Bănci și Asigurări

Deloitte: Înainte de criză, băncile dădeau credite pe simple machete de Excel cu proiecţii financiare

Marius Vasilescu, director adjunct servicii de evaluare şi modelare financiară la Deloitte România: În situaţia de boom economic, piaţa era inundată de bani, băncile dadeau credite şi cu buletinul, nu le păsa foarte mult să te vadă sau să-ţi analizeze afacerea ta în detaliu. La bănci era foarte important să dea finanţări cât mai multe. Nu se punea prea mare importanţă pe un plan de afaceri. De obicei, practica băncilor era să li se dea într-o machetă de excel anumite proiecţii financiare şi atât. Nu era un business plan în sine.

Marius Vasilescu, director adjunct servicii de evaluare şi modelare financiară la Deloitte România: În situaţia de boom economic, piaţa era inundată de bani, băncile dadeau credite şi cu buletinul, nu le păsa foarte mult să te vadă sau să-ţi analizeze afacerea ta în detaliu. La bănci era foarte important să dea finanţări cât mai multe. Nu se punea prea mare importanţă pe un plan de afaceri. De obicei, practica băncilor era să li se dea într-o machetă de excel anumite proiecţii financiare şi atât. Nu era un business plan în sine.

Autor: Claudia Medrega

05.09.2016, 00:07 1180

Criza economică a adus o resetare, iar companiile au devenit mai responsabile şi mai conştiente de necesitatea unui plan de afaceri fie pentru a obţine finanţare, fie în cazul unor potenţiale tranzacţii sau în situaţia redresării lor economice, iar băncile au devenit mai precaute, consideră Marius Vasilescu, director adjunct servicii de evaluare şi modelare financiară la Deloitte România.

Conceptul de plan de afaceri ţine de economia modernă şi este „o carte de vizită“ a fiecărei companii care doreşte să obţină finanţare sau caută noi parteneri de afaceri.

„Când a venit criza, oamenii au început să devină mai precauţi şi mai responsabili. Criza a fost şi de bun augur. Pur şi simplu s-a produs o resetare, care a dus la respon­sabilizare şi a educat foarte mult companiile. Şi băncile au început să fie mai precaute. Par­tea de boom şi de criză o putem corela şi cu ciclul de învăţare şi de dezvoltare a econo­mi­ei româneşti. Din ’90 încoace am avut şi boom şi criză, iar acum suntem diferiţi din punc­tul de vedere al comportamentului eco­no­mic de ceea ce s-a întâmplat în ’90, a decla­rat Vasilescu într-un interviu acordat ZF.

El apreciază că nu se va reveni la entuziasm odată cu trecerea crizei, pen­tru că deja se sta­bilesc nişte meca­­nisme care devin obiceiuri, iar par­tea de evaluare finan­­­ciară şi de planuri de afaceri ar pu­tea să fie pe un trend ascen­dent. „Din acest motiv este bună o criză, pentru că, cel puţin, mai schimbă ma­cazul şi te duce într-o parte. În perioada următoare, partea de evaluare financiară şi de plan de afaceri mă aştept să aibă o creştere pentru că lumea a început să fie mai educată şi mai responsabilă. Şi, odată ce au conştientizat de ce au nevoie, vor creşte mai mult serviciile pe partea aceasta.“

În perioada de boom, fundamentarea de către solicitanţi a planurilor de afaceri era mai puţin detaliată, în cazul companiilor mijlocii şi mici, iar previziunile financiare erau mult prea opti­mis­te, susţine repre­zentantul Deloitte. Iar băn­cile nu analizau afa­cerile pe care le cre­ditau în detaliu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO