Auto

Cum arată schimbările climatice din punct de vedere al anvelopelor: tot mai mulţi şoferi aleg all-season. Piaţa a crescut anual în medie cu 12% în ultimii 3 ani

Cum arată schimbările climatice din punct de vedere al...

Autor: Bogdan Alecu

23.11.2023, 12:24 243

Reducerea costurilor, încălzirea globală dar şi schimbările mari de temperatură de la o zi la alta au determinat tot mai mulţi clienţi să aleagă anvelope all-season, în locul celor de iarnă şi vară, potrivit celor de la Michelin.

„În perioada 2019-2022 piaţa de anvelope all-season din România a înregistrat o rată medie anuală de creştere de 12%. În perioada ianuarie-septembrie 2023, această piaţă a înregistrat o creştere de 1,3% faîă de perioada similară din anul precedent”, au explicat oficialii Michelin România.

Anvelopele de vară pierd mult din aderenţă odată ce temperatura coboară sub 7 grade Celsius. Chiar dacă asfaltul este curat şi uscat, anvelopa de vară se întăreşte pe măsură ce temperatura scade şi implicit pierde din aderenţă. Chiar dacă legea permite circularea cu anvelope de vară în astfel de condiţii – sub 7 grade Celsius şi carosabil uscat – aderenţa are de suferit şi implicit creşte distanţa de frânare.

În 2011 a fost introdusă Ordonanţa de Guvern nr.5/2011, prin care se modifică Ordonanţa Guvernului nr.195/2002 privind circulăţia pe drumurile publice (Codul Rutier), şi care impune obligativitatea anvelopelor de iarnă.

Potrivit Ordonanţei, şoferii sunt obligaţi să aibă maşinile dotate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.

Astfel, că să răspundă pieţei, au fost dezvoltate anvelope all season performanţe care îndeplinesc condiţiile legale.

Anvelopele all-season – cele care prezintă marcajul M plus S şi muntele cu două piscuri şi fulgul de zăpadă sunt cele care pot circula iarna în toate condiţiile – pe gheaţă, zăpadă sau carosabil acoperit cu mâzgă - aşa-numitul fenomen “black ice”. Sunt anvelope precum cele care au marcajul M plus S, în special pe SUV-uri care respectă legea, dar care nu sunt recomandate a circula în condiţii de carosabil acoperit cu gheaţă - în acest caz fiind necesar marcajul cu „munte cu două piscuri şi fulg de zăpadă”.

Potrivit Registrului Auto Român, toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi şi zăpadă), sub forma: MĂS, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerinţele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia naţională rutieră.

„Registrul Auto Român vă recomandă să nu ignoraţi importanţa anvelopelor de iarnă în sezonul rece, deoarece acestea sunt concepute ca la o temperatură de sub 7-8 grade Celsius să rămână moi, spre deosebire de cele de vară, pentru a păstra aderenţa la carosabil”, au spus oficialii RAR.

Amenda pentru lipsa anvelopelor de iarnă, în condiţiile specificate de lege, se încadrează în clasa a IV-a de sancţiuni (9-20 puncte-amendă), adică între 1.305 şi 2.900 de lei. În plus, poliţiştii rutieri pot reţine certificatul de înmatriculare al vehiculului.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO