Bănci și Asigurări

ABN AMRO s-a hotarat sa atace piata de consum

21.01.2004, 00:00 13

Grupul bancar olandez ABN AMRO a luat decizia strategica de extindere a operatiunilor de pe piata romaneasca de la o banca specializata in servicii destinate clientilor companii, spre anumite segmente ale pietei de retail.
"Pana la jumatatea acestui an, ABN Amro Bank Romania va trece la o abordare concentrata pe creditul de consum", a declarat pentru Ziarul Financiar Henk Mulder, presedintele bancii.
Principala motivatie a acestei orientari a fost ca, pentru a profita cat mai bine de oportunitatile unei economii in crestere, ABN are nevoie la randul sau de o strategie de expansiune.
"Cresterea va fi sustinuta prin dezvoltarea de noi segmente de afaceri, pe partea de consumer fianance, dar si printr-un grad mai mare de sofisticare al produselor existente pentru companii", spune Mulder.
Noua strategie va presupune continuarea extinderii retelei de sucursale. "Nu inseamna ca vrem sa ajungem la sute de sucursale. Vom incerca sa evitam o crestere importanta a costurilor fixe, care vor incepe sa faca diferenta in concurenta de pe piata", precizeaza presedintele ABN AMRO Romania, sustinand ca nu este prea tarzie aceasta reorientare in afacerile grupului olandez pe piata romaneasca.
Atacarea segmentului de consum ar putea fi singura varianta de mentinere a bancii in topul pietei, avand in vedere asaltul jucatorilor dedicati retailului.
"Piata produselor bancare de consum este inca putin dezvoltata. Cu o retea de 15 sucursale putem profita de expansiunea acesteia. Si, pana la urma, "mai tarziu" nu inseamna neaparat un lucru rau", afirma Henk Mulder.
Reteaua de 15 sucursale acopera cele mai importante orase si, oricum, este vizat in primul rand segmentul de clienti persoane fizice cu venituri peste medie, in principal angajati ai companiilor care lucreaza cu ABN.
Mulder anticipeaza o concurenta inca si mai intensa pe piata bancara romaneasca, departajarea urmand sa se faca pe criterii de eficienta. "Cresterea nivelului creditarii va insemna o presiune mai mare la nivelul provizioanelor si implicit a marjelor si profiturilor", spune Mulder.
Intensificarea concurentei in 2003 ar fi putut motiva decizia Amsterdamului de a reorienta strategia locala. Lansarea produselor de consum va fi pregatita cu experti straini din cadrul grupului. De asemenea, va fi nevoie de cresterea personalului, in prezent in numar de 360.
Henk Mulder afirma ca banca isi pastreaza optiunea de crestere organica, nefiind interesata de achizitii.
Timpul este insa pretios, avand in vedere ca piata de retail este intr-o expansiune rapida, iar bancile cu operatiuni importante in domeniu profita din plin. Raiffeisen Bank isi continua cea mai rapida crestere de pe piata, BRD are planuri agresive de extindere si restucturare, in timp ce si banci precum ING si UniCredit se pozitioneaza pentru a apuca o felie din retail.
In prezent, piata serviciilor financiare pentru companii este aprig disputata, dat fiind ca un numar mare de banci se bat pe un grup limitat de clienti. In aceste conditii, potentialul de crestere al acestei piete sta in principal in segmentul IMM.
Henk Mulder admite ca, desi grupul olandez are o indelungata prezenta locala, nu a fost implicat, mai ales in ultima vreme, in tranzactii importante cum au fost emisiunile de eurobonduri ori finantari ale marilor companii de stat. "Nu am simtit ca pe un avantaj faptul ca noi am investit aici. Si nu cred ca este corect, desigur in conditii de piata", spune Mulder.
In septembrie anului trecut, ABN AMRO avea active de 846 milioane de euro, respectiv o cota de 6% din sistemul bancar. Mulder spune ca activele bilantiere au inregistrat o crestere de 34% in 2003.
Grupul ABN ocupa anul trecut locul 10 in Europa, respectiv 17 in lume. razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO