Business Construct

Distributie: Insolventa, antidot la criza

Insolventa, antidot la criza
25.03.2009, 14:37 1059

Producatorul austriac Lasselsberger, care detine controlul asupra celor doua fabrici de placi ceramice din Romania, a actionat in judecata in luna mai a anului trecut companiile de distributie Delta Distribution si Tiger Amira din Oradea pentru neplata unor stocuri mari de placi ceramice estimate la circa 1,2 milioane de metri patrati, echivalentul a 20 de milioane de lei (5 mil. euro). La aceasta valoare se adauga penalizarile in valoare de peste 7 milioane de euro, potrivit reprezentantilor Lasselsberger.
Tiger Amira a castigat anul trecut procesul la Oradea, insa a platit ulterior datoriile, in timp ce Delta Distribution a intrat la sfarsitul lunii ianuarie 2009 in procedura de insolventa.
"Initial am considerat ca insolventa inseamna faliment. In momentul in care Lasselsberger a inaintat cererea de insolventa, situatia din piata era foarte optimista si mi s-a parut absurd ce incercau si eram convins ca avem toate sansele sa castigam", spune Dragos Bonea, presedintele si actionarul majoritar al Delta Distribution. Insa, in contextul in care criza s-a adancit, actionarii companiei au gandit un plan de reorganizare a firmei, si stand de vorba cu administratorii judiciari, au inteles ca insolventa este o metoda de a proteja o firma, tocmai in conditii de criza. Planul de reorganizare a afacerii si de plata a datoriilor trebuie sa fie aprobat de creditorii companiei, respectiv de banci, de furnizorii de produse si de institutiile statului.
Sentinta de declansare a situatiei de insolventa a fost repusa pe rol in ianuarie, dupa ce Delta Distribution a respins-o in octombrie. Deschiderea procedurii de insolventa se poate face in momentul in care o datorie mai mare de 10.000 de lei este intarziata mai mult de trei luni.
Reorganizarea afacerii. Compania, cu afaceri anuale de 40 mil. euro, isi va reorganiza businessul in urmatorii trei ani, in urma intrarii in procedura de insolventa, prin renuntarea la produsele din gama economic si la distributia catre alte magazine.
"In aceasta situatie, avem un ragaz sa ne ducem la indeplinire planul nostru de organizare mai usor si cu sanse mai mari. In ianuarie, am mers pe ideea de a renunta la suspendarea sentintei de declansare a procedurii de insolventa, dupa care Lasselsberger a solicitat suspendarea pentru noi, pentru ca si-au dat seama ca nu-i avantajeaza intrarea noastra in insolventa", spune Bonea. Cele doua companii nu au ajuns la un acord privind cuantumul datoriilor, fiind in prezent intr-un proces inaintat de Delta Distribution pentru stabilirea valorii datoriei catre Lasselsberger.
Potrivit lui Bonea, pentru o firma care este profitabila, insolventa este de fapt o protectie in fata unor datorii pe termen scurt, care pot fi platite catre furnizori pe un termen mai lung pentru esalonarea datoriilor, de circa trei ani, astfel incat furnizorii nu mai pot sa ne actioneze in judecata pentru platile mai vechi si nu mai pot percepe penalitati.
Datoriile care sunt scadente la momentul intrarii in insolventa nu se mai platesc decat in baza unui plan de organizare, fara a mai achita dobanzi, care se intinde pe o perioada de trei ani. Datoriile curente trebuie insa platite la timp. "Am avut furnizori care au intrat cu restante la masa credala, dar le-am spus ca de acum incolo platile vor fi facute la timp, ceea ce le convine in situatia actuala a pietei, in care majoritatea platilor catre furnizori intarzie. Nu am avut niciun un alt proces de insolventa de la infiintarea afacerii", explica Bonea.
In acest proces Delta Distribution a fost reprezentata de biroul de avocatura Stoica si Asociatii, detinut de vicepresedintele PD-L, Valeriu Stoica, in timp ce Lasselsberger a lucrat cu firma de avocatura Gheorghe si Asociatii.
Buget cu 30% mai mic. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de circa 150 de milioane de lei (40 de milioane de euro), in stagnare fata de anul 2007 si estimeaza pentru anul acesta o scadere cu circa 30% a businessului, pana la 105 milioane de lei, pe fondul restructurarii activitatii.
"Cifra de afaceri se va reduce anul acesta cu 30% pentru ca vom renunta la segmentul economic, care are cele mai mari vanzari, in schimb va creste marja operationala prin concentrarea pe produse din categoria mediu si lux", explica Bonea.
De altfel, compania a lansat si un brand propriu de placi ceramice, Decogres, care va fi distribuit in retelele de bricolaj. De la inceperea procesului, Delta Distribution a inchis sase magazine din Arad, Oradea, Baia Mare, Galati si Targu-Mures, in cadrul planului de reorganizare a businessului, si va renunta la circa 100 de angajati.
Cu toatea acestea, compania va deschide doua magazine de mari dimensiuni la Iasi si la Bacau, in cadrul unui program de investitii de circa 10 milioane de euro inceput acum doi ani. 
De altfel, Delta Distribution a deschis anul trecut in zona Razoare din Capitala un magazin denumit Delta Concept Store, in care a investit circa 6 mil. euro, inclusiv in achizitia terenului. In plus, compania va moderniza magazinele actuale, care au suprafete de 200-300 mp, la unele urmand sa le mareasca suprafata, pentru a se incadra in noua politica de concentrare pe modelele din clasa medie si lux.
Delta Distribution a fost infiintata in 1996 de Dragos Bonea, impreuna cu doi asociati. In noiembrie 2004, cei doi asociati s-au retras din afacere dupa ce au vandut o participatie de 45% din actiuni catre o firma offshore, care ulterior a cedat mai departe pachetul catre polonezii de la Weston Holdings. Compania are in prezent 23 de magazine in care distribuie placi ceramice, obiecte sanitare sau pavaje exterioare pentru terase si gradini.
Principalii competitorii companiei se numara retelele de magazine SSAB Impex, Romstal, Stelcati, Tiger Amira, Bravo Group sau Pazo Grup, precum si magazinele de bricolaj.
Piata de placi ceramice a ajuns anul trecut la circa 186 de milioane de euro, in crestere cu doar 10% fata de anul precedent, sub estimarile de 25-30% de la inceputurile anului ale principalilor jucatori. Anul acesta, consumul s-ar putea reduce cu circa 20%, urmand sa ajunga sub 150 milioane de euro. Piata este in prezent dominata de importuri, care au o cota de 70% din piata, cei mai mari importatori fiind Italia si Spania, unde se afla cei mai mari producatori de profil la nivel mondial.
Insa, treptat au patruns si placi ceramice de slaba calitate din Egipt, China sau Turcia, care castiga teren din cauza crizei, care a orientat clientii finali catre produse mai ieftine.
Lasselsberger a achizitionat companiile Sanex Cluj si Cesarom din Bucuresti (devenita ulterior Lasselsberger SA) in urma cu patru ani, iar ulterior a impartit cu grupul german Villeroy & Boch pozitiile pe pietele de placi ceramice si obiecte sanitare.
Astfel, in anul 2005 a preluat unitatea de productie de obiecte sanitare de pe platforma Mondial Lugoj, pe care a inchis-o anul trecut, din cauza scaderii cererii de placi ceramice. Fabrica de la Lugoj avea o capacitate de aproximativ 1,3 milioane de metri patrati, echivalentul a circa 10% din productia totala a grupului Lasselsberger pe piata romaneasca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO