Burse - Fonduri mutuale

Planurile celei mai valoroase companii din România, care se pregăteşte să se listeze la Bursă. Bogdan Badea, CEO Hidroelectrica: Vrem să dezvoltăm până la 3.000 MW eolian şi solar, 150 MW în hidrogen şi 300 MW în hidrocentrale. Alături de Masdar vrem să revoluţionăm dimensiunea investiţiilor în regenerabile în România

Interviu ZF

Bogdan Badea, preşedinte directorat Hidroelectrica: În urma implementării cu succes a noului soft de facturare, Hidroelectrica se aşteaptă să recupereze rapid decalajul în ceea ce priveşte emiterea facturilor către clienţi. În prezent, compania emite facturile pentru luna noiembrie 2022.

Bogdan Badea, preşedinte directorat Hidroelectrica: În urma implementării cu succes a noului soft de facturare, Hidroelectrica se aşteaptă să recupereze rapid decalajul în ceea ce priveşte emiterea facturilor către clienţi. În prezent, compania emite facturile pentru luna noiembrie 2022.

Autor: Roxana Petrescu

17.05.2023, 00:07 5575

Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie din România, 100% verde, vrea pe termen mediu să adauge până la 3.300 MW de capacitate în portofoliul existent de 6.400 MW, apetitul pentru proiecte de mari dimensiuni fiind susţinut şi de parteneriatul recent cu arabii de la Masdar Compania face eforturi în acest moment de a debloca situaţia din zona de furnizare a energiei, acolo unde Hidroelectrica a ajuns pe fast-forward la peste 500.000 de clienţi, şi este atentă de oportunităţile care apar pe piaţa de profil, spune Bogdan Badea, preşedintele Hidroelectrica, cea mai valoroasă companie din România.

Hidroelectrica a încheiat anul 2022 cu venituri de 9,1 mld. lei, în creştere cu 40%, şi cu un profit net de 4,4 mld. lei, plus 32,7%, potrivit raportului acţionarului minoritar Fondul Proprietatea, compania fiind aşteptată în curând la BVB.

Dincolo de listare însă, cel mai ambiţios plan pe termen mediu al Hidroelectrica este creşterea capacităţii de producţie de energie verde, intrarea pe zona de hidrogen şi lansarea unor proiecte de pionierat pentru sistemul energetic local, cum ar fi partea de wind-offshore. Compania deja are un proiect eolian în portofoliu, parcul Crucea de 108 MW, preluat în urma unei achiziţii.

„Este o investiţie ale cărei rezultate ne încurajează să continuăm“, spune Bogdan Badea, preşedintele directoratului Hidroelectrica, într-un interviu pe mail acordat ZF.

„Reamintesc că Hidroelectrica are prevăzută în strategie realizarea câtorva investiţii pe termen mediu: până la 500 MW putere instalată în parcuri eoliene on-shore, până la 500 MW putere instalată în parcuri eoliene off-shore, până la 2.000 MW putere instalată în parcuri solare onshore şi plutitoare, şi până la 150 MW pentru producţia de hidrogen verde, alături de noi proiecte hidroenergetice cu o capacitate instalată de 300 MW.“ Dar faţă de documentul iniţial de strategie de dezvoltare, publicat în 2020, cifrele de acum sunt mai ambiţioase, una dintre posibilele explicaţii fiind parteneriatul semnat în martie anul acesta cu compania Masdar din Emiratele Arabe Unite pentru realizarea de parcuri eoliene offshore şi parcuri solare flotante în România. Potrivit informaţiilor publicate pe contul de LinkedIn al grupului Masdar, portofoliul de proiecte care ar putea fi dezvoltat alături de Hidroelectrica este de circa 2.000 MW, acesta vizând proiecte eoliene offshore şi parcuri solare flotante. Cu această capacitate, dacă se va realiza, investiţiile vor depăşi pragul de 2 miliarde de euro, acesta fiind unul dintre cele mai mari şi complexe portofolii de proiecte verzi aflate în dezvoltare.

„Această înţelegere reprezintă unul dintre cele mai importante acorduri de joint venture în domeniul energiei din România şi demonstrează angajamentul celor două companii în realizarea de investiţii în energie regenerabilă. Hidroelectrica şi Masdar, cu experienţa lor în dezvoltarea şi construcţia capacităţilor de energie regenerabilă şi puterea financiară a Masdar, îşi propun să revoluţioneze ritmul şi dimensiunea investiţiilor în energie regenerabilă în România. În plus, expertiza locală a Hidroelectrica şi resursele proprii ale companiei vor aduce un plus de valoare parteneriatului“, spune Bogdan Badea.

Furnizare pe fast-forward

În prezent, un alt segment de business care îi ocupă atenţia companiei este furnizarea de energie. Compania a ajuns anul trecut la o cotă de piaţă pe segmentul concurenţial al furnizării de 9,23%, semnificativ mai mare faţă de numai 2,5% pe care le cotrola la finalul lui 2021, Hidroelectrica având acum 500.000 de clienţi şi o problemă în gestionarea acestora. 

„Ne bucurăm că am reuşit să asigurăm şi în anul curent un ritm susţinut de creştere bazat pe preţul competitiv oferit începând cu 1 ianuarie 2023 (0,280 lei/kWh energia activă - preţ valabil pentru minim un an calendaristic de contract) şi pe caracteristicile şi performanţele platformei de contractare online (www.client.hidroelectrica.ro), care este deosebit de atractivă şi uşor de gestionat, astfel că oricine poate deveni client Hidroelectrica în câteva minute“, spune însă Badea care subliniază că Hidroelectrica este singurul furnizor de energie electrică din România care şi-a menţinut oferta destinată segmentului rezidenţial nemodificată timp de 2 ani, până la data de 31 decembrie 2022.

Printre cei 500.000 de clienţi, 2.000 sunt companii, acestea generând de fapt 75% din întregul portofoliu de furnizare al companiei în ceea ce priveşte cantităţile vândute. Şi este posibil ca numărul de companii să continue să crească mai ales că Hidroelectrica poate livra energie verde din producţia proprie.

Badea spune că Hidroelectrica a investit masiv în serviciile sale odată cu liberalizarea pieţei de energie electrică, atât în softuri, zona de call-center (500.000 de euro) şi resurse umane.

„În ianuarie 2022, Hidroelectrica a lansat portalul de contractare online www.client.hidroelectrica.ro, unde potenţialii clienţi persoane fizice pot gestiona singuri întreg procesul de contractare pe baza Robotic Process Automatisation (RPA), în doar cateva minute. Această platformă a contribuit la creşterea semnificativă a numărului de clienţi noi, de la 30.000 în ianuarie 2022, la aproximativ 500.000 clienţi casnici în martie 2023.“

De ce a intrat Hidro pe zona de furnizare?

Badea spune că decizia Hidroelectrica de a face acest salt imens pe piaţa de furnizare a fost motivată de faptul că prin mecanismul de reglementare aflat în vigoare anterior nu se îndeplinea dezideratul principal, acela ca toţi consumatorii să fie protejaţi şi să aibă acces la energie electrică livrată la un preţ corect.

„Efortul companiei de a furniza energie la preţ mic, în conformitate cu reglementarea, se pierdea pe lanţul economic, transformându-se în profit pentru alte companii, astfel că la clientul final nu exista în mod real nici un beneficiu. »

Dincolo de stimulul de preţ care a orientat consumatorii spre Hidroelectrica, modificarea legislaţiei din domeniu a dat bătăi de cap uriaşe şi companiilor de furnizare cu ştate vechi, iar pentru Hidroelectrica a însemnat emiterea facturilor cu întârziere de luni de zile, motiv pentru care firma a fost şi amendată de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

«Începând cu luna octombrie 2022, legislaţia primară a fost modificată de 17 ori, cu impact direct asupra tuturor platformelor de facturare ale furnizorilor din România, fapt ce a cauzat întârzierea generalizată a emiterii facturilor. „

Ceea ce este important acum, subliniază Badea, este că Hidroelectrica este pe cale să depăşească acest moment de adaptare.

„În urma implementării cu succes a noului soft de facturare, Hidroelectrica se aşteaptă să recupereze rapid decalajul în ceea ce priveşte emiterea facturilor către clienţi. În prezent, compania emite facturile pentru luna noiembrie 2022. Din considerente de transparenţă faţă de clienţii săi, Hidroelectrica va anunţa public fiecare etapă a procesului de facturare, astfel încât aceştia să fie informaţi şi să cunoască în mod deschis situaţia contractuală actuală cu compania.“

Dincolo de investiţiile proprii în sistemele de facturare, anul trecut Hidroelectrica a avut o tentativă de a cumpăra CEZ Vânzare, lucru care ar fi facilitat o injecţie de know-how în domeniul furnizării în companie, dar tranzacţia a eşuat. Cu toate acestea, Badea spune că Hidroelectrica rămâne deschisă la oportunităţi, analizând în continuare segmentul.


500.000 de clienţi are acum Hidroelectrica pe segmentul de furnizare. Circa 2.000 sunt companii care reprezintă 75% din cantităţile din segmentul de furnizare.


 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO