Burse - Fonduri mutuale

Investitorii nu sunt de acord cu proiectul CNVM de desfiinţare a RASDAQ, care lasă în aer companii de peste 2 miliarde de euro

Investitorii nu sunt de acord cu proiectul CNVM de desfiinţare a RASDAQ, care lasă în aer companii de peste 2 miliarde de euro

Citiţi în suplimentul „Pieţe de capital“, care apare joi, 5 aprilie împreună cu Ziarul Financiar o analiză privind istoria zbuciumată a pieţei RASDAQ.

Autor: Andrei Chirileasa

04.04.2012, 00:07 857

Asociaţia Investitorilor de pe Piaţa de Capital (AIPC) consideră că pro­iectul de instrucţiune prin care CNVM desfiinţează piaţa RASDAQ creează confuzie în rân­dul investitorilor şi nu lămureşte statutul acestei pieţe pe care sunt listate în prezent circa 1.150 de companii cu o capitalizare cumulată de peste 2,2 miliarde de euro.

Proiectul a fost publicat săptămâna trecută de CNVM şi prevede că toate firmele de pe RASDAQ vor fi mutate pe sistemul alternativ de tranzacţionare (ATS) al Bursei de Valori Bucureşti (BVB), care va stabili ulterior o listă cu societăţile ce îndeplinesc condiţiile de transfer pe piaţa reglementată, acestea urmând să fie obligate să consulte acţionarii cu privire la promovarea la uneia dintre categoriile Bursei.

Acest act consfinţeşte practic desfiin­ţarea pieţei RASDAQ la 15 ani de la lansare. Statutul pieţei RASDAQ este un subiect extrem de controversat care a creat dispute între investitori, brokeri şi reprezentanţii BVB şi ai CNVM.

Reglementatorul nu a reuşit în ultimii şase ani să clarifice statutul acestei pieţe, ceea ce a dat naştere la multiple inter­pretări şi procese în instanţă legate de nede­ru­larea unor oferte publice de pre­luare, de delistări care nu au respectat drepturile acţionarilor şi de acuzaţii de mani­pulare a preţului unor acţiuni.

CNVM încearcă acum să bage pro­blema RASDAQ sub preş prin defiin­ţarea acestei pieţe, dar investitorii se tem că prin transferul companiilor de pe RASDAQ pe ATS, care este prin definiţie o piaţă nereglementată, nu le vor mai fi respectate drepturile de acţionari.

"În primul rând, statutul pieţei RASDAQ nu este clarificat prin instruc­ţiune, deşi, aparent, piaţa RASDAQ pare desfiinţată im­plicit prin tran­zacţio­narea tuturor acţiunilor pe siste­mul alternativ de tran­zacţionare ad­mi­nistrat de Bursa de Valori Bucuresti. Din acest punct de ve­dere, ezitarea CNVM de a emite o decizie formală care să lămurească sta­tutul pieţei RASDAQ, po­trivit chiar atribuţiilor care îi revin, nu este de natură să transmită încredere investi­to­rilor, care se aşteaptă ca autoritatea compe­tentă a pieţei de ca­pital să emită decizii şi norme clare", susţin reprezentanţii AIPC.

În al doilea rând, AIPC apreciază că mutarea acţiunilor de pe piaţa RASDAQ pe o altă piaţă printr-o instrucţiune a autorităţii de regle­men­tare şi supra­veghere a pieţei de capital nu este com­patibilă nici cu legislaţia co­munitară şi nici cu Codul Bursei de Valori Bucureşti.

"În al treilea rând, proiectul de instrucţiune menţionează că acţiunile pot fi ulterior retrase de la tranzacţionare de pe sistemul alter­na­tiv «exclusiv prin ofertă publică de cumpărare sau în conformitate cu reglementările emise de CNVM».

Redactarea aces­tei prevederi, în care termenul «exclusiv» este ina­decvat urmat de alte posibile mo­dalităţi de retragere stabilite prin regle­men­tări, probabil ulte­rioare, emise de CNVM, in­tro­­duce o ne­cu­noscută incom­pa­tibilă cu pro­­tecţia investi­to­rilor.

AIPC apre­ciază astfel că retragerea de la tranzacţionare a acţiunilor nu se poate face în absenţa unor norme speciale, clare şi certe care să ofere o protecţie adecvată investi­torilor care au investit în acţiunile tran­zacţionate pe piaţa RASDAQ", declară reprezentanţii AIPC.

Citiţi în suplimentul "Pieţe de capital", care apare joi, 5 aprilie împreună cu Ziarul Financiar o analiză privind istoria zbuciumată a pieţei RASDAQ.

Specialiştii în legislaţia pieţei de capital spun că CNVM trebuie să trateze subiectul RASDAQ cu foarte multă atenţie, pentru a nu-i prejudicia pe investitorii care şi-au plasat banii în acţiunile companiilor listate pe această piaţă, iar unul dintre cele mai delicate subiecte este legat de dreptul acţionarilor minoritari de a primi un preţ corect în cazul în care o companie este preluată sau delistată, care este în multe cazuri singura modalitate de exit din aceste societăţi.

"RASDAQ este o problemă istorică. Modalitatea în care legiuitorul naţional, respectiv CNVM, autoritatea de regle­mentare în domeniu, s-a raportat la această problemă nu a fost totdeauna cea corectă, în sensul că de foarte multe ori din punct de vedere legislativ intervenţia CNVM a adâncit dilemele în loc să le clarifice. Raportarea la RASDAQ nu se poate face fără a ţine seama şi de faptul că Directiva nr. 2004/25/EC privind ofertele pu­blice de preluare, ("Ta­keover Di­rective") este o directivă de minimă armo­nizare, în sensul că România are obligaţia să o aplice la pieţele reglementate, dar are şi dreptul să extindă prevederile şi la pieţele care nu sunt reglementate. Astfel, alegaţia re­feritoare la inaplicabilitatea dispoziţiilor relative la retragerea acţionarilor cuprinse în art. 206 din Legea nr. 297/2004 la societăţi care nu sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată este eronată, CNVM având competenţa să o extindă la pieţe care nu sunt pieţe reglementate în sensul MiFID, în vederea protecţiei acţionarilor care ar rămâne altfel captivi într-o societate nelichidă. Soluţionarea acestei probleme trebuie să se facă ţinând seama atât de structura instituţională, cât şi de regimul juridic al societăţilor cotate pe această platformă; ignorarea aspectelor le­gislative şi tratarea acestora cu su­perficialitate birocratică pot vătăma substanţial drepturile acţio­narilor aflaţi pe astfel de platforme", explică avocatul Mădălin Niculăeasa.

Asociaţia Investitorilor mai spune că termenul de 3 aprilie 2012 impus de CNVM pentru transmiterea unor propu­neri şi observaţii pe marginea proiectului de act normativ este mult prea scurt faţă de implicaţiile actului normativ şi că redactarea actuală a proiectului de instrucţiune este realizată fără o evaluare preliminară a impactului reglementărilor propuse a fi adoptate.

"CNVM nu poate schimba precipitat şi fundamental condiţiile în care investitorii şi-au plasat disponibilităţile, după cum nu poate ignora, ca autoritate a pieţei de capital, expunerile SIF-urilor, ale organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare şi ale altor investitori. Este necesar, prin urmare, ca CNVM să ia în consideraţie mai întâi toate efectele probabile ale acestei instrucţiuni, inclusiv aspectele de legalitate, pentru a evita destabilizarea pieţei de capital în urma adoptării unui act normativ insuficient chibzuit", subliniază AIPC.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO