Business Hi-Tech

Bilanţul lui Yorgos Ioannidis: cum a preluat Romtelecom şi ce lasă în urmă

 Februarie 2007: Panagis Vourloumis, preşedinte şi CEO al OTE (dreapta) îl prezintă oficial pe noul CEO al Romtelecom, Yorgos Ioannidis. Noul CEO îşi anunţă priorităţile: oprirea declinului pe telefonie, oferte cu Cosmote şi atacarea clienţilor business

Bilanţul lui Yorgos Ioannidis: cum a preluat Romtelecom şi ce lasă în urmă

Autor: Adrian Seceleanu

29.06.2011, 00:07 3103

În cei aproape patru ani şi jumătate de mandat în frunteaRomTelecom (februarie 2007 - iunie 2011) grecul Yorgos Ioannidis areuşit să stopeze declinul puternic al telefoniei fixe - principalasursă de venituri şi profitabilitate a companiei - şi să odirecţioneze către noi zone precum televiziunea, internetul -inclusiv prin lansarea unei companii proprii de cablu.

Mandatul lui Ioannidis a coincis şi cu o restructurare perpetuăa companiei şi din motive ce ţineau de slăbiciunile interne alecompaniei, de erori din trecut, dar şi pe fondul competiţiei durecu operatori extrem de rapizi precum românii de la RCS&RDS.

Când a venit în România în februarie 2007, Ioannidis avea dejaîn spate 32 de ani de când se angajase pentru prima oară în grupulelen OTE şi prelua frâiele unei companii care pierdea şi câte200.000 de clienţi de telefonie fixă pe trimestru şi care abiaintrase pe piaţa de televiziune prin satelit şi internet.

Primul test, neprevăzut, pentru Ioannidis a fost demisia a cincioameni din echipa de top management a Romtelecom, care au decis săplece după ce grecii renunţaseră la fostul CEO, americanul JamesHubley.

Dupătrei luni, Ioannidis a venit cu o nouă echipă executivă - recrutatăde pe pieţele internaţionale şi nu doar din rândul managerilor careerau în birourile OTE din Atena, o nouă ofertă comercială şi, deasemenea, şi cu primele răspunsuri în limba română la uneleîntrebări.

Rapiditatea demonstrată în primele luni de mandat (o nouă echipăşi o nouă ofertă comerciale în trei luni) şi atenţia la comunicareşi relaţia cu media s-au dovedit a fi ulterior două constante alemandatului lui Ioannidis, transmise şi către ceilalţi membri aiechipei de top management.

La primul interviu cu ZF, în mai 2007, noul şef al Romtelecomspunea de altfel că venise la conferinţă "pregătit pentru arăs­pun­de la 100 de întrebări, la unele chiar în română". În ceiaproape cinci ani de mandat Ioannidis a fost extrem de atent lacomunicare şi relaţia cu media, păstrând însă întotdeaunadistanţele impuse de funcţia de CEO.

Din seria mişcărilor rapide, cu care Ioannidis a surprins piaţa,este de amintit lansarea NextGen - o companie de cablu independentălansată în 2008 în deplină discreţie pentru a concura eficientoperatori ca RCS&RDS şi reţelele de cartier. O altă mutare carea făcut valuri a fost recrutarea lui Ovidiu Ghiman, directorulcomercial al RCS&RDS în anul 2009.

Romtelecom a reuşit să câştige o licenţă de comunicaţii mobile,care a fost folosită pentru a lansa servicii de date şi vocemobile. Compania a devenit, de asemenea, mai agresivă în vânzări şia devenit puternic prezentă pe segmentul business, unde a începutsă câştige conturi mari, împreună cu Cosmote.

Romtelecom a lansat noi iniţiative pe segmentul de conţinut,respectiv posturi TV proprii cu profil sportiv şi de divertisment,dar şi pe internet: un magazin şi un portal care oferă acces lafilme şi la transmisiuni live ale unor posturi TV.

Compania şi-a schimbat dramatic şi interacţiunea cu clienţii: aschimbat organizarea call-center-elor şi a lansat un portal on­line- comparabil ca experienţă cu cele ale Orange şi Vodafone, princare utilizatorii îşi pot administra serviciile, achiziţiona noiproduse şi plăti facturile cu un card bancar.

În mandatul lui Ioannidis Romtelecom şi Cosmote s-au apropiat,lansând oferte şi atacând în comun clienţii retail şi business. Nuse poate vorbi însă de un exces al celor două companii în aorganiza evenimente comune sau în a se afişa împreună în ocaziipublice.

Mandatul lui Ioannidis a fost unul dificil din prima până înultima zi: compania a diminuat rata plecărilor înregistrate petelefonia fixă, însă declinul a continuat iar preţurile şi marjelede profit au urmat aceeşi curbă descendentă. Anul trecut veniturileRomtelecom din telefonia fixă au scăzut cu aproape 40% în raport cu2007, în timp ce numărul de clienţi s-a redus cu 20%. Compania are,într-adevăr, acum 2,2 milioane de clienţi pe TV şi net, însăveniturile şi marjele de profit sunt mult mai mici. În acestcontext, în fiecare an au fost făcute restructurări şi câteva miide oameni au plecat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO