Business Construct

Magazine tot mai mici

Retailerii încear­că să acopere în prezent oraşele mai mici, astfel că majoritatea unităţilor noi sunt spaţii comerciale de dimensiuni reduse

Autor: Ciprian Valentin Botea

26.04.2012, 00:04 205

Fenomenul este vizibil mai ales pe pieţe precum Cehia sau Polonia, unde gradul de dezvoltare al sectorului de retail este mai mare, dar nu este încă prezent pe pieţe ca Rusia sau Ucraina, aceasta din urmă aflându-se într-o fază relativ incipientă de dezvoltare.

Lanţurile internaţionale au fost ţinute mult timp departe de piaţa ucraineană, care s-a dezvoltat exclusiv pe seama companiilor locale, astfel că gradul scăzut de saturaţie al pieţei şi potenţialul ridicat al acesteia (Ucraina are 46 de milioane de locuitori) creează perspective foarte bune pentru investitorii străini.

Cehia, spre exemplu, a ajuns în prezent la peste 280 de hipermarketuri având o populaţie totală de 10 milioane de locuitori, ceea ce înseamnă o unitate la fiecare 35.000 de locuitori. Mai mult, există oraşe precum Karlovy Vary (celebru pentru unul dintre cele mai vechi festivaluri de film care are loc anual aici), unde există un hipermarket la 21.000 de locuitori. Un grad de saturaţie ridicat se înregistrează şi în oraşele Zlin sau Ostrava, cu circa 30.000 de locuitori la un hipermarket.

Ce vor clienţii. În acest context, retailerii încear­că să acopere în prezent oraşele mai mici, care au fost neglijate în perioadele de dezvoltare din trecut, astfel că majoritatea unităţilor noi sunt spaţii comerciale de dimensiuni reduse (circa 3.000-4.000 de metri pătraţi), potrivit unui studiu al firmei de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle. Astfel de unităţi sunt deschise însă nu doar în oraşele mici, ci chiar şi în oraşe mari, retailerii încercând să răspundă astfel pre­ferinţei tot mai vizibile a clienţilor pentru magazinele de proximitate.

"Sunt două motive principale pentru care observăm această tendinţă. În primul rând se observă o nevoie în creştere de cumpărături la îndemână, iar clienţii cu putere de cumpărare ridicată ar putea aprecia mai mult un supermarket aflat în apropiere decât un hipermarket la marginea oraşului. În al doilea rând, în oraşele mici dimensiunea pieţei combinată cu puterea de cumpărare a locuitorilor nu justifică de cele mai multe ori construirea unui hipermarket, iar un format mai mic este în această situaţie alegerea logică a unui retailer în încercarea sa de a se apropia de clienţii-ţintă", explică Ondrej Vlk, senior research analyst în cadrul Jones Lang LaSalle.

Mai mult, o parte din hipermarketurile aflate în centre comerciale şi-au redus suprafeţele, iar spaţiul rămas vacant a fost ocupat de alţi retaileri. Tendinţa de reducere a suprafeţelor magazinelor este vizibilă şi anul acesta, în condiţiile în care au fost anunţate foarte puţine deschideri de hipermarketuri pe piaţa din Cehia în 2012, printre cele câteva deschideri de magazine de dimensiuni mari numărându-se o nouă unitate în centrul comercial Forum Nova Karolina din Ostrava.

Pe lângă extinderea afacerilor în oraşele mici, retailerii au încă oportunitatea de a-şi dezvolta afacerile în capitala Praga, unde există un hipermarket la fiecare 50.000 de locuitori, faţă de media naţională de o unitate la 35.000 de locuitori. Praga şi oraşele mari au fost de altfel primele puncte aflate pe harta lanţurior de retail internaţionale, care au început cu unităţi de peste 10.000 de metri pătraţi, dar treptat au ajuns să deschidă magazine din ce în ce mai mici. Printre jucătorii importanţi de pe piaţa cehă se numără Tesco, Kaufland, Albert Hypermarket, Interspar şi Globus.



Unde merg investitorii.
Piaţa poloneză, mai puţin afectată de criza economică din 2008, înregistrează la rândul său o tendinţă de reducere a suprafeţelor nou construite, dar de data aceasta fenomenul se manifestă mai degrabă în sectorul mallurilor şi al centrelor comerciale decât în cel al hipermarketurilor.

Tendinţa retailerilor de a deschide magazine de mici dimensiuni nu este încă prezentă pe pieţe ca Rusia sau Ucraina, aceasta din urmă aflându-se într-o fază relativ incipientă de dezvoltare

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO