Bănci și Asigurări

Sfaturile avocaţilor pentru clienţi: Cereţi băncilor actele adiţionale dacă nu le primiţi

Sfaturile avocaţilor pentru clienţi: Cereţi băncilor actele adiţionale dacă nu le primiţi

Autor: Ovidiu Tempea

19.09.2010, 23:49 23

ClienŢii băncilor ar trebui să mear­gă la sucursalele de unde aucon­tractat creditele pentru a cere actele adiţio­nale, chiar dacănu le semnează, întrucât fără aceste documente emise de bancă nuvor putea să facă sesizări la ANPC şi nici să introducă plângeri îninstanţă, potrivit avocaţilor.
"Dacă nu puteţi să vă prezentaţi la creditor, trimiteţi o scrisoarecu con­firmare de primire. Nu semnaţi actul adiţional, nu faceţimenţiuni, corecţii, tăieturi pe actul adiţional. Aveţi nevoie de unexemplar al actului, în forma legală emisă de creditor pentruviitoa­rele demersuri în in­stanţă", afirmă avocatulMarius-Vicenţiu Colţuc.
Matei Dimitrie Giugariu, coordo­na­torul departamentuluibancar-fina­nciar de la Boştină şi Asociaţii, aver­tizează că dacăun client nu primeşte o notificare de la bancă trebuie să notificeel însuşi banca, în scris, asupra necesităţii modificării printr-unact adiţional a prevederilor contractului de credit şi asupraobligativităţii băncii de a asigura, astfel, alinierea contractuluila dispoziţiile OUG 50/2010.
"Clientul trebuie să-şi reţină şi să-şi păstreze dovada depuneriiacestei notificări la bancă. În ambele cazuri, clientul are dreptulsă negocieze cu banca clauzele actului adiţional, pentru a seasigura conformitatea dispoziţiilor contractului de credit cu celeale legislaţiei aplicabile în domeniul protecţiei consumatorului",a adăugat Giugariu.
Avocaţii amintesc că neprezen­tarea la bancă va fi interpretată caaccep­tare tacită, deşi OUG 50 stabi­leşte că banca trebuie săpoată face dovada că a depus toate diligenţele pentru informareaconsumatorului cu privire la semnarea actului aditional.
Avocaţii îndeamnă clienţii să încerce negocierea condiţiilor dacănu sunt de acord cu propunerea făcută de bancă, iar corespondenţasă fie realizată pe cât posibil în scris.
"În încercarea de a rezolva pe cale amiabilă neconcordanţele, toatenoti­ficările se fac în scris şi se iau numere de înregistrare sauconfirmări de primire. Creditorul are la dispoziţie maximum 30 dezile pentru a răspunde. După 30 de zile, dacă nu aţi primit unrăspuns, puteţi prezuma că aţi fost refuzat şi mergeţi maideparte", a arătat Colţuc.
Gheorghe Piperea, partener coor­donator al Piperea şi Asociaţii,apre­ciază că oportunitatea refuzului şi mo­ti­varea acestuiadiferă de la contract la contract, deci nu există o formulăuniversal valabilă.
"Totodată nu recomand în niciun caz ca toată lumea să refuzesemnarea actelor adiţionale. Există oameni mulţumiţi de relaţia lorcu banca şi există şi modificări propuse care sunt perfect înlimitele şi în spiritul noilor reglementări. Din păcate,majoritatea situaţiilor nu se încadrează în această ultimăcategorie", a adăugat Piperea.
Avocaţii au opinii diferite privind posibilitatea suspendăriicontractului de împrumut pe parcursul judecării în cazulproceselor, dar nu exclud că persoanele care au apelat la creditear putea obţine cel puţin îngheţarea ratelor la împrumut încuantumul solicitat.
"În cazul în care consumatorul nu obţine în instanţă suspendareaplăţii ratelor creditului/comisioanelor, dacă şi în măsura în careinstanţa de judecată pronunţă, pe fondul cauzei, o soluţiefavorabilă consumatorului, atunci acesta din urmă are dreptul săceară băncii, iar banca se va conforma, să facă compensarea întresumele astfel plătite în plus de consumator şi considerate a finedatorate băncii, prin hotărârea judecătorească pronunţată deinstanţă pe de o parte, şi, respectiv, ratelecreditului/comisioanele care sunt datorate în viitor de cătreclientul consumator băncii, de la data pronunţării hotărâriijudecătoreşti până la scadenţa finală a creditului, pe de cealaltăparte. Cu alte cuvinte, valoarea ratelor viitoare alecreditu­lui/suma comisioanelor datorate de împrumutat băncii se vadiminua în mod corespunzător cu suma plătită în plus de consumatorbăncii (până la data pronunţării soluţiei de către instanţă) şiconsiderată a fi nedatorată de instanţa de judecată, prin hotărâreajudecătorească, rămasă definitivă", a spus avocatul de la Boştinăşi Asociaţii.
În luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă 50/2010,pri­vind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unuiproiect elaborat de ANPC, care transpune în legislaţia localăDirectiva Europeană 48/CE/2008, printre cele mai cunoscuteprevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului derambur­sare anticipată la creditele cu dobândă variabilă şicalcularea dobânzii în funcţie de un indice de referinţătransparent, la care se adaugă o marjă fixă, care nu poate fimodificată faţă de contractul iniţial.
Începând de luni, 20 septembrie, toate contractele de credit înderulare trebuie să fie modificate pentru a respecta noile preverilegislative în vigoare.
Aplicarea OUG nr. 50/2010 a de­clanşat ample dispute la nivelulsiste­mului bancar, atât din cauza nemul­ţumirilor bancherilor şiclienţilor, cât şi a anumitor puncte neclare din legis­laţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO