Auto

Haos la Ford Craiova: Muncitorii de la montaj au intrat în grevă, după ce aseară sindicatul anunţa un acord cu Ford România

Haos la Ford Craiova: Muncitorii de la montaj au intrat...

Autor: Bogdan Alecu

21.12.2017, 14:04 4023

Câteva sute de angajaşi ai uzinei Ford Craiova au iniţiat o grevă spontană astăzi, la mai puţin de o zi de când s-a anunţat un acord pentru semnarea unui contract  colectiv de muncă pe doi ani, care promitea transferul contribuţiilor şi o majorare a salariilor de 300 de lei anul acesta şi încă 300 de lei anul viitor. Azi dimineaţă însă, în loc să fie semnat acordul, muncitorii au iniţiat iniţial o grevă japoneză după care o grevă generală ce a oprit producţia.

Potrivit publicaţiei locale Gazeta de Sud, angajaţii sunt nemulţumiţi că majorarea de 300 de lei abia va acoperi transferul contribuţiilor şi nu sunt mulţumiţi de rezultatele negocierilor. Mai mult, s-a decis acordul alături cu o comisie de negocieri, nu cu un sindicat, deoarece Maria Manea, fostul lider sindical, a fost suspendat după ce a fost acuzată de angajaţi că nu reprezintă interesele lor, ci pe ale grupului american. Mai mult, potrivit unor informaţii din cadrul uzinei, Maria Manea, numită de numai 2 luni în fruntea principalului sindicat în locul lui Ovidiu Cioroianu, care a deţinut de mai mulţi ani conducerea. Pe de altă parte, acum muncitorii sunt nemulţumiţi atât de negocierile purtate de Maria Manea, cât şi de cele purtate de comisia de negocieri formată din nouă oameni, iar după ce s-a ajuns la un acord, acesta a picat din nou.

"Ford România nu face comentarii cu privire la discuţiile interne dintre sindicate şi membrii acestora. Negocierile privind noul contract colectiv de muncă valabil pentru 2018 şi 2019 au fost finalizate ieri. Nu avem nimic în plus de adăugat", au spus oficialii Ford. 

Tensiunile vin şi în contextul în care Ford i-a ameninţat direct pe angajaţi printr-un document intern, cu nemajorarea salariului brut şi implicit a scăderii cu 20% a salariilor dacă nu semnează pe doi ani contractul şi nu acceptă cerinţele lor.

Aseară, în urma negocierilor, Ford anunţa că va introduce contribuţiile în salariul brut, astfel încât cel net să nu fie afectat de la 1 ianuarie. În plus, salariaţii vor primi o majorare fixă de 300 de lei, iar tichetele de masă vor avea o valoare de 15 lei. De asemenea, primele aferente pentru 8 Martie, Paşte, Crăciun şi vacanţă vor fi indexate, astfel încât valoarea netă să nu fie afectată. De asemenea, la 1 iunie 2019 va urma o a doua majorare, tot cu 300 de lei.

Iniţial, americanii propuneau ca de anul viitor salariile noilor anagajaţi (operatori) să crească de la 1 ianuarie cu suma fixă de 250 de lei, iar aceştia să nu aibă parte de alte creşteri salariale. Pentru personalul TESA şi non-TESA, reprezentanţii Ford propun o creştere salarială de 5% începând cu luna iunie (sau cu nivelul inflaţiei, dacă indicele inflaţiei este mai mare). Pentru 2019, singura creştere salarială pentru toţi angajaţii ar urma să fie cu 3% (sau cu nivelul inflaţiei, dacă e mai mare).

Miza pentru Ford era semnarea unui contract colectiv de muncă pe doi ani. Dacia încearcă de ani buni semnarea unui astfel de contract, însă sindicatul nu acceptă şi doreşte negocieri an de an, care de fiecare dată sunt urmate de majorări salariale. Pe de altă parte, Dacia are un singur sindicat, iar liderul său poate comunica independent cu presa. La Ford sunt mai multe sindicate şi nu există niciun lider reprezentativ, aşa cum este la Dacia.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO