Auto

Cum incearca japonezii sa-i seduca pe europeni cu o masina pentru americani

30.06.2004, 00:00 37



La o prima vedere incercarea de a vinde un pick-up, adica o masina tipic americana, pe piata romaneasca, europeana prin aspiratii, poate parea o greseala strategica, mai ales daca este vorba de o marca japoneza.



Alaturi de ceilalti producatori niponi, Mazda este decisa sa schimbe aceasta stare de fapt, iar argumentul invocat de inginerii sai este noul model Mazda B2500, pe care am avut si noi ocazia sa il testam. Locatia aleasa pentru lansarea unui astfel de model de masina a fost Corfu, una dintre multele insule ale Greciei, unde desi strazile sunt foarte inguste, pick-up-urile ocupa un loc de cinste intre preferintele soferilor.



Fie ca este vorba de Nissan Pick-up, Toyota Hi-Lux, Mitsubishi L200 sau Mazda B2500, pick-up-urile sunt principalul mod de locomotie pentru fermierii greci sau chiar pentru cei care au o mica afacere in turism.



Este inca foarte mare distanta fata de Statele Unite, unde de ani buni de zile cel mai vandut model de automobil face parte din seria "F" a producatorului american Ford, serie ce desemneaza vehiculele de tip pick-up.



"Masinile de tip pick-up sunt totusi destul de rare in Europa comparativ cu restul lumii. La nivel mondial, noi am vandut peste 3 milioane de pick-up-uri din seria B, cea mai mare parte in Asia si Statele Unite. In Europa am vandut peste 90.000 de astfel de modele din anul 1983, Grecia fiind tara cu cele mai mari vanzari din acest punct de vedere", spune Gundula Haase, director in cadrul Mazda Motor Europe.



Cu toate acestea, in ultimii ani, masinile de teren, SUV-urile si modelele pick-up au inregistrat cresteri continue ale vanzarilor in Europa.



Pentru ca ponderea pick-up-urilor sa creasca si mai mult este nevoie, cred cei de la Mazda, ca acest tip de masina sa ofere potentialilor clienti mai mult decat forta bruta.



"Cresterea vanzarilor in luna aprilie a acestui an cu 24% fata de aceeasi perioada a anului trecut s-a datorat faptului ca am oferit mai mult decat asteptau clientii de la un pick-up", adauga reprezentantul Mazda.



Intr-adevar, noul facelift al modelului B2500 pune in primul rand accentul pe elementele de design si confort. Nu lipseste astfel grila in cinci puncte, caracteristica producatorului japonez de cand a intrat in perioada "zoom-zoom", prin lansarea modelelor Mazda6, Mazda2 sau Mazda3.





Culori noi pentru vanatorii romani



In acelasi timp, sunt disponibile noi culori pentru caroserie, noi jenti din aliaj pentru roti, iar confortul interior a crescut la randul sau.



Prin aceste modificari, Mazda incearca sa atraga pe langa clientii tipici de pick-up si pe cei pentru care B2500 reprezinta doar o alternativa pentru petrecerea timpului liber.



"Modelele fara accesorii si echipamente optionale sunt in general cumparate de cei care le folosesc pentru activitatea profesionala. Sunt insa tot mai multti clienti in Romania care vor o masina accesorizata, cu tractiune integrala. Nu este singura masina din familie, fiind folosita in general pentru activitatile de la sfarsitul saptamanii, fie ca este vorba de calatorii la munte sau chiar vanatoare", explica Catalin Joseanu, director de vanzari Mazda in cadrul companiei Romcar, importatorul oficial al marcii nipone pe piata romaneasca.



Tocmai pentru acest tip de clienti conteaza foarte mult elemente precum confortul in timpul calatoriei (aerul conditionat sau echipamente audio precum CD-player) dar si abilitatea masinii de a face fata conditiilor extreme.





Acelasi motor



Din acest punct de vedere, noul Mazda B2500 pastreaza aceleasi motorizari si implicit performante, ca si varianta anterioara. Motorul turbo-diesel de 2,5 litri (de unde si denumirea B2500) este disponibil in doua variante. Cel mai "slabut" dintre motoare dzvolta 84 de cai-putere, iar cel mai puternic dezvolta 109 cai-putere si echipeaza variantele dotate cu tractiune integrala. Tractiunea integrala pentru modelul Mazda B2500 presupune un alt levier in afara celui de la schimbatorulde viteze, care permite soferului sa aleaga intre trei tipuri de tractiune: 2WD (pe doua roti) sau 4WD (pe patru roti in variantele High si Low). Varianta 4WD Low este destinata conditiilor extreme, noi avand ocazia sa o testam in cadrul unui mini circuit organizat pe una dintre plajele pline grecesti. Nu pare foarte intersant la o prima vedere sa mergi cu un pick-up pe un drum accidentat unde era nisip din plin, insa am zis ca daca asa s-au gandit organizatorii atunci trebuie sa il incercam.



"Cuplezi viteza intai, dupa aceea urci in treapta a doua si asa mergi pe tot circuitul", au fost ultimele indicatii de siguranta ale ghidului, iar dupa aproape doua minute de urcusuri, coborasuri, gropi si aplecari de-o parte si de alta, primul lucru pe "care l-am spus la clasicul "cum a fost" din partea ghidului a fost "mai vreau o data". Ceea ce s-a si intamplat.





Si cei mari au nevoie de siguranta



Chiar daca este masiv, noul B2500 este echipat cu sisteme de siguranta la fel ca orice alt automobil din clasele mai mici. Nu lipsesc astfel discuri de frana ventilate pe fata, ABS (sistem impotriva blocarii rotilor la franare) cu EBD (distributie electronica a fortei de franare). Siguranta pasiva este la randul sau bine reprezentata de airbaguri pentru pasagerii din fata si de structura rigida a caroseriei.



Desi are peste cinci metri lungime, Mazda B2500 s-a strecurat (e adevarat, cu ceva eforturi..) pe ingustele stradute din micile orase ale insulei Corfu. Pe parcursul celor cateva sute de kilometri de teste, am avut ocazia sa parcurgem stradute unde abia incapea o singura masina, curbe cu un grad ridicat de inclinare sau chiar strazi largi, unde am putut ajunge aproape de viteza maxima de 140 de kilometri pe ora.



Cu un pret ce incepe la 11.500 de euro (CIP - fara taxe) si ajunge la aproape 20.000 de euro (CIP) in functie de model si echipari , Mazda B2500 ar trebui sa sara anul acesta, potrivit reprezentantilor Romcar, de 100 de unitati vandute in acest an.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO