Businessul companiilor de foraj este legat de comenzile din partea producătorilor de petrol şi gaze naturale
Piaţa de foraj petrolier se îndreaptă către o stagnare în acest an, pe fondul ieftinirii puternice a preţului barilului de ţiţei, cred jucătorii de profil. Unii mai optimişti se aşteaptă însă ca perioada grea să nu ţină mult, iar producătorii de hidrocarburi să sape în continuare noi sonde, pentru a păstra ţiţeiul „la bancă“.
„Problemele au început în momentul în care a scăzut barilul. Toată lumea îşi face calculele, unii pe 70 dolari, alţii pe 90 dolari. La 50 de dolari pe baril nu stă nimeni în picioare. La nivelul pieţei internaţionale are loc o reducere puternică a forajului, chiar o blocare“, spune un reprezentant al unei companii de profil.
„Pe termen mediu văd o staţionare în cel mai bun caz“, a mai spus acesta.
Pe bursă activează patru companii de foraj, cu afaceri cumulate în 2013 de 473 milioane de lei, care în ordinea mărimii sunt Foraj Sonde Craiova (simbol bursier FOSB), Foraj Sonde Mureş (FOSP), Dafora Mediaş (DAFR) şi Foraj Sonde Videle (FOJE).
Businessul acestora este legat de comenzile din partea producătorilor de petrol şi gaze naturale, al căror apetit pentru investiţii depinde de posibilitatea de a exploata resursele în condiţii profitabile. Anul 2014 a fost net superior celui anterior, cu o activitate mai intensă a companiilor din sector, reiese din datele publicate de compania americană Baker Hughes. Această firmă americană de servicii petroliere publică lunar statistici privind numărul de instalaţii de foraj (în engleză, „rigs“) active peste tot în lume. Datele referitoare la România arată că numărul instalaţiilor a crescut de la opt în ianuarie la 15 în decembrie 2014.
Însă scăderea rapidă a preţului petrolului, ca urmare a supraproducţiei mondiale în raport cu cererea slabă, pune presiune pe marjele producătorilor, presiune care se transmite şi către subcontractori prin posibila reducere a bugetelor de investiţii. În 2013, piaţa de foraj a crescut cu circa 7,7%.