Business Hi-Tech

Cdnow.com, de la extaz la agonie si de la agonie la extaz

30.03.2001, 00:00 12



Ce se intampla atunci cand un om care "mananca muzica pe paine" este nemultumit de oferta magazinelor clasice de muzica? Simplu. Isi creeaza propriul magazin pe Internet.

Site-ul cdnow.com a fost lansat in 1994 - in momentul in care comertul pe Web inregistra o crestere spectaculoasa - iar in septembrie 2000 a fost cumparat de Bertelsmann cu aproximativ 150 milioane dolari, in aceasta suma fiind incluse si datorii de 42 milioane de dolari.

Ca in cazul multor alte initiative e-com, Jason Olim a considerat ca poate sa faca o treaba mult mai buna daca isi intemeiaza propria afacere.

Asa ca, ajutat fiind de parintii sai si de fratele geaman Matthew, a lansat cdnow.com. Un an mai tarziu, site-ul avea vanzari de 2,2 milioane de dolari, pentru ca in 1997 sa depaseasca pragul de 17 milioane de dolari.

Anii au trecut insa si compania, in ciuda faptului ca a atins la jumatatea anului trecut 4 milioane de clienti si 3 milioane de vizitatori pe zi, a intrat in datorii.

O parte din aceste datorii pot fi explicate prin faptul ca cdnow.com s-a intins mai mult decat ii permitea plapuma, cumparand in iunie 1998 compania superSonic Boom Inc. (prima firma care a oferit CD-uri la cerere) si fuzionand cu N2K Inc. (martie 1999, la acel moment cel mai important concurent).

La costurile ridicate ale celor doua tranzactii s-au adaugat cele generate de incercarea nereusita de fuziune cu firma Columbia House.

Pierderile la nivelul celui de-al doilea trimestru 2000 au fost de peste 22 milioane de dolari, iar in primele sase luni ale anului trecut compania inregistra pierderi de peste 60 milioane dolari.

Potrivit analistilor, problemele financiare ale cdnow.com au fost evidente la inceputul anului trecut. La acel moment compania de consultanta si contabilitate Arthur Andersen, care era cenzorul independent al cdnow, a trimis o scrisoare presedintelui Jason Olim, in care se spunea ca lichiditatile permiteau functionarea firmei numai pana la sfarsitul lunii septembrie 2000.

"Problemele companiei sunt generate in mare parte de caracteristicile pietei de muzica", spune Anthony Noto, analist la Goldman Sachs.

Potrivit acestuia, sumele vehiculate pe aceasta piata sunt relativ mici comparativ cu alte sectoare industriale, de aproximativ 12 miliarde dolari in Statele Unite.

Mai mult, In SUA gasesti muzica la supermarket si chiar si la buticul din colt. "O asemenea concurenta determina reduceri substantiale de preturi, in cascada.

"Retele de magazine", clasice precum Wal-Mart sau electronice precum Amazon.com, "vand uneori CD-uri in pierdere, deoarece stiu ca vor avea clienti destui pentru alte produse. In cazul cdnow.com, aceasta varianta nu exista", adauga Noto.

La jumatatea anului trecut, gigantul media Bertelsmann a decis sa infiinteze o divizie specializata pe e-commerce, denumita Bertelsmann e-Commerce Group.

Decizia urma sa fie salvatoare pentru cdnow.com, ajuns deja la fundul sacului. Dupa trei luni de negocieri si studii de fezabilitate, Bertelsmann a acceptat sa cumpere magazinul online cu 117 milioane de dolari plus acoperiarea unor datorii de 42 milioane de dolari.

La nivel international, disparitia unei firme care la un moment dat era cel mai important jucator de pe piata de muzica online a zdruncinat serios increderea in succesul e-commerce-ului.

"Eu as evita sa trag concluzii de o asemenea duritate", declara, pe de alta parte, Lauren Cook Levitan, analist la Robertson Stephens.

"Modelul de afaceri al cdnow.com a fost de la bun inceput plin de scapari, iar piata pe care activeaza, in care reducerile de pret sunt la fel de frecvente precum noile aparitii de disc, nu lasa loc nici unei greseli. De aceea, cdnow nu trebuie considerat un etalon", mai spune Cook Levitan.

Potrivit spuselor lui Barry Sosnick, analist la Fahnestock & Company, este de asemenea posibil ca cdnow sa fi fost victima "febrei dot-com".

Astfel, in perioada 1994-1999, in spatiul virtual au aparut o sumedenie de site-uri, iar la bursa actiunile firmelor din domeniu au inregistrat cresteri exceptionale.

Concurenta a determinat insa ca numai cele mai agresive sa atraga din ce in ce mai multi clienti iar celelalte sa fie inghitite sau sa intre in faliment.

Potrivit unui studiu Forrester Research, cdnow.com a inteles putin prea tarziu faptul ca trebuie sa-si largeasca gama de produse scoase la vanzare asa cum a facut, de exemplu, Amazon.com.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO