Criza economică a adus o resetare, iar companiile au devenit mai responsabile şi mai conştiente de necesitatea unui plan de afaceri fie pentru a obţine finanţare, fie în cazul unor potenţiale tranzacţii sau în situaţia redresării lor economice, iar băncile au devenit mai precaute, consideră Marius Vasilescu, director adjunct servicii de evaluare şi modelare financiară la Deloitte România.
Conceptul de plan de afaceri ţine de economia modernă şi este „o carte de vizită“ a fiecărei companii care doreşte să obţină finanţare sau caută noi parteneri de afaceri.
„Când a venit criza, oamenii au început să devină mai precauţi şi mai responsabili. Criza a fost şi de bun augur. Pur şi simplu s-a produs o resetare, care a dus la responsabilizare şi a educat foarte mult companiile. Şi băncile au început să fie mai precaute. Partea de boom şi de criză o putem corela şi cu ciclul de învăţare şi de dezvoltare a economiei româneşti. Din ’90 încoace am avut şi boom şi criză, iar acum suntem diferiţi din punctul de vedere al comportamentului economic de ceea ce s-a întâmplat în ’90, a declarat Vasilescu într-un interviu acordat ZF.
El apreciază că nu se va reveni la entuziasm odată cu trecerea crizei, pentru că deja se stabilesc nişte mecanisme care devin obiceiuri, iar partea de evaluare financiară şi de planuri de afaceri ar putea să fie pe un trend ascendent. „Din acest motiv este bună o criză, pentru că, cel puţin, mai schimbă macazul şi te duce într-o parte. În perioada următoare, partea de evaluare financiară şi de plan de afaceri mă aştept să aibă o creştere pentru că lumea a început să fie mai educată şi mai responsabilă. Şi, odată ce au conştientizat de ce au nevoie, vor creşte mai mult serviciile pe partea aceasta.“
În perioada de boom, fundamentarea de către solicitanţi a planurilor de afaceri era mai puţin detaliată, în cazul companiilor mijlocii şi mici, iar previziunile financiare erau mult prea optimiste, susţine reprezentantul Deloitte. Iar băncile nu analizau afacerile pe care le creditau în detaliu.