Bănci și Asigurări

Mihai Tecău, CEO Omniasig: Un volum de prime brute subscrise galopant care la sfârşitul anului financiar să dovedească necesitate de capital social şi mai puţin performanţă în zona de business, nu este un business relevant. Este doar o ambiţie care se sfârşeşte la un moment dat cu o presiune asupra acţionarilor

ZF Bankers Summit 2023, ziua 3

Mihai Tecău, CEO Omniasig: Un volum de prime brute...

Autor: Mircea Nica

28.06.2023, 11:32 104

Dacă o companie se bazează pe o creştere galopantă a volumului de prime brute subscrise, dar care la finalul anului financiar necesită capital social pentru a acoperi riscurile, în timp ce performanţa în zona de business nu prea există, atunci nu este un business relevant, ci doar o ambiţie care se sfârşeşted oar cu o presiune asupra acţionarilor, a explicat Mihai Tecău, CEO al Omniasig, în cadrul Conferinţei ZF Bankers Summit 2023, ziua 3.

“În 2023 ne urmărim planul aşa cum cred că fiecare societate de asigurări din România îşi urmăreşte un plan de business pe care îl are şi ne dorim ca la sfârşit potenţialul companiei să fie în zona de profit unde ne dorim să arătăm cât de competenţi suntem în businessul pe care îl facem. Acolo putem demonstra. Un volum de prime brute subscrise galopant care la sfârşitul anului financiar să dovedească necesitate de capital social şi mai puţin performanţă în zona de business, nu este un business relevant. Este doar o ambiţie care se sfârşeşte la un moment dat cu o presiune asupra acţionarilor.”

Ce a mai spus Mihai Tecău, CEO al Omniasig:

Cred că viitorul trebuie să arate mai bine decât ce s-a întâmplat până acum. Mari schimbări în ultima perioadă în zona de asigurări nu au fost. Noi am spus după fiecare restart al pieţei că o să fie mai bine, că o să creştem, dar gradul de penetrare încă este departe de ce ne dorim.

Dorinţa de a deveni mai simpli, mai sustenabili pe viitor implică şi investiţii. 

Potenţial există. Avem toate ingredientele pe masă, avem legislaţie, sistem de asigurări, produse de asigurări valabile, totul există. Acum trebuie să fie dorinţa de  a face mai mult, de a fi mai prezenţi şi de a investi mai mult în zona de asigurări din partea clienţilor în principal. Cred că şi această zonă de încredere este foarte importantă.

Toate aceste evenimente care s-au repetat în ultimii cinci ani a făcut bine pe de o parte fiindcă piaţa a părăsit zona aceasta destul de delicată, dar în acelaşi timp nu am văzut creşteri. Restarturile acestea au fost întotdeauna declarative. 

Dacă ne uităm pe linii de business, unele au avut creşteri substanţiale, altele nu. Eu cred în continuare că toate ingredientele sunt.

Noi suntem un jucător de tradiţie. Ne dorim prin continuitatea pe care o avem să asigurăm o variantă foarte bună de asigurare pentru clienţii noştri. Nu ştiu dacă diferenţa trebuie făcută de cât de ambiţios eşti pe o linie de business sau alta. Cred că la noi în asigurări nu trebuie să uităm că întotdeauna este vorba de prudenţă pentru că dacă nu este prudenţă în această zonă, atunci încrederea scade, există şi variante în care avem evenimente de genul acesta care s-au repetat. Cred că prudenţa este dată de tipurile de asigurări pe care le ai şi capcitatea de capital social pe care o ai. Dacă nu se face corelaţia atunci există acea zonă de bulgăre de zăpadă care tot timpul este o alergătură în a susţine prin capital social obligaţiile pe care le ai. Atunci este foarte greu să ajungi la un moment dat să recuperezi.

Noi ne dorim creştere şi suntem jucătorul numărul unu pe zona de Casco, suntem activi şi pe RCA, dar cred că în această piaţă de RCA lucrurile nu s-au stabilizat. După ce au fost împărţirile acestea între societăţi, o să vină şi acest val doi şi o să vedem ce împărţiri vor mai fi, dar cred că jucătorii actuali din piaţă au capacitate şi de conduită şi de continuitate.

Noi suntem un jucător foarte important pe zona de corporate şi bancassurance pentru că acolo suntem jucătorul cu cele mai mari calităţi pe care noi le avem şi ne dorim în continuare un echilibru pe această piaţă. Dacă sunt oportunităţi în piaţă suntem acolo.

Dacă ma întrebaţi punctual anul de subscriere, putem spune la un moment dat că avem rezultate pozitive care se văd. Dacă ne uităm la cât de lungă este această linie de business şi cât se prelungeşte în viitor şi ce aduce din trecut din perspectriva daunalităţii sau evenimente care s-au întâmplat şi nu au fost anunţate, mai ales din zona de Carte Verde, stai şi te gândeşti de două ori. Te pot surprinde şi pot strica rezultatul la sfârşitul perioadei.

Prima de asigurare şi prima medie de asigurare se vede că a crescut. Automat rezultatul ar trebui să fie şi în zona de profitabilitate. Capacitatea pieţei faţă de primă cred că şi-a atins ţinta. Nu o să trecem pe profit din prima.

S-a împărţit în mai puţin de un an şi jumătate s-a împărţit mai mult de jumătate din piaţa de asigurări RCA către ceilalţi jucători. Acum o să fie din nou. Totuşi este competiţie în piaţă. Sunt jucători noi care au intrat, poate au capacităţi mai mari de acumulare de risc, poate unii o să încerce să pună nişte frâne pentru că s-au ambiţionat mai mult. Pasul pe care trebuie să-l ţii trebuie să fie corelat cu capacitatea e capital social. Dacă sunt jucători care vor veni şi vor susţine foarte mult această linie de business, trebuie să vii cu capital social ca să o susţii şi atunci se va vedea.

Eu consider că nu s-a stabilizat piaţa RCA din punctul acesta de împărţire a portofoliilor între companii. Aşa cum s-a întâmplat de fiecare dată. Poate prima această medie care este mai bună va da posibilitatea unor jucători să îşi mai schimbe orientările către această piaţă. RCA-ul a fost întotdeauna un miraj. Parca reţeta este aceeaşi şi povestea se repetă.

Suntem o companie de corporate, pe zona de property şi ne dorim o creştere de două cifre. Suntem un jucător activ pe zona de Casco, pe zona de corporate şi acolo pentru că suntem pertenerul societăţilor de leasing. Suntem un jucător activ pe zona RCA, dar suntem unul de stabilitate pe care piaţa se poate baza. Compania îşi va depăşi volumul de 500 mil. euro subscrieri. Piaţa se va mai rearanja puţin fiindcă acum a fost un efect din cauza gap-ului din zona preţurilor RCA, dar la un moment dat se va stabiliza, nu o să mai creştem cu 70%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO