Bănci și Asigurări

Volksbank: Crestem pe credite cu 100 mil. euro lunar

Volksbank: Crestem pe credite cu 100 mil. euro lunar

Principala provocare este sa crestem productivitatea vechilor sucursale, care trebuie sa vanda mai mult pentru a acoperi rambursarile de credite. In prezent crestem lunar pe creditare cu 100 sau 110 milioane de euro, in conditiile in care avem rambursari de 30-40 de milioane de euro, spune Gerald Schreiner, presedintele Volksbank.

08.07.2008, 18:03 20

Banca a realizat in primele cinci luni ale anului un profit brut de 14 milioane de euro, adica aproape 60% din castigul inregistrat pe tot anul trecut.
"Am incheiat luna iunie cu active de 4,4 miliarde de euro, iar potrivit datelor noastre suntem din primavara a patra banca din sistem. Diferenta intre locul opt si locul patru este insa foarte mica, iar clasamentul poate fi schimbat chiar si de o variatie mai mare de curs", a spus pentru ZF Gerald Schreiner, presedintele Volksbank. Austriecii au intrat in topul celor mai mari zece jucatori din sistem anul trecut, iar in decembrie se aflau pe pozitia a opta.
Datele BNR arata ca la sfarsitul anului trecut cinci banci - Transilvania, Bancpost, UniCredit Tiriac, Alpha si Volksbank - se inghesuiau intr-un culoar foarte strans, intre 3,5 si 3,8 miliarde de euro. Ocupanta locului trei, Raiffeisen, ramane la o distanta ceva mai mare, cu active de 4,3 miliarde de euro, desi gap-ul care o separa de urmaritori s-a ingustat.
Volksbank si-a extins insa agresiv reteaua, pentru a castiga cota pe zona de retail, segment considerat strategic. In prezent, sunt operationale 158 de sucursale, numarul acestora urmand sa ajunga la 200 pana la sfarsitul anului. Pe langa acestea, austriecii mai opereaza o retea de agentii in regim de franciza, numarul acestora urmand sa ajunga la 120 pana in decembrie.
"Principala provocare este sa crestem productivitatea vechilor sucursale, care trebuie sa vanda mai mult pentru a acoperi rambursarile de credite. In prezent crestem lunar pe creditare cu 100 sau 110 milioane de euro, in conditiile in care avem rambursari de 30-40 de milioane de euro", explica seful Volksbank.
Schreiner spune ca segmentele strategice pentru banca vor fi in continuare clientii individuali (creditele ipotecare fiind locomotiva vanzarilor) si microintreprinderile, unde banca ar trebui sa creasca mai repede decat piata. In schimb, pe zona clientilor corporativi Volksbank se asteapta sa se miste mai incet decat piata.
Austriecii urmaresc acum dezvoltarea relatiei cu clientela, in conditiile in care a ajuns sa aiba in porfofoliu aproape 200.000 de clienti. Majoritatea clientilor individuali apeleaza insa doar la credite, astfel ca principala provocare pentru Schreiner este sa ii determine sa achizitioneze si alte produse, pentru ca Volksbank sa devina "banca de casa". Pentru anul acesta veniturile non-risc (indepedente de activitatea de creditare, care presupune asumarea de riscuri) ar trebui sa ajunga la 30% din total, fata de 13%, in 2006.
Majoritatea bancherilor vorbesc de altfel acum despre necesitatea de a vinde mai multe produse clientului, ceea ce ar permite imbunatatirea eficientei operationale, in conditiile in care dezvoltarea extensiva, prin noi unitati, a devenit foarte costisitoare. Desi nu exista statistici in acest domeniu, bancherii spun ca in prezent, gradul mediu de echipare este de putin peste doua produse vandute fiecarui client, in timp ce pe pietele mature din vestul Europei media urca spre opt.
Volksbank isi extinde acum oferta de produse si servicii, inclusiv pe partea de distributie de unitati de fonduri de investitii, segment pe care colaboreaza cu societatea de administrare KD. Desi admite ca momentan nu este un business de volum, Schreiner spune ca astfel de produse vor deveni foarte cautate in anii urmatori, cand romanii vor avea mai multi bani de economisit. In paralel, banca a relansat recent serviciul de tranzactionare prin internet, pe care il promoveaza cu discounturi semnificative la tarifarea operatiunilor. In perioada urmatoare Volksbank are in plan sa lanseze si pachete care vor combina conturi curente cu carduri de debit sau credit, internet-banking si alte servicii sau produse la tarife mai bune decat daca elementele ar fi contractate separat.
"Din luna august vom demara activitatile si pe zona de private-banking", mai spune Schreiner. Pragul de la care clientii devin eligibili pentru aceasta divizie este de 250.000 de euro in averi lichide, cu mult peste niveluri practicate de piata locala, de 100.000 de euro sau chiar mai putin. Seful Volksbank afirma insa ca serviciile oferite vor fi comparabile cu cele ale competitorilor straini - consultant dedicat disponibil 24 de ore si acces la produse de investitii pe pietele internationale structurate cu alte divizii ale grupului sau, la nevoie, chiar cu parteneri externi.
Schreiner spune ca tinteste o clientela de 10.000 de persoane pentru serviciile de private-banking, iar mai mult de trei sferturi sunt deja in portofoliul bancii.

NE CONCENTRAM PE ATRAGEREA DE BANI DE LA POPULATIE

"Intotdeauna am cautat sa ne finantam cat mai ieftin. Acum vedem o crestere puternica a costurilor la finantarile pe care le luam de la actionar, asa ca am ales sa ne concentram mai mult pe atragerea de resurse de la clientela."
Volksbank a lansat un produs de economisire cu dobanda legata de Euribor la trei luni, indicatorul pietei interbancare din zona euro, la care adauga o marja de 0,5 puncte procentuale. In prezent dobanda la aceste depozite (cu o perioada de constituire de un an) este de 5,44% pe an.
Schreiner spune ca in prezent depozitele au o dinamica mai buna decat creditele. Totusi, ecartul dintre cele doua ramane foarte mare, in conditiile in care baza de depozite era de circa patru ori mai mica decat soldul creditelor. "Vanzarile lunare de depozite sunt, ca volum, la o treime fata de cele de credite."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO