Bănci și Asigurări

Citibank: Companiile incep sa ceara produse de hedging

Citibank: Companiile incep sa ceara produse de hedging

Razvan Badalicescu, seful diviziei Corporate Banking in Citibank Romania

23.02.2007, 21:12 216

Piata locala este inca insuficient dezvoltata pentru a permite atragerea unor resurse importate sau pe perioade lungi, spune Razvan Badalicescu, seful diviziei Corporate Banking in Citibank Romania.
"Bancile ar trebui sa se implice mai mult in finantarea de proiecte. Ramane insa o problema de unde te finantezi. Exista resurse excedentare pe scadente scurte, dar pe perioade mai lungi este greu sa te finantezi", explica Razvan Badalicescu. Divizia pe care o conduce administreaza relatiile cu 150 de clienti, mari companii locale (cifra de afaceri anuala de peste 50 de milioane de dolari) si unele multinationale, dintr-o piata potentiala de 250 de companii. In opinia lui, lipsa de resurse pe termen lung a generat si apetitul tot mai evident al bancilor locale de a accesa pietele internationale si se asteapta la o crestere in continuare a numarului de emisiuni de obligatiuni in lei derulate pe pietele straine.
In alta ordine de idei, el apreciaza ca piata de capital locala nu permite nici mobilizarea unor resurse importante, plafonul fiind in jurul a 20 de milioane de euro. De altfel, lipsa de interes a investitorilor locali pentru plasamentele pe termen lung s-a vazut si in evolutiile recente, mai multe emisiuni de obligatiuni fiind subscrise in proportii reduse. Chiar si emisiuniea de obligatiuni derulata de BCR in toamna trecuta a fost suprasubscrisa doar datorita interesului semnificativ al investitorilor straini.
In ceea ce priveste finantarea marilor corporatii, Badalicescu spune ca nu mai ramane mult loc pentru reducerea preturilor pe zona de creditare, decat in eventualitatea unei reduceri a rezervelor minime ale BNR. Cu toate acestea, el vede inca o competitie puternica intre banci pe pret, fiind acordata o atentie limitata calitatii serviciilor.
In aceste conditii, Citibank a ales sa se concentreze pe produsele "cu valoare adaugata mare", cum sunt derivativele sau investment banking. De altfel, marile companii au inceput de anul trecut sa fie tot mai receptive la produsele de acoperire a riscului (hedging), spune Badalicescu. Pe de alta parte, Citibank ofera inca produsele sofisticate prin intermediul filialei londoneze, in conditiile in care adeseori nici cadrul legislativ local nu sustine derularea unor asemenea tranzactii. Un exemplu sunt sindicalizarile complexe, care sunt in general derulate dupa legea londoneza, intrucat cadrul legislativ local prevede conditii stricte privind accesul creditorilor la garantii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO