Bănci și Asigurări

Brokerii vor intermedia 30% din creditele bancare in cinci ani, accelerand cresterea pietei

Brokerii vor intermedia 30% din creditele bancare in cinci ani, accelerand cresterea pietei

Brokerii ajung mai usor la clienti decat o institutie de credit care trebuie sa-si extinda reteaua de unitati, insa trebuie sa castige increderea pietei

28.09.2007, 14:47 70

Peste 500 de brokeri de credite intermediaza aproximativ 5% din volumul total al creditelor acordate de banci, industria locala a brokerajului bancar situandu-se la mare distanta de piata europeana, unde pana la 70% din credite provin din intermedieri.
Cu o pondere de pana la 70% din totalul creditelor bancare acordate in statele Uniunii Europene, brokerajul bancar este la inceput de drum pe piata locala. In prezent, intre trei si cinci procente din creditele acordate de bancile romanesti sunt intermediate de brokerii de credite, potrivit specialistilor din domeniu.
Industrie tanara cu peste 100 de firme care au drept obiect de activitate brokerajul bancar, intermedierea creditelor bancare este preferata in special de clientii individuali, si mai putin de companii si persoane juridice.
"Persoanele juridice prefera sa contracteze credite direct de la bancile cu care lucreaza pentru operatiuni curente. Clientii persoane juridice care ne contacteaza apeleaza doar la servicii conexe brokerajului: planuri de afaceri, studii de fezabilitate sau proiecte de finantare nerambursabila", Ciprian Iorga, director executiv la societatea de brokeraj bancar Vertical Finance.
Perioadele de varf pentru brokerii de credite sunt cele dinaintea si de dupa concedii. Cu toate acestea, cresterea numarului de clienti ramane direct proportionala cu extinderea retelei in teritoriu.
"Daca, in ianuarie, un singur punct de lucru a primit raspunsul favorabil pentru 15 aplicatii, in luna august am oferit solutii de finantare pentru peste 450 de clienti de la peste 20 de puncte de lucru", spune Roxana Gavrila, director de dezvoltare la Credit Team.
In primele sase luni ale anului 2007, valoarea creditelor intermediate de societatea de brokeraj bancar Creditlink a fost de 13 milioane de euro, numarul total al clientilor ridicandu-se la 300.
"Fata de anul trecut, volumele depuse au crescut considerabil, insa ponderile au ramas aproape aceleasi: 10% credite de consum si 90% credite garantate cu ipoteca", spune Claudiu Bud, director de operatiuni la Creditlink, societate de intermediere a creditelor imobiliare.
Creditele garantate cu ipoteca sunt cele mai numeroase si in cazul societatii de brokeraj bancar Vertical Finance, care in primele sase luni ale anului a intermediat credite de aproape 950.000 de euro din care 2% au fost credite auto, 18% credite de nevoi personale, 23% credite ipotecare si 57% credite de nevoi personale cu ipoteca. Din totalul celor 250 de clienti, 60 de persoane au obtinut creditul cu ajutorul brokerilor de la Vertical Finance.
"Zilnic avem intre 30 si 70 de aplicatii valide, dosare complete ce pleaca in banca. Dintre aceste aplicatii, raspunsul este favorabil pentru aproximativ 92%", spune Gavrila de la Credit Team care a acordat 22,4 milioane de euro in primele noua luni ale anului.
Ritmul de dezvoltare al industriei de brokeraj bancar va fi rapid si in mare masura conditionat de evolutia pietei bancare, in special de alinierea bancilor la conditiile "relaxate" de creditare, spun brokerii.
"Pana la sfarsitul anului estimam un volum de credite intermediate de aproximativ 2 milioane de euro", spune Iorga de la Vertical Finance, in conditiile in care anul trecut volumul de credite intermediate a fost de peste un milion de euro.
Creditlink mizeaza pe o valoare a contractelor incheiate de pana la 40 de milioane de euro pana la sfarsitul anului. In timp ce Credit Team estimeaza credite aprobate in valoare de cel putin 14 milioane de euro pentru lunile cuprinse in intervalul octombrie-decembrie.
"In Romania, suntem departe de saturarea pietei, iar acest tip de servicii abia acum devine popular. Estimam ca si numarul cererilor pentru credite persoane juridice va fi mai mare, pe masura ce legislatia si oportunitatile de afaceri se vor armoniza cu piata comunitara", spune Gavrila de la Credit Team.
Pentru urmatorii cinci ani, industria de brokeraj bancar este estimata pana la 30% din volumulul total de credite acordate de banci.
"Distributia indirecta in sistemul financiar-bancar autohton este inca la inceput.
Tinand cont de experienta pietelor vecine care arata un potential semnificativ de dezvoltare, este posibil ca pe termen mediu, acest nou segment sa reprezinte aproximativ 30% din vanzarile totale", spune Elena Nita, reprezentant al Alpha Bank.
"Concurenta se va da, cel mai probabil, intre trei sau patru brokeri bancari puternici. In jurul anului 2012 se va ajunge la aproximativ 20-25% din volumul total de credite bancare la nivel national, iar prin 2025 la 40-50%", spune Gavrila de la Credit Team.
BCR lucreaza cu aproximativ 500 de societati de brokeraj bancar, care au intermediat anul trecut pana la 10% din volumul creditelor acordate de banca si aproximativ 25% din numarul total de clienti creditati.
In primele sase luni ale anului, brokerii de credite au adus Bancii Comerciale Romane 12% din volumul imprumuturilor si 20% din numarul creditelor acordate.
Potrivit reprezentantilor BCR, colaborarea cu brokerii de credite contribuie la cresterea fortei de vanzare a bancii si prin urmare a volumului si numarului de credite acordate. Dezavantajele unei astfel de colaborari constau in cedarea unei parti din veniturile bancii aferente creditelor catre partenerul intermediar, eforturi suplimentare din partea bancii in domeniul pregatirii profesionale si al marketing-ului.
Numarul bancilor care au drept parteneri de vanzari brokerii de credite se ridica la 11 in prezent. BRD nu colaboreaza cu brokerii de credite in timp ce CitiFinancial, divizia de finantari persoane fizice a Citibank, colaboreaza cu un singur broker, preferand extinderea retelei de distributie prin mijloace interne. "Strategia adoptata de CitiFinancial este aceea de a dezvolta tot mai mult distributia prin resurse proprii", sustin reprezentantii CitiFinancial.
Banca Transilvania s-a extins prin canale alternative de distributie in sectorul agentiilor imobiliare si al dealerilor auto.
"Motivele care au stat la baza acestei extinderi au fost ca majoritatea clientilor ce solicita credite imobiliare si auto se adreseaza mai intai acestor companii. De asemenea, avantajul acestora consta in faptul au deja formata clientela si vadul comercial necesare derularii unor astfel de activitati. Astfel, in cele mai multe cazuri si pentru aceste tipuri de credite, decizia de a solicita finantare se ia in afara bancii", spune Darian Sima, sef birou retail banking la Banca Transilvania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO