Business Construct

„Bani de cumpărături să aveţi, că retaileri mai vin“

„Bani de cumpărături să aveţi, că retaileri mai vin“

Autor: Andreea Neferu

24.11.2011, 00:04 534

"Există nenumăraţi retaileri interesaţi să intre în România. Purtăm negocieri destul de avansate cu circa zece pentru intrarea pe piaţa românească, dar momentan nu-i putem nominaliza pentru că nu a fost luată încă o decizie fermă în acest sens", spune Manfred Wagner, 58 de ani, unul dintre fondatorii firmei Krammer & Wagner.

Deşi nu vrea să-i numească, el afirmă că cea mai mare parte dintre aceştia sunt producători de textile şi că există foarte multe firme americane care fac primul pas către Europa şi, odată ce şi-au stabilit o bază pe continent, vor veni şi în România.

Firma, care a adus pentru prima oară în România retaileri precum C&A sau Decathlon, în parcul comercial Militari Shopping, deschis în 2009, consideră că era centrelor comerciale în România nu a apus, deşi în prezent există 50 de centre comerciale mari, Bucureştiul şi alte 22 de oraşe fiind acoperite cu cel puţin un centru comercial de peste 10.000 de metri pătraţi, potrivit unei analize a ZF.

"Mai este loc pe piaţă. Estimativ, în următorii 10-15 ani or să existe circa 200 de centre comerciale cu o suprafaţă mai mare de 10.000 de metri pătraţi", prognozează Heribert Krammer, 62 de ani, celălalt fondator al firmei. "E ca o piramidă: se porneşte de la oraşele mari, Capitala şi încă şase localităţi cu 300.000 de locuitori, după care se merge la 150.000 de locuitori. Se va merge tot mai jos, în funcţie şi de puterea de cumpărare", explică Krammer, care arată că în Austria există şi oraşe cu 20.000 de locuitori care au centru comercial.

Fondatorii Krammer&Wagner spun că cea mai mare performanţă în acest domeniu este să convingi retailerii să facă pasul spre provincie, adăugând că o reuşită recentă a lor este semnarea contractului pentru primul magazin Peek&Cloppenburg din afara Capitalei, care va fi deschis în primăvară în mallul Maritimo din Constanţa.

Pe electro-retail nu mai e loc. Singurul domeniu în care cei doi nu întrevăd apariţia unui retailer străin în următoarea perioadă este electro-retailul.

"România este singura ţară europeană unde există trei firme locale similar de puternice (Domo, Altex şi Flanco - n.red.). În Europa este un singur mamut în domeniul acesta, Media Saturn, care îşi caută ţări unde concurenţa nu este atât de puternică, astfel că nu credem că vor veni pe piaţa românească retaileri străini în acest domeniu", spune Krammer.

Vorbind despre ceea ce s-a întâmplat pe piaţa centrelor comerciale în perioada de criză, când multe proiecte au fost puse în stand-by, fondatorii Krammer & Wagner sunt optimişti, afirmând că recesiunea a fost benefică pentru comercianţii străini care au vrut să intre în România. "Piaţa per ansamblu o vedem pozitivă. În perioada de criză, a existat o epurare a pieţei, practic o separare a proiectelor bune de cele proaste. Chiriaşii au în continuare interes pentru România, mulţi se dezvoltă chiar anticiclic: pentru că obţin condiţii mai bune, apasă acceleraţia expansiunii", spune Wagner.

România se află în prima treime într-un clasament european al celor mai mari chirii practicate în centrele comerciale, în condiţiile în care acestea se ridică la 12-20 euro/mp (chiar mai ridicate în Bucureşti), dar pe de altă parte, se află în treimea inferioară într-un top al profiturilor pe care comercianţii reuşesc să le înregistreze. Cu toate acestea, "în România nivelul chiriei e în continuare în scădere, însă nu se va reduce cu mai mult de 20% în următorii 2-3 ani. Cu cât sunt mai mici chiriile, cu atât găseşti mai greu investitori şi obţii finanţare mai dificil", spune Krammer.

Veniturile au scăzut. Compania are 12 angajaţi în România şi a închiriat în ultimii trei ani aproximativ 100.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale pe piaţa locală.

Despre cifrele de afaceri din anii anteriori sau estimări pentru 2011, cei doi fondatori preferă să nu vorbească spunând doar că în 2008 şi 2009 au avut un business foarte bun, în 2010 ceva mai mic, în timp ce 2011 şi 2012 vor fi ani mai buni din perspectiva afacerilor. Potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe, firma Krammer & Wagner Project Development a avut în 2008 afaceri de 4,5 mil. euro, în 2009 de 1 milion de euro, iar în 2010 de 650.000 de euro. "Cifrele de afaceri sunt direct legate de deschiderile din anii respectivi", spune Krammer.

Despre tipologia centrelor comerciale în România comparativ cu Austria, cei doi spun că există diferenţe majore. "În Austria nu prea există zonă de entertainment, cu cinema, săli de bowling, aşa cum există în România, şi din cauza faptului că orele de deschidere sunt mai scurte. De asemenea, nici food court-ul nu este prezent în modul în care este în România", spune Krammer.

El spune însă că mixul de chiriaşi şi calitatea centrelor comerciale sunt similare în cele două ţări, dar că în România targetul este reprezentat de tineri, spre deosebire de Austria, unde centrele comerciale sunt frecventate de "oameni trecuţi de prima şi a două bătrâneţe". Situaţia din România este întâlnită şi în ţări precum Croaţia, unde Krammer&Wagner are de asemenea activităţi. Cei doi spun însă că marjele de profit în România sunt mai mici decât în Austria, spre exemplu. "În România este şi o concurenţă destul de mare, astfel că preţurile scad", apreciază Krammer.

Compania activează pe pieţele din Austria, Croaţia, Bosnia-Herţegovina, Serbia, România, Slovacia şi Slovenia, iar fondatorii spun că pieţe cu potenţial spre care îşi îndreaptă în prezent atenţia sunt Ucraina, Kazahstan şi Bulgaria.

Heribert Krammer şi A. Manfred Wagner au trasee profesionale similare. Se cunosc de 43 de ani, au studii economice şi şi-au început cariera la Bank Austria Creditanstalt. Ulterior, au lucrat în cadrul discounterului Hofer, dar şi în cadrul reţelei austriece de magazine de cosmetice şi bunuri de larg consum DM, unde au ocupat funcţia de director executiv, "pe rând şi simultan", după cum glumesc cei doi. Ulterior, Krammer a plecat de la DM, punând bazele unui business pe cont propriu în domeniul consultanţei imo­biliare. În 1995 şi Wagner s-a alăturat afacerii, fiind înfiinţată firma Krammer & Wagner. Krammer se ocupă în special cu închirierile şi relaţiile cu presa, în timp ce Wagner se ocupă cu conceptele tehnice, spun cei doi. "Ne completăm şi încercăm să ne bazăm pe experienţele trecute pentru a evita greşelile", spune Krammer, care mărturiseşte că amândoi vin cel puţin o dată pe lună la Bucureşti.

Compania, cu 30 de angajaţi, dintre care 12 în România, a intermediat de-a lungul timpului închirierea a peste 600.000 de metri pătraţi de centre comerciale şi parcuri de retail, dintre care peste 100.000 de metri pătraţi în România, într-o piaţă în care se luptă cu marile firme globale de consultanţă imobiliară, precum CB Richard Ellis, Colliers, DTZ, Jones Lang LaSalle sau Cushman & Wakefield, toate cu prezenţă şi pe piaţa locală.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO