Burse - Fonduri mutuale

Primele impresii după încheierea IPO-ului Hidroelectrica. Zuzanna Kurek, Cornerstone Communications: Tranzacţia a fost executată perfect. Mă aştept la o apreciere a preţului după listare. Este important de văzut cum va profita de oportunitate şi restul pieţei

Primele impresii după încheierea IPO-ului...

Autor: Tibi Oprea

04.07.2023, 13:48 6781

Vineri, la ora 12:00, s-au introdus ultimele ordine de subscriere în platformele brokerilor pentru cea mai mare ofertă publică de acţiuni din istoria României şi cea mai mare din Europa în 2023, tranşa micilor investitori fiind subscrisă la final în proporţie de 476,4%. Retailul a introdus ordine de subscriere pentru 55,74 de milioane de acţiuni H2O, alocând aproximativ 6,2 mld. lei, record absolut, astfel că oferta poate fi considerată ca fiind încheiată cu succes.

„Această tranzacţie a fost executată perfect. Existenţa investitorilor ancoră, tranşa generoasă pentru retail, discount-ul oferit pentru a motiva subscrierile în primele zile - totul a fost bine gândit pentru a genera un interes maxim. Aşadar, felicitări întregii echipe implicate pentru o structurare excelentă a ofertei. Rata de subscriere a fost fără precedent, iar capitalul, pe care în special investitorii de retail l-au alocat acestei tranzacţii – o sumă impresionantă de 6,2 miliarde de lei – arată potenţialul pe care îl are piaţa de capital românească şi interesul pe care companiile importante îl pot genera la nivel local”, spune Zuzanna Kurek, partener al Cornerstone Communications, pentru Ziarul Financiar.

De asemenea, reprezentanta companiei de consultanţă ante şi post listare la bursă spune că tocmai succesul ofertei ne arată că piaţa românească poate să absoarbă şi oferte mari, având în vedere că investitorii de retail au subscris o sumă apropiată de întreaga valoare a ofertei. În privinţa instituţionalilor, tranşa este integral acoperită încă din primele zile. Preţul şi indicele de alocare urmează să fie anunţate pe site-ul BVB în perioada următoare.

„IPO-ul Hidroelectrica transmite un mesaj important, şi anume că piaţa de capital românească, cu strategia potrivită, are capacitatea de a absorbi oferte foarte mari fără a avea nevoie de listarea GDR-urilor pe pieţele străine. Urmează să vedem cum va decurge evoluţia Hidroelectrica după primele zile de tranzacţionare, mă aştept la o apreciere a preţului. De asemenea, este important de văzut şi cum restul pieţei, inclusiv emitenţii locali şi intermediarii, vor utiliza această oportunitate, de a convinge noii investitori să-şi diversifice portofoliul şi să investească şi în alte acţiuni în afara de Hidroelectrica”, adaugă Zuzanna Kurek.

În IPO-ul Hidroelectrica, acţionarul minoritar Fondul Proprietatea a scos la vânzare 78 de milioane de acţiuni H2O pentru aproximativ 8,8 miliarde de lei. Un procent de 85% din ofertă a fost dedicată investitorilor instituţionali, iar 15% pentru micii investitori. Numărul de ordine plasate de investitorii de retail a fost de aproximativ 52.000.

Cei care nu au subscris acţiuni H2O în oferta începută pe 23 iunie şi încheiată pe 4 iulie pot să le cumpere direct de pe Bursa de Valori Bucureşti din 12 iulie, adică atunci când Hidroelectrica va începe oficial tranzacţionarea sub simbolul bursier H2O.

Pe Bursă preţul acţiunilor va fluctua în funcţie de raportul cerere şi ofertă şi în funcţie de alţi parametrii precum rezultatele financiare, reglementarea din domeniul energiei, intervenţionismul guvernamental, condiţiile meteo.

Intervalul de preţ în ofertă a fost cuprins între 94 - 112 lei. Investitorii mici au putut subscrie la 112 lei pe acţiune, cu un discount de 3% aplicate pentru primele zile ale ofertei. Toată atenţia este acum aţintită spre tranşa marilor investitori, care au putut aloca la orice preţ în acest interval, ordinele cu preţul cel mai mare având prioritate. Pe această tranşă va fi stabilit şi preţul final pentru oferta Hidroelectrica. Dacă de exemplu va fi 100 de lei, investitorul de retail va primi înapoi în cont diferenţa până la 112 lei.

Cum micii investitori au alocate 11,7 milioane de acţiuni rezultă că la 100 de acţiuni subscrise un investitor va primi într-un final 21 de acţiuni şi restul banilor în cont. Calculele ZF ţin cont de alocarea de 15% a tranşei investitorilor de retail dar aceasta poate fi suplimentată la 20% prin diminuarea pachetului marilor investitori. O eventuală majorare a tranşei investitorilor de retail înseamnă o creştere uşoară a numărului de acţiuni primite într-un final de un investitor de retail.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO