Andrei Mocan, country manager al Kredyt Inkaso:
BNR vrea să oficializeze în acest fel tranzacţiile cu creanţe neperformante, care acum au loc prin intermediul unor SPV-uri (special purpose vehicule - n.red.) înregistrate în Luxemburg, Irlanda sau Cipru. Toate companiile specializate în recuperarea creanţelor lucrează prin SPV-uri şi toate băncile, cu excepţia uneia singure, acceptă să lucreze pe SPV-uri
Băncile îşi vor putea înfiinţa vehicule speciale locale pe care să transfere portofolii de creanţe neperformante pentru a reduce presiunea pe propriile bilanţuri, conform unui proiect de ordin pus în dezbatere publică de BNR.
Noile reglementări stabilesc modul în care creanţele cumpărate de la bănci sunt contabilizate în bilanţurile vehiculelor speciale (SPV sau special purpose vehicule) şi implicit lămuresc tratamentul fiscal aplicat acestor tranzacţii. Astfel de vehicule pot fi înfiinţate şi în prezent de bănci, dar creanţele transferate sunt impozitate la valoarea nominală şi nu la preţul de achiziţie.
„Există nişte speranţe că legea va fi modificată de aşa manieră încât să putem face şi noi operaţiuni de vânzare de creanţe către subsidiare specializate aşa cum fac băncile străine. Asociaţia Română a Băncilor (ARB) a avut discuţii în acest sens şi cu delegaţia Fondului Monetar Internaţional. Modificarea legii va ajuta sistemul bancar în ansamblu“, a declarat Radu Gheţea, preşedintele băncii de stat CEC Bank şi al ARB.
CEC Bank ar putea fi unul dintre principalii beneficiari ai noilor reglementări în condiţiile în care, spre deosebire de subsidiarele de bănci străine, instituţia de credit deţinută de stat nu a avut niciun debuşeu prin care să elibereze presiunea creditelor neperformante. CEC are o rată a creditelor neperformante peste media sistemului bancar, care a ajuns la 21,6% la sfârşitul lunii septembrie.