Bănci și Asigurări

Exclusiv online: Se ascute razboiul POS-urilor

27.01.2010, 00:00 181

Banca Transilvania, una din primele cinci banci de pe piata,vrea sa-si extinda anul acesta cu 25% reteaua de acceptare aplatilor cu cardul la comercianti, in timp ce Alpha Bank, unjucator aflat la inceput pe aceasta piata, spune ca va dezvoltaservicii aditionale retelei de terminale POS, cum sunt platile deutilitati si serviciile cash-back, prin care posesorul carduluipoate primi si o suma in numerara cand face o plata la POS.

Banca Transilvania are circa 12.000 de terminale instalate lacomercianti si a intermediat anul trecut plati in valoare de 640 demilioane de lei (circa 150 mil. euro). In schimb, Alpha Bank are inportofoliu doar 1.400 de POS-uri, iar tranzactiile intermediate in2009 au atins 18 mil. euro. Banca a lansat serviciul de acceptare aplatilor cu cardul la comercianti la inceputul anului trecut.

Competitia pe segmentul acceptarii platilor cu cardul lacomercianti s-a ascutit pe parcursul anului trecut, intrarea pepiata a unor jucatori noi fiind acum foarte dificila. Lupta dintrebanci s-a mutat astfel pe terenul comisioanelor, care ajung inunele cazuri sa fie sub costuri doar pentru ca bancile incearcasa-si treaca in portofoliu un anume comerciant, spun uniibancheri.

"Atragerea comerciantilor catre o banca sau alta este ingreunatacand exista competitori care practica valori ale comisioanelor lapartenerii lor sub valoarea taxei de interschimb ducand piataintr-o directie neconstructiva si care nu incurajeaza dezvoltareatehnologica si imbunatatirea serviciilor", spune Irina Oprescu,directorul Directiei de Carduri a Alpha Bank.

Alpha Bank vrea sa lanseze incepand de anul acesta servicii decash-back, dar asteapta ca BNR sa emita normele de reglementarepentru operatiunile de eliberare de numerar la POS-uri. Printreclientii bancii la acceptare se numara pina in prezent Mobexpert,Intersport, restaurantele Starbucks si La Mama sau librariileCarturesti.

Bancile spun ca in 2010 se vor concentra mai mult pe parteaplatilor prin internet, unde exista un potential foarte mare, fiindo piata la inceput. "Pe segmentul de e-commerce ne asteptam la ocrestere agresiva, deoarece tot mai multi comercianti se orienteazaspre servicii de acceptare online", a declarat Gabriela Nistor,directorul executiv al Bancii Transilvania.

La nivelul pietei, comisionul mediu perceput comerciantilorpentru platile cu cardul la POS ajunge la circa 1,5%, potrivitsurselor din piata, dar poate varia in functie de rulajeleinregistrate de fiecare comerciant sau de istoricul acestuia inrelatia cu banca. In unele cazuri bancile percep comisioane maimari pentru tranzactiile efectuate la POS-urile proprii cucardurile emise de alte banci. Bancile ofera comerciantilorserviciile de POS fie separat, fie la pachet cu alte produse siservicii, cum sunt liniile de credit sau serviciile de cashmanagement.

La sfarsitul trimestrului trei din 2009, in Romania existau96.400 de POS-uri, in crestere cu aproape 15% fata de aceeasiperioada din 2008. Valoarea platilor la comerciati era, deasemenea, in crestere, ajungand la 8,6 mld. lei in primele noualuni ale anului trecut.

Numarul cardurilor active de pe piata era in acelasi timp depeste 11 milioane, 40% fiind emise cele mai mari doua banci dupavaloarea activelor - BCR si BRD, care detin impreuna o retea depeste 37.000 de terminale de plata comercianti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO