Bănci și Asigurări

Milcev, Ernst & Young: Republicarea Codului fiscal nu va fi realizată nici în 2-3 ani. Normele întârzie

Milcev, Ernst & Young: Republicarea Codului fiscal nu va fi realizată nici în 2-3 ani. Normele întârzie
27.01.2012, 00:04 737

Republicarea Codului fiscal, aş­tep­tată de mult timp şi de toa­tă lumea şi anticipată pentru acest an, nu va fi realizată nici în 2-3 ani, crede Alex Milcev, partener Asistenţă Fiscală la firma de audit şi consultanţă Ernst & Young România.

"Republicarea Codului fiscal ar fi foarte utilă. Dar nu cred că o să fie realizată în acest an. Ministerul Finanţelor nu are resursele necesare, timpul necesar. Are oameni, dar aceştia sunt implicaţi în alte proiecte. Nu este simplu deloc. În plus, Codul fiscal se modifică în fiecare an. Iar 2012 este an electoral. Republicarea Codului fiscal presupune o muncă titanică. Cred că nici în următorii 2-3 ani nu va fi republicat", a spus Milcev după conferinţa anuală de fiscalitate a Ernst & Young.

Codul fiscal a intrat în vigoare la începutul anului 2004 şi de-a lungul timpului a suferit frecvente modificări, care au pus mediul de afaceri în dificultate. Republicarea este foarte importantă, dar şi complexă, procesul fiind de durată. O condiţie este ca Executivul să nu mai schimbe Codul o perioadă, urmând ca Parlamentul să aprobe prin lege toate ordonanţele de urgenţă ale

Guvernului care au modificat legislaţia fiscală, inclusiv schimbările operate la sfârşitul anului trecut.

Consultanţii fiscali au spus de mai multe ori că Guvernul trebuie să asigure un mediu stabil de desfăşurare a afacerilor în România, fără schimbări frecvente şi neaşteptate ale regulilor fiscale, ca în ultimii ani, stabilitatea şi predictibilitatea fiind chiar mai importante şi mai benefice decât unele facilităţi fiscale.

Referindu-se la modificările Codului fiscal din decembrie 2011, Milcev a spus că nu au adus surprize majore şi nu au un impact foarte mare, o schimbare fiind legată de tranziţia sectorului financiar la Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS). Reprezentantul Ernst & Young a atenţionat cu privire la întârzierea aprobării normelor de aplicare a modificărilor fiscale operate la finalul anului trecut.

În ceea ce priveşte îmbunătăţirea gradului de colectare, el consideră că este foarte importantă în această perioadă în România, fiind o metodă de natură să contribuie la creşterea veniturilor bugetare şi la diminuarea deficitului.

Milcev a adus în discuţie faptul că în România se colectează doar 70-75% din ceea ce se declară, iar autorităţile ştiu unde este diferenţa şi ar trebui să aducă la buget aceşti bani. În ţările dezvoltate gradul de colectare a taxelor şi impozitelor ajunge, în medie, la 95%.

Ce modificări au fost aduse Codului Fiscal

Impozitul pe profit
-Opţiunea pentru declararea şi plata impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate, efectuate trimestrial, se poate face abia începând cu 1 ianuarie 2013; în prezent sistemul este aplicat de bănci;
-Certificarea declaraţiilor fiscale anuale de impozit pe profit a fost suspendată până la 1 ianuarie 2013;
- Sunt deductibile cheltuielile înregistrate ca urmare a restituirii subvenţiilor primite de la Guvern, agenţiile guvernamentale şi alte instituţii naţionale şi internaţionale;
- 50% din cheltuielile privind combustibilul devin deductibile;
- Nu mai sunt deductibile cheltuielile cu diferenţele nefavorabile de valoare aferente titlurilor de participare şi obligaţiunilor emise pe termen lung;
- Sunt venituri neimpozabile veniturile din anularea rezervei înregistrate ca urmare a participării în natură la capitalul altor persoane juridice;
- Reguli fiscale pentru instituţiile financiare care aplică reguli fiscale conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS);
- Reguli fiscale privind tranzacţiile generate de contractele de fiducie;
- Introducerea unor reguli speciale pentru recunoaşterea valorii fiscale a mijloacelor fixe amortizabile pentru care se înlocuiesc părţi componente.

Venituri din salarii
- Fişele fiscale se înlocuiesc cu declaraţia privind calcularea şi reţinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit;
- Termenul de depunere rămâne ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul precedent;
- Pentru anul 2011 se depun fişele fiscale până pe 29 februarie 2012;
- Începând cu veniturile aferente anului 2011, termenul de depunere a declaraţiilor anuale privind venitul realizat în România , precum şi pentru veniturile din străinătate se modifică din 15 mai în 25 mai a anului următor celui de realizare a venitului;
- Termenul de depunere a declaraţiei anuale privind veniturile subiect de impunere la sursă se modifică din 30 iunie în ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul precedent;
- Termenul de plată pentru plăţile anticipate datorate pentru veniturile din activităţi independente se modifică din 15 în 25 a ultimei luni din fiecare trimestru.

Venituri din activităţi independente
- Plătitorii de venituri cu regim de reţinere la
sursă au obligaţia de a depune o declaraţie până în ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul expirat;
- Firmele au obligaţia să calculeze, să reţină şi să vireze la bugetul statului impozitul pe venit prin reţinere la sursă, sub forma plăţilor anticipate, pentru drepturi de proprietate intelectuală, activităţi desfăşurate în baza convenţiilor civile / contractelor de agent, activitatea de expertiză contabilă şi tehnică, judiciară şi extrajudiciară, precum şi în cazul veniturilor obţinute de o persoană fizică dintr-o asociere cu o persoană juridică plătitoare de impozit pe venit microîntreprindere;
- Pentru veniturile cu regim de reţinere la sursă a impozitului, cota anticipată de impozit de 10% se va aplica la venitul brut, după deducerea contribuţiilor sociale obligatorii reţinute la sursă;
- Este introdusă limita de 50% pentru deducerea cheltuielilor privind combustibilul, pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane;
- Data limită de declarare a venitului estimat / a normei de venit este 31 ianuarie.
Impozit pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi
- Apare obligaţia înregistrării la Fisc a contractelor de prestări de servicii ce pot genera sediul permanent în România pentru persoanele fizice rezidente şi sediile permanente din România ale persoanelor juridice străine, în calitate de beneficiari de servicii;
- Se modifică termenul pentru declaraţia informativă anuală privind veniturile nerezidenţilor (din 30 iunie în ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul precedent);
- Apar prevederi ce reglementează tratamentul fiscal din punct de vedere al impozitului pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi în cadrul operaţiunilor de fiducie;
- Sunt aduse modificări formularelor.

Rezidenţa fiscală
- În absenţa unui certificat de rezidenţă fiscală, persoanele fizice străine vor fi supuse impozitului pe venit în România, pe veniturile mondiale, începând cu 1 ianuarie a anului calendaristic următor celui în care îndeplinesc cel puţin una dintre condiţiile de rezidenţă (art. 40 Codul fiscal);
- Persoanele fizice care au îndeplinit condiţiile de rezidenţă în perioada 2010-2011, respectiv în anul 2011, vor fi supuse impozitului pe veniturile mondiale din 2012;
- Rezidenţa fiscală în România este valabilă pe parcursul întregului an calendaristic.

Taxa pe Valoarea Adăugată
- Deductibilitatea TVA aferentă achiziţiilor de vehicule destinate exclusiv transportului rutier de persoane şi a combustibilului aferent acestora este limitată la 50%;
- Contribuabilii a căror înregistrare în scopuri de TVA a fost anulată din oficiu de către Fisc, dar care desfăşoară activităţi economice în perioada în care nu sunt înregistraţi în scopuri de TVA, nu beneficiază de dreptul de deducere a TVA aferentă achiziţiilor efectuate în această perioadă, dar sunt supuşi obligaţiei de plată a TVA prin depunerea unei declaraţii până pe 25 a lunii următoare exigibilităţii;
- Beneficiarii care achiziţionează bunuri/servicii de la contribuabilii menţionaţi mai sus nu beneficiază de dreptul de deducere a TVA aferentă achiziţiilor respective;
- Persoana impozabilă nestabilită şi neînregistrată în scopuri de TVA în România poate solicita înregistrarea în scopuri de TVA dacă efectuează în România importuri de bunuri, livrări de bunuri imobile supuse TVA sau operaţiuni de natura închirierii, leasingului etc. de bunuri imobile supuse TVA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO