Auto

Asigurarile si leasingul, lovite puternic de prabusirea vanzarilor de masini

Asigurarile si leasingul, lovite puternic de prabusirea vanzarilor de masini

Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing

08.12.2008, 18:48 107

Piata de leasing si cea de asigurari vor fi lovite in plin de scaderea vanzarilor de masini noi, afirma managerii. Cel mai afectat va fi leasingul financiar, unde 70% din businessul companiilor provine din finantarile pentru autovehicule, iar companiile inregistreaza deja scaderi ale afacerilor de la o luna la alta. In asigurari va fi lovit segmentul Casco, deoarece o parte importanta din polite sunt vandute catre companii de leasing si posesori de masini noi.

"Este din ce in ce mai rau", spune seful unei companii de leasing, care nu a vrut sa isi faca public numele. Leasingul a crescut pana acum constant de la un an la altul, acestea fiind primele scaderi.
"N-am mai vazut scaderi atat de dramatice. Atata timp cat 70% din piata de leasing este auto, automat va exista o scadere semnificativa la fiecare societate de leasing. La noi, de exemplu, finantarile acordate au scazut cu 40% in noiembrie pe total portofoliu, din cauza scaderii vanzarilor de masini noi" , afir-ma Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing, una dintre cele mai dinamice companii de pe piata, cu finantari de circa 165 mil. euro in primele noua luni din acest an.
Diaconescu afirma ca nici decembrie nu va fi o luna buna pentru piata de masini noi, chiar daca in alti ani aceasta era luna care aducea o crestere semnificativa a vanzarilor.
"In decembrie vor fi aceleasi rezultate ca in noiembrie, in niciun caz nu se va vinde mai mult. Solutia pentru companiile de leasing va fi sa se orienteze catre finantarile pentru masini second-hand si catre produse tot mai diversificate pe segmentul auto, cum ar fi leasingul operational. Compensarea scaderii va veni din alte segmente, cum ar fi cel de echipamente medicale sau pentru agricultura", a mai spus Diaconescu.
Piata de leasing va creste anul acesta probabil numai cu 10-15%, spun managerii, dupa ce anul trecut a facut un salt de peste 50%. Finantarile totale acordate de companiile de leasing vor ajunge probabil la 5,5 miliarde de euro, fata de 4,9 miliarde de euro in 2007.
In asigurari va fi afectat segmentul Casco, unul dintre motoarele cresterii pietei.
"In 2009 piata Casco va creste probabil cu cateva procente, intr-un scenariu optimist. Scaderea vanzarilor de masini noi va avea un impact asupra companiilor de asigurari, pentru ca mare parte din politele Casco se incheie pentru masini noi si companii de leasing. Daca leasingul si creditarea scad, normal ca si volumul de new business al asiguratorilor va fi mai mic", afirma Aurel Badea, director executiv de asigurari generale in cadrul Allianz-Tiriac, cea mai mare companie de asigurari.
Radu Mustatea, directorul general al Astra, una din primele zece companii de asigurari, cu o pozitie puternica pe segmentul auto, spune ca primele efecte ale prabusirii pietei de masini noi se vor vedea la inceputul anului viitor. "In ianuarie-februarie vom vedea mai clar efectele, iar acestea se vor simti nu numai pe Casco, ci si pe RCA. Sa compensezi aceste scaderi va fi foarte greu, pentru ca asigurarile auto au o pondere mare in piata", explica seful Astra.
Politele Casco si RCA reprezinta 80% din vanzarile de asigurari generale, care au ajuns la 1,47 miliarde de euro in primele noua luni. Multe companii se bazeaza pe aceste polite pentru a castiga cota de piata, chiar daca acest business aduce multe daune.
Dumitru Ceraceanu, fostul director general al Asiban, afirma in schimb ca efectul pe Casco nu va fi semnificativ, deoarece mai multi posesori de masini second-hand vor incepe sa cumpere astfel de polite.
"In conditii de criza, un om prudent isi asigura masina, pentru ca bani sunt putini si daca ai masina neasigurata riscul este prea mare, deoarece platesti din banii tai reparatiile. Daca asigurarile erau privite pana acum ca un lux, criza ar putea face transferul de la lux la necesitate", sustine Ceraceanu
Un alt domeniu lovit de scaderea vanzarilor de masini noi va fi chiar cel al dealerilor auto. Acestia au facut investitii pe baza de credite in show-room-uri si in stocuri mari, deoarece se asteptau ca noiembrie si decembrie sa fie luni foarte bune pentru vanzarile de masini, la fel ca anul trecut.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO