Business Construct

Motoutilaje: Gradinaritul impulsioneaza piata de motoutilaje

Motoutilaje: Gradinaritul impulsioneaza piata de motoutilaje

Hans Peter Stihl, proprietaru grupului Stihl: Nimeni nu stie care va fi evolutia pietei, dar incercam chiar si in conditiile actuale sa ne imbunatatim cota de piata. Suntem pregatiti si pentru un volum de vanzari mai redus, fara sa intampinam dificultati.

28.04.2009, 14:26 419

 

 

Grupul german Stihl, cu afaceri anuale de peste doua miliarde de euro, a inregistrat anul trecut pe piata romaneasca o crestere de 20% a vanzarilor, pana la circa 28 de milioane de euro, la toate grupele de produse, datorita dezvoltarii pietei locale si a extinderii retelei nationale de distributie.

"Anul trecut piata a avut o crestere buna la produsele de gradinarit, inclusiv la motocoase, masini de tuns iarba si motocultivatoare. In ceea ce priveste motoferastraiele, vanzarile au stagnat din cauza efectelor crizei globale, efecte care s-au simtit si la noi in utimul trimestru al anului", a declarat Ioan Mezei, directorul general al Andreas Stihl Motounelte, subsidiara locala a grupului Andreas Stihl.
Produsele de gradinarit au castigat teren in ultimii ani, odata cu dezvoltarea interesului romanilor pentru activitatea de gradinarit, ajungand in 2008 sa aiba o pondere de circa 30% din totalul pietei de utilaje, iar tendinta de crestere se va mentine. In ceea ce priveste anul acesta, vanzarile din primul trimestru au fost in continuare afectate de scaderea cererii de motoutilaje, insa reprezentantii Stihl estimeaza o revenire in Stihl a investit de la intrarea pe piata locala in 1997 circa 3 mil. euro in construirea sediului central si logistic din Otopeniurmatoarele trei-sase luni.
"Nimeni nu stie care va fi evolutia pietei, dar incercam chiar si in conditiile actuale sa ne imbunatatim cota de piata. Suntem pregatiti si pentru un volum de vanzari mai redus, fara sa intampinam dificultati", afirma Hans Peter Stihl, proprietarul grupului Stihl, care detine o cota de piata la nivel mondial de 33%.
Pe piata romaneasca cota de piata a companiei ar putea ajunge la aproximativ 20%, din estimarile Business Construct.
Stihl Romania are in prezent peste 200 de parteneri, iar produsele Stihl si Viking (brandul pentru produse de gradinarit) sunt prezent in circa 300 de puncte de vanzare.
Motoutilajele, precum motoferastraie (drujbe), motocoase, masini de tuns iarba sau motocultivatoare, sunt produse utilizate preponderent in mediul rural si de aceea strategia companiei a fost de a construi o retea de distributie aflata cat mai aproape de potentialii clienti, excluzand vanzarea in magazine de bricolaj.
Germanii au investit de la intrarea pe piata locala in 1997 circa cinci milioane de euro in construirea sediului central si logistic din Otopeni, achizitia de terenuri, utilaje si masini. "Insa probabil cea mai semnificativa investitie, ca importanta si ca valoare, este cea in dezvoltarea retelei de distributie, in pregatirea personalului si in dezvoltarea marcii Stihl pe piata locala", explica Mezei.
Cum s-a dezvoltat Stihl. Miliardarul german Hans Peter Stihl, 77 de ani, proprietarul producatorului de motoutilaje Stihl, cu afaceri anuale de peste 2 miliarde de euro, viziteaza Romania o data la doi ani si spune ca evolutia businessului local i-a depasit estimarile initiale.
"Nu trebuie sa vin foarte des in Romania, vizitez Romania o data la doi ani, pentru ca echipa de aici isi face foarte bine treaba. Am venit pentru prima oara in 1998 si pot spune ca dezvoltarea pietei locale a fost foarte dinamica si a depasit estimarile initiale ale grupului", explica Stihl.
Grupul Stihl a reusit sa se mentina din 1926 si pana in prezent ca o afacere de familie, in ciuda numeroaselor cereri de preluare de la fonduri de investitii si companii de profil, pentru ca nu a apelat la credite bancare si a dezvoltat o retea de dealeri cat mai aproape de clienti.
"In urma cu trei-patru ani eram contactati destul de des de companii care erau interesate sa intre in actionariatul companiei, dar i-am refuzat pentru ca Stihl este si va ramane o companie de familie. De atunci au renuntat si nu am mai fost contactati", afirma H.P. Stihl, fiul lui Andreas Stihl, fondatorul Stihl.
Grupul a reusit sa se mentina in familie pentru ca nu a apelat la credite si s-a dezvoltat organic.
"Principala idee a fost ca noi sa ne concentram asupra produselor de calitate, pe care o vindem doar prin dealeri si nu prin lanturi de distributie. Am inceput sa dezvoltam aceasta filozofie de afaceri la scurt timp dupa al Doilea Razboi Mondial si ne-am mentinut aceasta strategie pana in prezent", explica Stihl, care afirma ca in prezent grupul dispune de suficient cash-flow pentru a rezista chiar daca vanzarile companiei vor scadea. In plus, grupul Stihl produce majoritatea componentelor intern, apeland foarte rar la externalizarea productiei.
"Nu avem nevoie de bani si putem supravietui foarte bine si in criza. Membrii familiei vor conduce in continuare compania. Cand te-ai decis sa urmezi o anumita strategie, care functioneaza, pastreaz-o si in viitor", afirma Stihl, care are sapte copii, doi baieti si cinci fete, insa doar fiii au ales sa se ocupe de conducerea companiei.
Grupul Stihl are trei fabrici in Europa (in Austria, Germania si Elvetia) si exclude relocarea lor in tari emergente, cum este si Romania, pentru ca cheltuielile cu salariile reprezinta o pondere redusa in costul producerii motoutilajelor.
"Productia de motoutilaje este foarte complicata, iar salariile reprezinta doar o mica parte din intregul cost de productie, de aceea nu ne gandim sa relocam unitatile de productie in tari cu economie emergenta, cum este Romania. Cea mai mare investitie este in utilaje, iar in Elvetia de exemplu, exista marele avantaj ca putem schimba numarul de ore lucrate in functie de necesitati", explica H.P. Stihl, care s-a retras de la conducerea executiva in 2002 si este in prezent presedintele Consiliului Consultativ al grupului Stihl.
"Anul 2002 a fost primul in care presedintele companiei nu facea parte din familia Stihl. Chiar daca
atunci inca eram in putere, am decis sa ma retrag si sa las locul unui manager care sa fie devotat acestui business. Urmatorul pas este ca fiul cel mare sa devina presedintele Consiliului Consultativ", explica proprietarul grupului Stihl.
Grupul Stihl numara aproape 10.000 de angajati in 160 de tari si a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 2,1 mld. euro, in crestere cu 3,4%.
Normele UE schimba motoarele. Grupul german a inceput inca din 2006 sa lucreze la schimbarea motoarelor pentru utilajele din portofoliu, pentru ca pana in anul 2012 trebuie sa se conformeze noilor reguli ale Uniunii Europene in ceea ce priveste emisiile de dioxid de carbon. Stihl a infiintat in urma cu trei ani un centru de cercetare si dezvoltare in care lucreaza circa 400 de ingineri si tehnicieni la noul design al motouneltelor.
"Vom continua sa dezvoltam produse noi, pentru ca incepand din 2012 vor intra in vigoare noile reguli privind emisiile de dioxid de carbon in cadrul Uniunii Europene, care ne vor forta sa ne schimbam toata gama de produse. Trebuie sa schimbam tehnologia motoarelor pentru motoutilajele pe care le producem", explica Stihl.
Germanii au derulat in ultimii ani mai multe achizitii pentru a extinde portofoliul de produse, dar si pentru a prelua furnizori de componente pentru realizarea motoutilajelor.
Cea mai importanta preluare a fost cea a Viking, producatorul austriac de motounelte de gradinarit, care a permis extinderea portofoliului Stihl cu masini de tuns iarba, tractoare de tuns iarba, tocatoare si motocultivatoare. Totusi, achizitiile sunt o practica rara a grupului german, care prefera dezvoltarea organica.
"Achizitiile nu fac parte din strategia noastra pentru ca preluarea unui producator de motoutilaje ieftine, care are probleme, ar implica investitii masive in retehnologizare. De aceea preferam sa dezvoltam singuri produsele din portofoliu", spune proprietarul Stihl.
Dupa preluarea Viking, grupul a deschis o noua fabrica in luna septembrie 2006 in Qingdao, China. Stihl s-a extins astfel in China, unde detine trei companii, printre care si o facilitate de productie, pentru ca este o piata mare, care se afla intr-o continua dezvoltare. "Ne ducem doar in tarile care au o piata mare de desfacere", afirma Stihl, care explica astfel de ce Stihl are fabrici doar in Germania, Austria, Elvetia, Brazilia sau SUA.
"Producem motoutilaje low-cost in Statele Unite si tot mai mult in China. Producem cele mai scumpe motoutilaje in Germania, unde pretul nu conteaza foarte mult, importanta este calitatea, iar pentru cei care nu-si pot permite sa cumpere produse scumpe le oferim motoutilaje produse in China", explica proprietarul Stihl.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO