Burse - Fonduri mutuale

Furnizorii de foraj petrolier se aşteaptă la un an de stagnare

Businessul companiilor de foraj este legat de comenzile din partea producătorilor de pe­trol şi gaze naturale

Businessul companiilor de foraj este legat de comenzile din partea producătorilor de pe­trol şi gaze naturale

Autor: Radu Bostan

22.01.2015, 00:06 706
Piaţa de foraj petrolier se îndreaptă către o stagnare în acest an, pe fondul ieftinirii puternice a preţului barilului de ţiţei, cred jucătorii de profil. Unii mai optimişti se aşteaptă însă ca perioada grea să nu ţină mult, iar producătorii de hidrocarburi să sape în continuare noi sonde, pentru a păstra ţiţeiul „la bancă“.
 
„Problemele au început în mo­men­tul în care a scăzut barilul. Toată lumea îşi face calculele, unii pe 70 dolari, alţii pe 90 dolari. La 50 de dolari pe baril nu stă nimeni în picioare. La nivelul pieţei in­ternaţionale are loc o reducere pu­ter­nică a forajului, chiar o blocare“, spune un reprezentant al unei companii de profil.
 
„Pe termen mediu văd o staţionare în cel mai bun caz“, a mai spus acesta.
 
Pe bursă activează patru companii de foraj, cu afaceri cumulate în 2013 de 473 milioane de lei, care în ordinea mă­rimii sunt Foraj Sonde Craiova (sim­bol bursier FOSB), Foraj Sonde Mureş (FOSP), Dafora Mediaş (DAFR) şi Foraj Sonde Videle (FOJE).
 
Businessul acestora este legat de comenzile din partea producătorilor de pe­trol şi gaze naturale, al căror apetit pentru investiţii depinde de posibilitatea de a exploata resursele în condiţii profi­ta­bile. Anul 2014 a fost net superior celui anterior, cu o activitate mai intensă a companiilor din sector, reiese din da­tele publicate de compania americană Baker Hughes. Această firmă ame­ri­cană de servicii petroliere publică lunar sta­tistici privind numărul de instalaţii de foraj (în engleză, „rigs“) active peste tot în lume. Datele referitoare la România arată că numărul instalaţiilor a crescut de la opt în ianuarie la 15 în decembrie 2014.
 
Însă scăderea rapidă a preţului petrolului, ca urmare a supraproducţiei mon­diale în raport cu cererea slabă, pune presiune pe marjele produ­că­to­rilor, presiune care se transmite şi către subcontractori prin posibila reducere a bugetelor de investiţii. În 2013, piaţa de foraj a crescut cu circa 7,7%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO