♦ Majoritatea consumatorilor din UE nu sunt conştienţi că există acest drept la un cont de plată de bază şi prin urmare nu solicită unul în mod proactiv ♦ În Spania, contul de plăţi de bază este oferit separat de vreun pachet de produse în proporţie de 48%, în Germania 53%, iar în România doar 31%, indiferent dacă consumatorul explică instituţiei de credit că este un consumator vulnerabil.
Cea mai mare problemă identificată în cadrul unui studiu efectuat a fost în România, nu în Spania şi Germania, pentru că acolo am asistat cu adevărat la această împachetare a conturilor de plată de bază cu alte produse, de exemplu cu asigurare, cu descoperiri de cont chiar, a explicat Peter Norwood, senior research and advocacy officer la Finance Watch, în cadrul unui webinar.
„În ceea ce priveşte studiul pe care l-am efectuat, acolo unde a fost de fapt cea mai mare problemă nu a fost Spania şi Germania, ci România. Aşadar, acolo am asistat cu adevărat la această împachetare a conturilor de plată de bază cu alte produse, de exemplu cu asigurare cu descoperiri de cont chiar. Deci, produsele care folosesc această includere înseamnă că, deşi contul de plăţi de bază, care ar trebui să fie gratuit pentru consumatorii vulnerabili, nu vor mai fi gratuite, ajungând să plătească pentru acesta prin intermediul pachetului în care este inclus contul de plăţi de bază. De fapt, această împachetare creează o altă problemă, cea în care aceste produse la pachet nu sunt potrivite pentru consumatorii vulnerabili. De exemplu, o descoperire de card, aş spune că pentru un consumator vulnerabil un astfel de produs nu ar fi potrivit pentru nevoile lui“, a explicat Peter Norwood.
În acelaşi timp, el a mai adăugat că în cazul acestei împachetări a contului de plăţi de bază cu alte tipuri de produse într-un pachet, deşi legea din România spune că nu ar duce la o creştere a costului dacă produsul respectiv ar fi individual, raţionamentul băncilor pentru care procedează în acest fel este de a genera profituri pe care altfel nu le-ar obţine dacă nu ar împacheta mai multe servicii sau produse.