Bănci și Asigurări

Cum s-a schimbat mesajul bancilor pentru clienti: de la "hai sa va dam credite", la "veniti cu banii la noi"

Cum s-a schimbat mesajul bancilor pentru clienti: de la "hai sa va dam credite", la "veniti cu banii la noi"

Bancherii incearca sa impulsioneze produsele si serviciile de tranzactionare, pentru a compensa scaderea veniturilor din creditare

15.12.2008, 18:55 42

Daca pana in vara bancile promovau creditele de refinantare - prin care practic incercau sa-i atraga pe cei care aveau deja in derulare imprumuturi, din toamna ofertele de finantare au fost inlocuite cu cele pentru atragerea de depozite.

Ce s-a schimbat intre timp? Bancile locale nu mai primesc finantari de la "mamele" lor, care se confrunta cu penuria de lichiditati de pe pietele internationale, iar excedentul de lei cu care se obisnuisera pe piata monetara a disparut in toamna.
Acum bancherii vorbesc despre o incetinire a creditarii pana va ajunge sa egaleze viteza de crestere a sumelor atrase pe plan local.
Incurajate de actionarii lor, care pana de curand cautau sa-si plaseze in Romania fondurile la randamente bune, bancile locale au acordat credite cu mult peste nivelul resurselor atrase.
Practic, pentru fiecare euro atras in depozite, bancile au acordat credite de 1,3 euro, diferenta fiind finantata din afara. Acum acest gap trebuie inchis, chiar Banca Nationala asteptandu-se la o diminuare semnificativa a liniilor de finantare pe care bancile locale le vor mai atrage din strainatate.
Cu exceptia BCR, care isi promoveaza creditul de nevoi personale in lei si a CEC Bank (care se concentreaza insa pe cofinantarea fondurilor europene), niciun alt jucator nu mai are acum oferte de finantare.
In schimb, aproape toti jucatorii care pana acum doua luni aveau oferte de credite, vin acum cu promotii pentru depozite.
Inclusiv BCR deruleaza in paralel o campanie pentru atragerea de depozite, lansata in urma cu o saptamana, dar si una pentru incurajarea utilizarii cardurilor la cumparaturi.
BRD-SocGen deruleaza acum o campanie media prin care subliniaza calitatea serviciilor oferite, dublata de o oferta agresiva la depozitele in lei. Raiffeisen Bank are de asemenea campanii pentru promovarea conturilor de economii, dar si a serviciilor de tranzactionare dedicate firmelor mici si mijlocii.
De altfel, Sorin Mititelu, directorul directiei Dezvoltare Afaceri si Produse Retail din BCR, spune ca la anul accentul va cadea pe intarirea relatiei cu clientii si dezvoltarea serviciilor de plata.
Bancile grecesti, care in utlimii ani au fost foarte agresive pe vanzarea de credite, sunt acum insetate sa atraga depozite, in conditiile in care au dezechilibre puternice in bilanturi intre sumele atrase de la clientela si cele plasate.
Spre exemplu, Alpha Bank ofera acum o dobanda de 12,25% la depunerile in contul de economii, iar in plus a renuntat la comisionul de retragere numerar. Piraeus Bank si Banca Romaneasca (filiala National Bank of Greece) au de asemenea promotii pentru depozite.
Nu doar jucatorii de top sunt insa angrenati in lupta pentru atragerea de depozite, ci si bancile de talie mai mica. Cea mai recenta oferta vine de la Bank Leumi, care plateste dobanzi de 6,25% pe an la euro, respectiv 15% pe an la lei, la depozite pe doua luni.
Peter Weiss, seful RBS Bank Romania, a aratat intr-un interviu acordat recent ZF ca in 2009 atentia se va muta pe calitatea portofoliilor de clienti si managementul riscurilor, dupa ce in anii trecuti toata lumea s-a concentrat pe marketing si vanzari. Banca - fosta ABN Amro Romania - trece acum printr-un proces de rebranding, promovandu-si noua identitate.
RBS a venit in paralel si cu promotii pentru depozitele clientilor individuali.
Bancile vor resimti din plin lupta pentru lichiditati, in conditiile in care cea mai mare parte a veniturilor sunt reprezentate de marja de dobanda. Totodata, o buna parte din comisioanele percepute de banci erau legate tot de activitatea de creditare. Acum, bancherii vor fi nevoiti sa se reorienteze spre alte tipuri de produse.
Spre exemplu, Volksbank, care a crescut foarte rapid in ultimii ani concentrandu-se pe credite imobiliare, si-a planificat pentru anul urmator dezvoltarea ofertei, cu accent pe produsele si serviciile care nu presupun asumarea de riscuri (in general legate de economisire sau de tranzactionare). Lucian Cojocaru, directorul comercial al retelei BRD-SocGen, noteaza ca in ultimii ani au fost create "dispozitive uriase" de vanzare, care acum raman insa fara activitate, in conditiile in care creditarea pe retail aproape s-a oprit, iar clientii ezita sa mai faca imprumuturi in aceasta perioada cu multe incertitudini.
Reteaua de unitati bancare a depasit 6.300 de locatii in septembrie, dupa o crestere cu peste 1.200 de unitati in ultimele 12 luni.
Acum bancherii spun insa ca vor mai fi deschise doar unitatile care erau deja in pregatire, in timp ce planurile pentru anul viitor sunt foarte modeste. Inclusiv bancile care aveau planuri multianuale de extindere a retelelor (cum este cazul Alpha Bank) isi reevalueaza acum planurile.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO