Burse - Fonduri mutuale

Investitorii întârzie să apară: acţiunile Ahold Delhaize cresc cu doar 0,6% pe Bursa de Amsterdam după tranzacţia istorică prin care proprietarul Mega Image a anunţat că a cumpărat Profi pentru 1,3 mld. euro. Care sunt fondurile de pensii Pilon II acţionare la Ahold Delhaize

Investitorii întârzie să apară: acţiunile Ahold...

Autor: Liviu Popescu

30.10.2023, 12:02 3551

Cu doar 0,6% se apreciază acţiunile Koninklijke Ahold Delhaize (AD.AS) în primele 90 de minute de la deschiderea de la Bursa de Valori de la Amsterdam, într-o şedinţă în care investitorii întârzie să-şi facă apariţia în pofida anunţului de încheiere a celei mai mari tranzacţii de până acum pe segmentul alimentar din Europa Centrală şi de Est.

Koninklijke Ahold Delhaize a anunţat luni dimineaţă că a cumpărat reţeaua de magazine Profi, unul dintre cei mai mari jucători din comerţul din România, de la fondul de private equity MidEuropa pentru 1,3 mld. euro, în cea mai mare tranzacţie din comerţul alimentar din România. 

Potrivit datelor agregate de Ziarul Financiar, volumul de tranzacţionare cu acţiuni Ahold Delhaize – proprietarul Mega Image - este la ora redactării acestei ştiri de doar 9% din valoarea medie zilnică, adică de circa 4,8 mil. euro. Koninklijke Ahold Delhaize are o capitalizare bursieră de 27 mld. euro. 

Spre comparaţie, la Bursa de Valori Bucureşti, tranzacţiile de la debutul şedinţei de luni sunt de 1,8 mil. euro pentru toate companiile listate, fiind cu mult sub media zilnică de la această oră. Lipsa investitorilor la Bucureşti este pusă pe seama raportărilor financiare din partea companiilor. 

Acţiunile Koninklijke Ahold Delhaize se apreciază de la 28,09 euro pe unitate la 28,25 euro pe acţiune la ora redactării acestei ştiri. În 2023 acţiunile au urcat cu 4,6%. 

Potrivit datelor agregate de ZF, fondurile de pensii private Pilon II din România au investiţii de 19 mil. euro (88 mil. lei) la Ahold Delhaize. AZT Viitorul Tău are 71,6 mil. lei iar BCR Pensii circa 17 mil. lei.

 „Vânzarea Profi este al doilea exit al MidEuropa cu o valoare de peste 1 miliard de euro în sectorul de retail din Europa Centrală, continuând succesul nostru cu Zabka, unde am construit un lider pe piaţa poloneză de magazine de proximitate. Vânzarea către Ahold Delhaize atestă valoarea strategică pe care am adăugat-o la succesul Profi şi marchează un nou reper important pentru MidEuropa, consolidându-ne reputaţia de generare a unor profituri atractive şi lichidităţi semnificative pentru investitorii noştri. Vânzarea Profi este, de asemenea, o tranzacţie foarte importantă pentru regiunea Europei Centrale, unde se află în continuare unele dintre companiile cu cel mai mare potenţial de creştere din Europa”, spune Robert Knorr, Managing Partner în cadrul MidEuropa.

Fondul face exit după şapte ani şi după ce a încercat anterior să vândă reţeaua însă nu a ajuns la un rezultat.

Tranzacţia este supusă aprobării de către autorităţile competente în materia regulilor de concurenţă şi se estimează a fi finalizată în cursul anului 2024.

„România este o piaţă atractivă, cu o dezvoltare susţinută prin investiţii solide. Ne bucurăm că vom continua să contribuim la dezvoltarea pieţei locale de retail alimentar, acum şi alături de Profi, care devine parte din familia noastră de branduri Ahold Delhaize. Magazinele din reţeaua Profi vor extinde şi completa reţeaua deja existentă de magazine Mega Image”, spune Jesper Lauridsen, COO Europa Centrală şi de Est, Ahold Delhaize.

Profi are 1.650 de magazine şi Mega Image are circa 1.000 de unităţi. Ca cifră de afaceri, împreună, ele adună 20,3 mld. lei în 2022. Spre comparaţie, Lidl a avut anul trecut 18,5 mld. lei.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO