În data de 11 decembrie 2014, Consiliul fiscal a primit de la Ministerul Finanţelor Publice (MFP) adresa nr. 56371 datată 10 decembrie 2014, prin care i se solicită, în baza art. 40, alin. (2) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010 cu modificările şi completările ulterioare (LRFB), formularea opiniei privind proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2015, proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2015, Raportul privind situaţia macroeconomică pentru anul 2015 şi proiecţia acesteia în perioada 2016-2018, Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2015-2017 şi expunerile de motive aferente, proiectul Legii pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2015. Cu toate acestea, setul complet de documente necesar elaborării opiniei Consiliului fiscal (în speţă Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2015-2017), precum şi clarificările suplimentare solicitate în cursul zilei de 11 decembrie cu privire la fundamentarea prognozei unor agregate bugetare şi la documentele transmise, nu au parvenit Consiliului fiscal până la momentul redactării prezentei opinii.
Potrivit articolului 40, alin. (4) din LRFB, Guvernul şi Parlamentul au obligaţia de a analiza opiniile şi recomandările Consiliului fiscal la elaborarea strategiei fiscal-bugetare, a legilor bugetare anuale, precum şi la elaborarea altor măsuri determinate de aplicarea prezentei legi şi, respectiv, la însuşirea/aprobarea acestora. Având în vedere intenţia Guvernului de a aproba documentele mai sus menţionate în şedinţa din 12.12.2014, ceea ce implică în mod evident un interval de timp insuficient pentru analiza, elaborarea şi aprobarea opiniei solicitate, precum şi lipsa setului integral de documente şi clarificări solicitate, Consiliul fiscal se află în imposibilitatea de a elabora o opinie completă cu privire la documentele mai sus menţionate. De altfel, Consiliul fiscal a solicitat public în nenumărate rânduri Guvernului1 a i se oferi un timp rezonabil între momentul transmiterii documentaţiei necesare de către MFP şi momentul adoptării legislaţiei relevante în şedinţa de Guvern. Dincolo de obligaţia Executivului de a lua în considerare opinia Consiliului fiscal înainte de aprobarea strategiei fiscal-bugetare şi a legilor bugetare anuale, potrivit principiul transparenţei statuat în LRFB „Guvernul şi autorităţile publice locale au obligaţia de a face publice şi de a menţine în dezbatere un interval de timp rezonabil toate informaţiile necesare ce permit evaluarea modului de implementare a politicilor fiscale şi bugetare, a rezultatelor acestora şi a stării finanţelor publice centrale şi, respectiv, locale”.