Auto

Cum s-a menţinut pe profit cel mai mare dealer local al Porsche pe o piaţă care s-a prăbuşit cu 80%

Cum s-a menţinut pe profit cel mai mare dealer local al Porsche pe o piaţă care s-a prăbuşit cu 80%

Autor: Bogdan Alecu

25.02.2012, 09:58 2056

Dana Cortina, directorul general al diviziei locale de retail a Porsche Holding, un business de 150 mil. euro, spune că revenirea pieţei auto depinde în primul rând de recăpătarea încrederii consumatorului, dar că volumele din anii de boom ar mai putea fi atinse abia la sfârşitul acestui deceniu.

"Clienţii sunt foarte sensibili la aceste semnale date de mass-media, de politicieni. Optimismul momentan lipseşte din aproape toate declaraţiile. Şi din acest motiv, acum foarte mulţi clienţi aşteaptă să vadă ce se întâmplă, fie că vorbim despre clientul persoană fizică sau juridică. Astfel, abia pe la finele de ceniului vom putea vorbi din nou de volume similare cu cele din 2007-2008", a spus Dana Cortina, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Holding în România.

Dana Cortina, 45 de ani, este unul dintre primii angajaţi ai Porsche România, fiind numită de la intrarea concernului austriac pe piaţa locală project manager. Unul dintre cele mai importante proiecte coordonate de Dana Cortina a fost construcţia Porsche Bucureşti Nord în 2001-2002, cel mai mare dealership din cadrul reţelei Porsche Holding la nivel european, care ocupă o suprafaţă de aproape 15.000 mp.

Divizia Porsche Inter Auto s-a format ca entitate juridică în vara anului 2007, preluând de la importatorul Porsche România cei patru dealeri din Capitală - Porsche Bucureşti Nord, Aviaţiei, Vest 1 şi Vest 2. Ulterior, la finele anului 2009 a fost deschis şi centrul PIA din Timişoara. Din toamna anului trecut la conducerea Porsche Inter Auto este numai Dana Cortina, după ce Alin Tapalagă a fost promovat la şefia Porsche Columbia.

În condiţiile în care piaţa auto s-a contractat în intervalul 2007-2011 cu aproape 80%, vânzările Porsche Inter Auto au înregistrat scăderi în doar doi din cei patru ani de declin, în timp ce profitul s-a redus de la 3,8 mil. euro în 2009 la mai puţin de un milion de euro în 2010 fără a intra însă pe pierdere. Anul trecut însă, profitul companiei a revenit aproape de 4 mil. euro.

"Cel mai important moment a fost cel în care am realizat că va urma o perioadă dificilă şi va trebui să aplicăm nişte măsuri dure. Primele decizii le-am luat la finele lui 2008, iar pe 18 martie 2009 am fost la Salzburg şi am prezentat situaţia. Era prima dată când mergeam cu o astfel de veste atunci. Dacă nu am fi luat atunci acele măsuri, nu am fi ieşit bine din criză. Atunci am oprit angajările, am identificat oamenii angajaţi pentru viitoare investiţii care nu ar mai fi avut loc.

Aproximativ 50% din costurile noastre sunt costuri legate de personal şi implicit am analizat imediat structura personalului şi am încercat să ţinem oamenii buni şi să ne despărţim de ceilalţi", a spus Dana Cortina.

Numărul angajaţilor a scăzut în acea perioadă cu aproximativ 20%, dintre care jumătate reprezentau angajaţi care au fost recrutaţi pentru viitoarele centre.

Spre deosebire, înainte de criză una dintre principalele probleme cu care se confruntau dealerii era lipsa personalului, dar şi salariile mari cerute de cei care lucrau în service sau care alegeau să plece în Spania sau Italia.

"Între 2004 şi 2008 a fost un interval de timp dificil pentru angajator. Găseai greu oameni, aveau cereri foarte mari faţă de nivelul lor de competenţe şi oameni care aveau o atitudine nepotrivită faţă de muncă. Mai mult, pentru o anumită categorie era atunci şi mirajul Vestului şi erau şi oameni de service care plecau în Spania sau Italia. Cu toate acestea, mulţi dintre ei s-au întors în ţară după 2009, iar pe cei buni i-am acceptat înapoi".

Orice investiţie depinde de modul în care se mişcă piaţa

Până la finele lui 2008 planurile Porsche Inter Auto vizau o expansiune accelerată a reţelei de dealeri în principalele oraşe. Primele declaraţii în acest sens erau făcute de Cortina în 2006, iar pe fondul crizei singurul care a mai fost deschis după 2009 a fost centrul Audi din Timişoara.

"Până în acel an realizasem cinci investiţii. De atunci înainte ne propusesem două investiţii pe an, ceea ce însemna o cu totul altă viteză ca până atunci", a spus directorul general al Porsche România. Ea a subliniat că "în cazul în care piaţa îşi va reveni semnificativ, compania se poate extinde în patru, cinci oraşe mari la nivel naţional. Dar totul are la bază investiţii mari, între cinci şi opt milioane de euro investiţii care nu pot fi amortizate în actualele condiţii".

Cea mai nouă investiţie a Porsche Inter Auto este cea în centrul Pipera 2, amplasat vizavi de Porsche Bucureşti Nord, care a fost proiec tat special pentru brandurile premium şi de lux ale Porsche România, investiţie de aproximativ 10 mil. euro. "Investiţia din Pipera 2 este gata în proporţie de 80%. Atunci când vom simţi că trendul pieţei este unul pozitiv şi că va ţine câţiva ani, atunci se va lua decizia de a finaliza investiţia şi de a o porni. Momentan problema nu este de finalizare, ci de pornire a activităţii. Acolo vorbim de un showroom Audi mare, de unul Porsche, service-uri dedicate celor două mărci, dar şi Bentley şi Lam borghini." Pentru a pregăti "terenul" mărcii Bentley, începând din acest an Porsche Inter Auto a angajat o persoană responsabilă exclusiv de vânzările brandului britanic, care momentan sunt coordonate prin intermediul dealerului Bentley Viena.

"În ceea ce priveşte marca Bentley, nu vrem să rămânem la nivel de service, iar potenţial în piaţă există între două şi cinci maşini pe an pentru perioada imediat următoare. Dacă un client îşi doreşte o maşină, noi îl ajutăm împreună cu dealerul din Viena." În timp ce deschiderea Pipera 2 este condiţionată de revenirea pieţei auto, cea mai nouă extindere a reţelei PIA ar putea viza Ploieştiul prin preluarea centrului Volkswagen deţinut de Cardinal. "Momentan suntem în discuţii avansate cu cei de la Cardinal pentru achiziţia centrului din Ploieşti. În cazul lor a fost o decizie a conducerii." Cardinal Motors şi-a anunţat încă din vara anului trecut intenţia de a vinde dealershipul din Ploieşti, pentru a obţine fonduri necesare continuării investiţiei în centrul de 18 mil. euro din Constanţa.

Nu avem voie să pierdem oamenii buni

Cu toate că 50% din costurile companiei sunt legate de personal, directorul Porsche Inter Auto a subliniat că bugetul destinat pregătirii angajaţilor şi programelor de training în afara ţării nu a fost redus, cu toate că valoarea acestuia este de peste un milion de euro anual. Media "investiţiei" în pregătirea fiecărui angajat este de aproximativ 2.000 de euro, în condiţiile în care pentru anumiţi specialişti de service costurile urcă şi la peste 10.000 de euro.

"Nu a existat nicio secundă vreo reducere de costuri la pregătirea personalului. Nu se pot face economii acolo deoarece trebuie să avem oameni calificaţi. În plus, apar modele noi şi trebuie să îi trimitem la pregătire. În plus, există pregătire pe diverse zone de activitate.

Noi am pus accent pe calitate, am investit chiar mai mult decât în vremurile bune." În ceea ce priveşte salariile, executivul PIA a subliniat că în continuare angajaţii au primit bonusuri în funcţie de performanţe, iar creşterile au vizat cel puţin valoarea inflaţiei.

"Indiferent dacă este sau nu criză, noi nu avem voie să ne pierdem oamenii buni. Având în vedere că totuşi există o inflaţie, noi am mărit salariile cu cel puţin această valoare. Nu au existat măriri de salarii pentru toată lumea, ci în funcţie de performanţe."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO