Bănci și Asigurări

BRD se asteapta la o crestere de 10-15% a profitului anul acesta

BRD se asteapta la o crestere de 10-15% a profitului anul acesta

Patrick Gelin, presedintele BRD

19.02.2007, 18:12 18

BRD-Groupe Societe Generale, a doua banca din sistem dupa active, anunta ca va investi 35-40 de milioane de euro pentru dezvoltarea retelei, in IT, in carduri,
dar si pentru pregatirea angajatilor.
"Profitul va continua sa creasca si anul acesta. Ritmul va fi probabil de 10%-15%, intrucat vom continua sa investim pentru dezvoltare", a spus pentru ZF Patrick Gelin, presedintele BRD-SocGen, filiala locala a grupului francez Societe Generale.
Pentru 2007, francezii si-au programat investitii de 35-40 de milioane de euro, care vor fi canalizate in extinderea in continuare a retelei teritoriale, in sistemele informatic si de carduri, dar si pentru pregatirea angajatilor.
Banca va anunta marti, 20 februarie, rezultatele preliminare pentru anul 2006. Potrivit datelor furnizate bancii centrale, BRD a incheiat anul trecut cu active de 8,28 miliarde de euro, in crestere cu 59,2% fata de decembrie 2005. Cota sa de piata era astfel de 16,3%.
Gelin a avut in ultimii ani previziuni conservatoare privind dinamica profitului, anticipand de fiecare data cresteri in jurul nivelului de 10%.
In 2005, BRD-SocGen si-a majorat profitul cu aproximativ 70%, fata de 5%-10%, cat estimase seful bancii la inceputul acelui an.
Si pentru 2006 estimarea oficiala privind cresterea profitului a fost mentinuta la 5%-10%. Dupa primele noua luni banca inregistra o crestere a profitului cu 6,5% fata de aceeasi perioada a lui 2005, pana la 134,6 milioane de euro.
In trimestrul al treilea al anului trecut BRD-SocGen a facut insa un profit de aproape 162 milioane de lei (45,6 milioane de euro), cu 12% mai mare, in lei, fata de trimestrul al treilea din 2005.
Anul trecut BRD a deschis 274 de agentii noi (ajungand sa opereze o retea de 600 de unitati), fiind astfel filiala SocGen cu cea mai rapida crestere. Expansiunea teritoriala a ajutat BRD sa atraga 361.000 de clienti noi pe zona de retail (persoane fizice), respectiv 70% din numarul de clienti atrasi de grup in Europa.
Cu ajutorul retelei extinse, Gelin se asteapta ca soldul creditelor sa creasca cu 40% anul acesta la BRD, fata de o dinamica ceva mai lenta, cu 30%, la nivelul pietei. El estimeaza un ritm mediu anual de crestere pentru sistemul bancar local de 20% in urmatorii ani, in conditiile in care cresterea reala a PIB se va mentine la 5%-6% pe an. "In prezent avem o cota medie de 19% pe piata creditelor si pe cea a depozitelor. Daca in 2007 trecem de 20%, as fi foarte fericit", spune Gelin.
De altfel, seful BRD-SocGen considera ca perioada cresterilor rapide ale creditarii s-a incheiat, in conditiile in care clientii carora bancile li s-au adresat pana acum - "clasa medie urbana"- sunt deja suprabancarizati, iar pentru extinderea catre clientii cu venituri mai mici este nevoie de timp.
O alta cauza este cresterea lenta a depozitelor, care s-au miscat mult mai incet decat creditele in ulitmii ani. In lipsa resurselor, bancherii vor fi nevoiti sa incetineasca si creditarea. Pe piata efectul presiunii pe atragerea de resurse de la clienti s-a vazut in nivelul dobanzilor: din toamna trecuta bancile au majorat dobanzile si au reintrodus in portofoliile lor depozitele cu dobanda fixa.
In alta ordine de idei, Gelin remarca gradul redus de diversificare a ofertei bancare. "Este o piata a unui singur produs si nu a clientilor", oferta restransa afectand si stabilitatea relatiei client-banca. "Locomotiva" retailului a fost creditul de consum, in timp ce produsele de economisire, in special cele pe termen lung, lipsesc inca din piata. Depozitele la termen reprezinta astfel 96% din economiile populatiei, cu mult peste nivelurile inregistrate pe pietele mature.
In conditiile in care bancile s-au concurat puternic pe o zona ingusta, presiunea pe ingustarea marjelor de dobanda a fost semnificativa.
In cazul unui credit de consum dat cu o dobanda de 12% pe an, banca are o marja neta de 1-2 puncte procentuale. "Este un nivel corect, insa marja se poate eroda rapid in cazul unei cresteri a costului riscului", observa Gelin, notand ca marjele s-au ingustat aproape la jumatate in ultimii doi ani, desi gradul de risc ramane semnificativ.
Seful BRD, care opereaza acum cea mai extinsa retea de unitati dupa cea a CEC, considera ca bancile locale au deschis prea repede sucursale in ultimii ani. "Piata este suprabancarizata daca tinem cont de PIB-ul pe termen scurt".
Gelin ramane ferm convins ca pe zona de retail nu este loc decat pentru cateva banci mari, cu cote de peste 5%, avand in vedere cat este de dificila eficientizarea unei retele dedicate retailului, din cauza cheltuielilor importante.
In ultimii doi ani jucatori mai mici din sistem, care au mizat pe zona clientilor individuali, au reusit totusi sa castige teren semnificativ.
Francezii de la SocGen vor aduce pe piata locala divizia specializata in finantari imobiliare (real estate), care ar putea sa devina operationala in luna mai.
Pe de alta parte, grupul nu este deocamdata tentat de zona asigurarilor, unde BRD a preferat sa foloseasca un parteneriat cu Aviva.

Fonduri de investitii ale SocGen, pentru clientii de top ai BRD

BRD-SocGen se pregateste sa ofere clientilor importanti alternativa de a investi in 11 fonduri internationale administrate de banca mama. Plasamentele vor fi disponibile prin intermediu diviziei de Asset Management a BRD, cel mai probabil incepand cu luna martie.
"Acesta nu este un produs de masa, fiind destinat clientilor avizati. Pana in luna martie, intentionam sa efectuam teste pentru a vedea interesul investitorilor romani fata de astfel de instrumente", a declarat Jean-Baptiste Hueber, directorul Directiei Strategii si Marketing din BRD-SocGen. Noile fonduri vor oferi clientilor acces pe piata americana, europeana sau asiatica.
"Cele mai riscante sunt fondurile de actiuni si cele sectoriale, iar cele mai sigure sunt obligatiunile americane si cele europene", a explicat Hueber. Banca va pune accent pe pregatirea personalului care va vinde aceste unitati de fonduri, intrucat consilierii va trebui sa determine impreuna cu clientul apetitul acestuia pentru risc. Societe Generale Asset Management BRD administreaza in prezent fondurile Simfonia - fond de investitii monetar - si Concerto - fond de investitii diversificat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO