani. Dar pe masura ce numarul centrelor din capitala tarii creste sustinut, o parte a companiilor s-au orientat deja catre locatii din provincie, unde resursa umana se gaseste mai usor, este mai ieftina si costul cu chiria centrelor sunt mai mici. Spre exemplu, Siemens are un centru de vorbitori in limba germana la Cluj, la fel ca si Ryanair.


Avantajele Europei Centrale si de Est

Numeroasele limbi vorbite in spatiul european fac ca organizatiile din Europa sa nu gaseasca atat de usor personal in India, China sau America de Sud
Zona este atractiva pentru companiile specializate in outsourcingul proceselor de business datorita apropierii de fus orar, climatului investitional favorabil si legaturilor culturale mai stranse.
Externalizarea in zone cu forta de munca mai ieftina poate reduce in medie cheltuielile cu 10-30%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO