Bănci și Asigurări

Popa, BRD: Lumea afacerilor are succese incredibile, dar şi dezastre. Este o lume a fair-play-ului, dar şi a şantajului

Popa, BRD: Lumea afacerilor are succese incredibile, dar şi dezastre. Este o lume a fair-play-ului, dar şi a şantajului

Sorin Popa, 47 de ani, a fost angajat în ianuarie 1993 la sucursala de la Bucureşti a Société Générale, iar din 1999 este vicepreşedinte, numărul 2 din BRD

Autor: Cristian Hostiuc

11.12.2011, 19:22 2794

Din această poziţie el trebuie să replice strategia comercială pe care a implementat-o la BRD în ultimul deceniu şi pe alte pieţe unde operează SocGen.

"Expertiza lui Sorin Popa este extrem de valoroasă şi vrem să beneficiem de acest lucru. Vom avea un business plan comun, dar strategia va ţine de specificităţile fiecărei pieţe. Pentru a face acest lucru trebuie să fim inteligenţi", a menţionat Jean-Louis Mattei, preşedintele băncii internaţionale a SocGen.

Strategia la care va lucra Popa va avea ca priorităţi Rusia, ţări din nordul Africii şi Cehia, unde are bănci SocGen.

Bernardo Sanchez Incera, numărul doi în Société Générale, a declarat că BRD este un reper în cadrul grupului pe partea comercială şi de retail. "Ceea ce s-a dezvoltat aici în termeni de strategie, filozofie, marketing şi implementare vrem să replicăm şi pe alte pieţe." Cei doi bancheri francezi sunt membri în Consiliul de Administraţie al BRD. Ei au fost prezenţi la Bucureşti la finalul săptămânii trecute, unde au anunţat plecarea lui Popa la Paris şi l-au prezentat pe cel care va prelua conducerea BRD în calitate de preşedinte anul viitor - Alexandre Maymat.

După ce SocGen a cumpărat BRD în 1999, Popa a fost responsabil cu restructurarea (2001-2003), iar apoi cu extinderea băncii atât la nivel de unităţi, cât şi la nivel de produse.

El a stat în spatele campaniei de retail în care banca foloseşte de mai bine de cinci ani cele trei branduri sportive româneşti, Hagi, Năstase şi Nadia - pentru a-şi promova produsele. În două luni, între decembrie 2005 şi ianuarie 2006, BRD a emis 500.000 de carduri într-o campanie de marketing cu cei trei, un record internaţional. "Cei trei sportivi ne-au adus beneficii uriaşe pentru bancă", a menţionat Popa.

Expansiunea în retail din perioada 2005 - 2007, când BRD a devenit numărul unu în România ca reţea, susţine rezultatele financiare, banca fiind numărul unu în România ca profit.

Popa spune că de trei ani a luat decizia de a intra în reţeaua internaţională a Société Générale, iar acum a venit poziţia pe care a acceptat-o. Conform cutumei SocGen, pentru a deveni preşedintele unei bănci deţinute de grup trebuie să ai câţiva ani de experienţă internaţională în reţea. De foarte mult timp, discutăm cu Sorin Popa despre o poziţie în sediul central de la Paris, a menţionat Mattei.

Popa, care deşi ocupa o poziţie puternică în sistem şi în cercurile de afaceri locale, este un bancher destul de discret în apariţiile publice. În răspunsul dat la câteva întrebări, el vorbeşte despre cum afectează criza BRD şi descrie în câteva propoziţii cum arată lumea afacerilor unde alături de succese incredibile sunt şi dezastre. "Este o lume la zi, dar şi una tenebroasă, o lume fair-play şi una a şantajului, există corectitudine, dar şi multă ipocrizie." El va rămâne membru al CA al BRD.

1. Cum a afectat criza BRD?

Din păcate nu există o soluţie miracol ca să stea cineva în afara crizei. Însă strategia şi modelul nostru de business au făcut ca banca noastră să fie cea mai rentabilă din sistem în ultimii 10 ani, fie înainte, fie în timpul crizei. Criza a arătat faţa ascunsă a unor anumite realităţi, fie româneşti, fie internaţionale. Ne-a dat posibilitatea să cântărim lucrurile dintr-o altă perspectivă. Afacerile din păcate nu sunt o materie exactă. Dacă ar fi aşa, toată lumea ar şti să le facă, iar băncile ar fi foarte bucuroase. Lumea afacerilor are foarte multe necunoscute şi inexactităţi, urcuşuri şi coborâşuri, succese incredibile, dar şi dezastre. O lume "la zi", dar şi una tenebroasă, o lume fair play, dar şi una a şantajului, corectitudine, dar şi multă ipocrizie. Cu un astfel de amalgam dintr-o poziţie în general deschisă ca bancher noi trebuie să navigăm, să construim, să câştigăm. Într-o astfel de lume este foarte greu să fii un arbitru perfect, de multe ori şi la noi regulile se schimbă în timpul jocului, cu siguranţă sunt erori, iar orice parcurs are în mod inevitabil şi eşecuri. Pe de altă parte, avem parte de mulţi teoreticieni, oameni care dau continuu lecţii doar din spatele biroului fără ca să fi stat vreodată cu un client în faţă. Sunt foarte puţini cei care ştiu cu adevărat să conducă, să aibă viziune şi să păstreze echilibrele unui mare grup. Un proverb japonez spunea: viziunea fără acţiune este un vis cu ochii deschişi. Acţiunea fără viziune este un coşmar.

2. Ce părere aveţi de această criză internaţională care se tot prelungeşte?

Criza a fost profundă şi are fundamente periculoase, dar cred gestionabile. Pe această bază foarte afectată s-au adăugat şi persistă o luptă gândită, dar incontrolabilă a informaţiilor care generează zilnic speculaţii cu câştiguri, dar şi pierderi uriaşe, cu amestec de amatorism, teamă şi lipsă de coerenţă în luarea unor decizii importante. Îşi dau foarte mulţi cu părerea despre criza internaţională şi chiar au impresia că ştiu despre ce este vorba, iar lipsa unor informaţii vitale îşi spune cuvântul. Criza va trece, dar va mai dura deoarece coerenţa e greu de găsit. Soluţii există, ele fiind operaţional şi ca influenţă mai mult la îndemâna greilor implicaţi în economia reală cu mari influenţe în politic şi în controlul informaţional, dar care au fatalmente obiective dintre cele mai diverse. E nevoie de multă încredere şi o informaţie cernută de oameni responsabili.

3. De ce aţi ales acum această mişcare, de a pleca la Paris, la sediul central al Société Générale?

Mi-am dorit de foarte mult timp să lucrez în reţeaua internaţională a băncii. Ca anecdotă aş putea să vă spun că prima mea cerere de a lucra internaţional datează din 1997, deci de vreo 14 ani. Am ales această schimbare acum 3 ani, iar de mai bine de un an am studiat mai multe alternative foarte interesante. Sunt unele informaţii pe care le poţi da la momentul iniţial şi altele care pot să aştepte. Am dorit ca înainte de anunţ (plecarea la Paris din 2 ianuarie) să fac acel pasaj operaţional, obligatoriu la noi, cu noul director general adjunct (vicepreşedinte) al BRD, Gigi Marinel, pentru a asigura funcţionalitatea corectă a băncii. Pentru mine asta a fost cel mai important lucru şi nu când plec eu şi unde. Deci nimic ex abrupto. Pe de altă parte, o astfel de propunere venită de la Paris este de nerefuzat, este onorantă având o componentă de mare provocare profesională.

4. Care este punctul dvs. slab?

Cred că anumită naivitate în a crede în corectitudinea şi acţiunea cu sinceritate a oamenilor.

5. Care a fost cea mai mare dezamăgire ce aţi avut-o în decursul activităţii?

Aş spune că au fost mai multe, dar o să vă răspund de o manieră generică. În primul rând atitudinea, caracterul şi comportamentul aproape deviant al unor persoane în care am avut încredere şi le-am sprijinit. Pe de altă parte, maltratarea şi deformarea unor informaţii în scopul utilizării lor nesincere şi tendenţioase, delaţioniştii în general, dar ăsta e un sport naţional, el cu siguranţă va continua.

6. Cum a fost acest parcurs de 19 ani ca bancher în România?

Interesant, cu bine şi rău, cu luptă şi sacrificii. Grupul francez Société Générale în care am început, în ianuarie 1993 în sucursala de la Bucureşti, mi-a adus un enorm bagaj de informaţii. M-a format. BRD, pe care Société Générale a cumpărat-o în 1999, mi-a adus satisfacţia creării celei mai importante bănci din sistem. Mulţumesc şi datorez totul oamenilor din bancă, colegilor mei, împreună cu care s-a făcut această performanţă.

7. Ce regretaţi cel mai mult?

Un singur lucru, faptul că am fost poate prea dedicat băncii şi mai puţin familiei, fetiţei mele.
Instituţiile te uită, nu au suflet, familia este lucrul cel mai de preţ.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO