Business Hi-Tech

Apple concureaza deja site-urile pirat care ofera muzica digitala gratis

22.12.2005, 18:45 22

Chiar daca unele site-uri pirat supravietuiesc in continuare, iar gigantii Internetului ofera servicii muzicii digitale, cele mai mari afaceri sunt in continuare pe iTunes.

In cateva luni, magazinul de muzica digitala al Apple va anunta ca a vandut melodia cu numarul un miliard, la scurt timp dupa ce va depasi 150 de milioane de piese vandute in Europa, spun specialistii in domeniu. Cu toate acestea, industria muzicii digitale legale pe Internet ramane la paritate cu site-urile pirat: 50-50%, conform celor mai recente studii. Pentru a completa acest tablou, dupa Yahoo! Music si MSN Music, a fost anuntata recent iminenta lansare a serviciului Google Music.

Cel mai popular motor de cautare online din lume, Google, a mai spulberat insa un mit: nu va lansa un magazin online de muzica, ci doar un sistem mai precis de identificare a artistilor si vanzatorilor de melodii. Google va oferi curand posibilitatea de a gasi pe Internet informatii despre formatiile favorite, versurile melodiilor, poze si afise cu trupele preferate sau calea cea mai scurta catre un magazin online de unde pot cumpara melodiile respective. Probabil cel mai des tot catre iTunes.

Evident, este si o unealta pentru a castiga mai multi bani, pentru ca magazinele de muzica care vor sa concureze iTunes vor plati bani frumosi pentru a fi prezente in sectiunile sponsorizate ale Google Music. "Nici vorba de un magazin online de muzica. Mai degraba putem spune ca noi vom trimite clienti catre iTunes", a precizat Marissa Mayer, vicepresedinte al Google care se ocupa cu noile produse legate de cautarea pe Internet.

Zvonuri privind lansarea unui magazin online de muzica digitala al Google, care sa rivalizeze cu iTunes, circula pe Internet de aproape doua luni. Pana la urma, singura informatie care s-a dovedit corecta a fost ca, intr-adevar, Google lucra la ceva legat de muzica.

Noul site aflat la teste in laboratoarele Google va permite cautarea pe Internet dupa numele formatiei, al albumului sau al cantecului. Rezultatele vor avea alaturi mici imagini ale site-ului respectiv. Daca exista melodii care pot fi cumparate sau albume pe CD, atunci rezultatele se vor duce de asemenea spre marile magazine online, precum iTunes, Amazon, Rhapsody al RealNetworks sau eMusic.com.

Prin rezultate vor fi incluse si popularele site-uri cu versuri, cele care prezinta istoria formatiilor respective sau site-urile de divertisment ale marilor case de discuri. De asemenea, vor avea mici citate din paginile in care criticii dezbat aceste productii muzicale, pentru a crea o impresie completa utilizatorului, au spus oficialii Google.

Cel mai popular motor de cautare pe Internet s-a ferit sa supere marile case de discuri, care se razboiesc acum cu Baidu.com, cel mai utilizat motor de cautare din China, pentru ca dadea link-uri spre site-uri de unde se puteau descarca gratuit melodii in format digital.

Cele mai mari case de discuri din lume au considerat ca, in urma cautarilor efectuate pe acest site, au fost returnate link-uri catre site-uri care promoveaza pirateria, fara sa respecte legile drepturilor de autor.

Universal Music Group, EMI Group si Warner Music Group au deschis actiunile in justitie impotriva Baidu in luna iulie, iar Sony BMG a intentat proces la inceputul lunii septembrie. Prin faptul ca utilizatorii erau direc-tionati catre servicii ilegale de descarcare de melodii, Baidu a inregistrat o crestere a traficului de utilizatori cu 20% mai mare, spun expertii citati de Financial Times.

Baidu a eliminat din rezultatele cautarilor site-urile ilegale, iar acum are in plan sa profite doar de apetitul utilizatorilor pentru continutul digital legal, a explicat Robin Li, directorul executiv al Baidu.

Cel mai important rival al Google, Yahoo!, a ales varianta magazinului de muzica online. Are de asemenea un motor de cautare pentru fisiere muzicale, Yahoo! Audio. Serviciul permite cautarea de muzica printre milioanele de fisiere care sunt puse la dispozitie online de marile site-uri: iTunes, Rhapsody sau Napster.

Yahoo! Audio are in baza de date aproximativ 50 de milioane de melodii, dar si stiri si reportaje in format audio si, cel mai important, cauta si podcast-uri (jurnale radio digitale), a explicat un oficial al Yahoo!. Fisierele audio vor putea fi ascultate pe site, iar in cazul in care acestea sunt si disponibile spre vanzare, utilizatorii vor primi si un link spre paginile web de unde utilizatorii pot cumpara melodia pe care au cautat-o.

Nici acest serviciu nu returneaza rezultate in cazul in care melodiile provin de pe site-uri care permit transferul ilegal de muzica, cum sunt Kazaa sau Grockster, au precizat oficialii Yahoo!. Ei sustin ca nu toti utilizatorii acestui serviciu sunt trimisi pe magazinul online Yahoo! Music.

Primul serviciu de cautare de muzica online a apartinut America Online (AOL), care a lansat serviciul sau Singingfish deja cunoscut pe piata. Accesibil la www.singingfish.com, site-ul permite acum si cautarea de clipuri video.

Dintre noii-veniti pe segmentul cautarilor online se remarca Blinkx.com, care s-a lansat ca motor de cautare specializat in multimedia. Desi exceleaza mai ales pe partea de video, are de asemenea o tehnologie de cautare pentru muzica in format digital. Serviciul de cautare online al companiei ofera utilizatorilor ca bonus si clipurile video ale melodiilor pe care le cauta. Este o companie start-up, care a cucerit universul Silicon Valley cu un nou concept pentru cautarea multimedia.

Al treilea mare portal de pe Internet, MSN.com al Microsoft, s-a aliat cu MTV pentru a realiza un serviciu de muzica digitala mai competitiv cu magazinul iTunes al Apple, lider la nivel mondial cu o cota de piata de 70% pe acest domeniu.

Cea mai populara televiziune de muzica din lume nu a reusit sa concureze cu succes magazinul online al Apple, iar MSN nu concureaza nici Yahoo!, nici Google pe segmentul cautarilor in fisiere multimedia. Probabil este singurul motor de cautare care nu a adaugat inca un sistem de cautare audio.

Pana si micii jucatori, ramasi totusi in topuri dupa crahul dot-com, pastreaza aceasta functie. Altavista, detinuta acum de Overture, care a fost cumparata la randul sau de Yahoo!, are in motorul sau de cautare tehnologie pentru regasirea fisierelor audio. Ask Jeeves, cel mai mare motor de cautare independent, are un sistem similar celui anuntat de Google. Orice cautare returneaza imagini ale artistului, citate, versuri, biografii, precum si legaturi catre magazinele online de unde se pot cumpara aceste fisiere.

La fel se intampla cu Excite.com, care are chiar pe prima pagina optiunea cautarii in fisiere audio, ce-i drept folosind tehnologia de cautare a Singingfish. Nici Lycos.com nu duce lipsa de tehnologia pentru cautare in fisiere audio, fie ca sunt ele melodii sau podcast.

Intreaga industrie a muzicii in format digital, afectata grav de piraterie, care a facut sa se aduca in discutie chiar interzicerea totala a melodiilor pe Internet, a gasit un balon de oxigen o data cu succesul magazinului Apple, iTunes. A reusit sa vanda jumatate de miliard de melodii digitale in toata lumea, iar recent a trecut pragul de 100 de milioane de melodii digitale vandute in Europa singura. Este de asemenea primul site care a reusit sa vanda peste un milion de clipuri video si a trecut acum de 3 milioane de videoclipuri vandute online.

Magazinul iTunes a concurat anul acesta la vanzari lanturile retail imense din SUA, precum Wal-Mart, avand vanzari de muzica comparabile si iesind in final pe locul sapte in clasamentul celor mai mari vanzatori de muzica din America.

Succesul iTunes a atras imediat in joc alte companii cu afaceri online sau cu afaceri in domeniul muzicii. RealNetworks a lansat magazinul de muzica Rhapsody la scurt timp dupa iTunes, dar nu a convins pe nimeni. Au urmat Microsoft, Sony, Napster relansat in forma legala, Coca-Cola, MTV si alte nume la fel de sonore. Cu toate acestea, nici unul nu a reusit sa obtina un succes cat de cat notabil. Nu e de mirare ca eMusic.com ruleaza acum o oferta prin care ofera 6 dolari pentru fiecare client trimis pe site de parteneri, chiar daca acesta nu devine client permanent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO