Bănci și Asigurări

Alexandrescu, AIG Life: In perioade de criza cel mai bine se vand asigurarile de viata garantate

Alexandrescu, AIG Life: In perioade de criza cel mai bine se vand asigurarile de viata garantate

Theodor Alexandrescu, directorul general al AIG Life: Asigurarile de viata trebuie sa aiba obligatoriu o componenta de protectie semnificativa. Daca nu au, nu merita sa iti cumperi. Daca vreau sa investesc, mai bine cumpar unitati la un fond mutual.

04.12.2008, 18:16 66

Companiile care vor vinde asigurari de viata garantate, adica polite in care riscul investitional este preluat de asigurator, iar profitul obtinut este impartit cu clientul, vor avea de castigat de pe urma crizei financiare, afirma Theodor Alexandrescu, directorul general al AIG Life, a doua companie de pe piata asigurarilor de viata.
"In perioade de crestere economica se vand bine asigurarile de tip unit-linked (legate de fonduri de investitii - n.r.), iar in criza se vand asigurarile de viata garantate. Pentru agentii care s-au obisnuit sa vanda doar polite unit-linked va urma o perioada de scadere, deoarece apetitul pentru aceste polite este din ce in ce mai mic", afirma Alexandrescu.
Asa-numitele polite de asigurari de viata "garantate" presupun plata unor prime anuale care acopera si riscul de supravietuire si cel de deces, astfel incat sunt mai scumpe decat celelalte tipuri de polite. Clientul este asigurat ca, la sfarsitul perioadei contractuale, va primi suma asigurata (de aici vine numele de garantata) si o participare la profit, dar care este negarantata.
In ultimii ani pe piata locala a avut loc o crestere puternica a asigurarilor de tip unit-linked, polite care plaseaza cea mai mare parte din banii platiti de asigurat in fonduri de investitii, iar o parte redusa este utilizata pentru acoperirea riscului asigurat. Riscul investitional este preluat de clienti in cazul acestor polite. Vanzarile au crescut deoarece clientii erau atrasi de investitiile pe piata de capital, care aduceau randamente semnificative.
Asigurarile de acest tip au fost pentru multi clienti un inlocuitor al plasamentelor in fonduri mutuale, in care nu aveau inceredere din cauza scandalului FNI. In acest an insa, apetitul romanilor pentru asigurarile unit-linked s-a redus, din cauza scaderilor puternice pe care le-au inregistrat fondurile atasate acestor polite, de peste 50% comparativ cu sfarsitul anului trecut. Alexandrescu estimeaza ca piata asigurarilor de viata nu va incetini anul viitor, dar exista si manageri care spun ca se va vedea impactul crizei financiare si in acest domeniu. "Piata probabil va creste cu 20-25% anul viitor, in linie cu acest an. Un efect important al crizei se va vedea in buzunarele oamenilor, pentru ca se scumpesc utilitatile, cresc ratele la credite si alte cheltuieli. Dar noi am vandut asigurari de viata si in conditii de inflatie si somaj foarte mari, deoarece mortalitatea sau numarul celor care se imbolnavesc nu se imbunatateste in criza, dar se poate inrautati, deci oamenii au nevoie de asigurari", explica directorul general al AIG Life.
El spune ca in perioade de criza sunt necesare asigurarile de viata cu componente semnificative de protectie, ceea ce politele unit-linked nu au, deoarece in cazul acestora suma pentru acoperirea riscului asigurat este destul de redusa. "Asigurarile de viata trebuie sa aiba obligatoriu o componenta de protectie semnificativa. Daca nu au, nu merita sa iti cumperi. Daca vreau sa investesc, mai bine cumpar unitati la un fond mutual. Asigurarile unit-linked sunt utile numai daca sunt deductibile fiscal sau au o suma asigurata importanta."
In Romania primele platite pentru asigurarile de viata nu sunt deductibile de la plata impozitului, desi in alte tari acest avantaj fiscal se practica de ani buni. Alexandrescu sustine ca una din masurile anti-criza ar putea fi chiar introducerea acestei deductibilitati. "In conditii de criza, presiunea sociala in cazul unor evenimente cum este imbolnavirea este mult mai mare. Daca persoana care s-a imbolnavit are asigurare, ea nu mai creeaza presiune pe bugetul de stat, deoarece cheltuielile sunt suportate de asigurator. Daca s-ar stimula economisirea in asigurari de viata prin introducerea deductibilitatii, acesti bani s-ar muta din domeniul consumului."
Sansele ca asigurarile de viata sa beneficieze de deductibilitate sunt insa destul de mici, deoarece o politica fiscala bazata pe cota unica, asa cum este cea din Romania, nu permite astfel de avantaje, afirma autoritatile.
AIG Life, a doua companie de pe piata asigurarilor de viata, a inregistrat in primele noua luni afaceri de 220 de milioane de lei (60,4 milioane de euro), in crestere cu 49%, si un profit brut de 43 de milioane de lei (11,8 milioane de euro), dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Compania estimeaza pentru ultimul trimestru o crestere usoara a numarului de asigurati. Daca in primul trimestru numarul asiguratilor noi a fost de 47.260, in trimestrul doi acesta a urcat la 48.597, in trimestrul trei la 53.853, iar pentru ultimele trei luni ale anului compania estimeaza 56.000 de persoane asigurate noi. Aceasta inseamna ca anul acesta numarul asiguratilor va creste cu aproape 206.000, pana la un total de 750.000.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO