Bănci și Asigurări

La cinci ani de self banking piata abia incepe sa se dezmorteasca

La cinci ani de self banking piata abia incepe sa se dezmorteasca
22.10.2009, 23:10 86

Modelul de banking in care clientul isi realizeaza individualoperatiunile de baza a ajuns sa fie implementat de nu mai putin dezece banci, la doar cinci ani de cand piata primea cu scepticismproiectul de la zero al olandezilor de la ING.

Chiar daca pana acum ING a ramas singura banca locala care aavut curajul sa parieze totul pe modelul de "self-bank", numarulbancilor care apeleaza la astfel de solutii este in continuacrestere.

Necesitatea de a reduce costurile operationale pe fondul crizeifinanciare nu a facut decat sa impulsioneze trecerea la utilizareamasinilor pentru oferirea operatiunilor de baza.

BCR, BRD si Raiffeisen, liderii sistemului bancar, au inceput satesteze astfel de modele de unitati in care clientul isi realizeazasingur operatiunile de mai multi ani, insa nu le-au extins la scaralarga. Totusi, BRD a instalat in unitatile sale "roboti" carepermit plati de facturi emise de furnizorii de utilitati.

Cel mai recent anunt a venit de la italienii de la UniCreditTiriac, care au renuntat la casieriile agentiilor din magazineleMetro in favoarea unor automate, cu program non-stop. Banca ainstalat astfel de aparate in toate cele 24 de unitati dinmagazinele Metro, iar proiectul a fost extins si in alte 28 decentre de vanzari, la nivel national.

Americanii de la Citi pariaza acum pe tehnologie pentru a ofericlientilor servicii de banca la distanta, ca principal element dediferentiere in ofensiva pe retail pe care au lansat-o in aceastatoamna.

Solutia automatelor a fost adoptata si de jucatorii care abiaacum isi construiesc o retea de retail, cum sunt turcii de laGaranti Bank sau portughezii de la Millennium Bank. Aceste banciincearca de asemenea sa pluseze pe cartea tehnologiei, mizand saatraga clientela tanara. Una dintre cele mai utilizatefunctionalitati este tocmai posibilitatea de plata a facturilor fiecu card, fie cu numerar, ceea ce permite practic descongestionareacasieriilor bancare.

Automatele de plati isi gasesc concurenta in platformele detranzactionare prin internet, insa multi clienti pastreazapreferinta pentru deplasarea la sediul bancii, in conditiile incare inca exista retinere fata de tranzactiile derulate online dincauza frecventelor atacuri informatice lansate impotriva unorbanci.

In plus, extinderea automatelor stimuleaza si migratia spreplati electronice, semnificativ mai ieftine decat cele la ghiseu.Vanzarile de carduri sunt de asemenea stimulate, acestea fiindprincipalele mijloace de acces la serviciile de self-banking.

Serviciile de self-banking au priza in special in randulpopulatiei de pana in 40 de ani, acest segment fiind si cel maivizat de bancheri, datorita potentialului de crestere a veniturilorsi a apetitului pentru consum.

Dincolo de investitia initiala consistenta, automatele fiindmult mai scumpe decat ATM-urile clasice, principalele costurilegate de operarea acestor masini sunt legate de costul energiei side servisare, permitand astfel economii considerabile fata de ocasierie clasica, cu mai multi angajati.

Totusi, implementarea acestui tip de tranzactionare cere oinfrastructura informatica solida, unii jucatori confruntandu-se cusincope in functionarea automatelor.

Pe pietele mature din Occident modelul de banking cu realizareaindividuala a tranzactiilor este larg utilizat, existand chiaragentii bancare de mari dimensiuni in care sunt instalate exclusivautomate, fara sa existe si ofiteri bancari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO