Business Hi-Tech

Directorul financiar al Telekom România: pe mobil, performanţa este pozitivă; pe fix scăderea e generată în parte de segmentul de voce; pachetele fix-mobil - motor important de creştere

Directorul financiar al Telekom România: pe mobil,...

Autor: Adrian Seceleanu

04.05.2016, 14:36 374

Rezultatele financiare din primul trimestru al acestui an marchează o evoluţie pozitivă pe segmentul de comunicaţii mobile şi o scădere pe segmentul fix – generată în principal de evoluţia descendentă a telefoniei fixe, a declarat despre rezultate Anastasios Tzoulas - directorul financiar al grupului şi unul dintre cei mai puternici manageri din echipa de conducere, care a fost recrutat de Romtelecom în urmă cu aproape 15 ani.

“Primele trei luni din 2016 reflectă o performanţă pozitivă a veniturilor aferente operaţiunilor mobile, în timp ce veniturile operaţiunilor fixe au scăzut, parţial pe fondul descreşterii pe segmentul de voce fixă. Oferta de servicii convergente fix-mobil sub umbrela MagentaONE rămâne un motor de creştere important pentru Telekom Romania, cu un avans de 30% în primul trimestru al anului curent faţă de finalul anului 2015. În plus, datele mobile au generat o creştere solidă a bazei de clienţi pentru serviciile de broadband mobil, atât pe segmentul rezidenţial, cât şi pe segmentul business”, a spus Tzoulas.

La fostul Romtelecom veniturile scad dar există şi “tendinţe pozitive”

Rezultatele financiare raportate de Telekom Romania Communications pentru trim. 1 2016 arată o scădere a veniturilor, dar şi “o tendinţă pozitivă pe segmentele-cheie precum serviciile integrate fix-mobil, respectiv TV”, conform datelor comunicate de grup. “În trim. 1 2016 veniturile au fost de 137,1 milioane euro, cu 7,8% mai mici decât în trim. 1 2015. ProForma EBITDA (câştigurile operaţionale înaintea dobânzilor, taxelor şi amortizărilor, excluzând costurile de restructurare) pentru trim. 1 2016 a fost de 20,5 milioane euro, cu 37,5% mai mică decât în trim. 1 2015.”

Grupul a insistat pe performanţa bună a pachetelor fix mobil: “Telekom Romania Communications a înregistrat 270.000 de clienţi MagentaONE pentru serviciile integrate fix-mobil, cu 62.000 mai mulţi comparativ cu finalul anului 2015. Această creştere a generat  venituri mai mari pentru serviciile mobile cu 83% în trim. 1 2016 versus trim. 1 2015.”

Pe segmentul TV, baza de clienţi a crescut cu 2,5% în trim. 1 2016 comparativ cu trim. 1 2015, până la 1,449 milioane, în timp ce veniturile aferente acestuia s-au menţinut relativ stabile, cu o scădere de 1% în trim. 1 2016 în raport cu trim. 1 2015.

Veniturile generate de abonamentele IPTV au avut cea mai mare rată de creştere în comparaţie cu alte tehnologii TV în trim. 1 2016 vs. trim. 1 2015. “În ceea ce priveşte FTTx, eforturile s-au concentrat în continuare pe creşterea penetrării acestei tehnologii în zonele deja acoperite. Clienţii care optează pentru această tehnologie au acces la viteze de până la 1 Gbps pentru serviciul de Internet de mare viteză şi de televiziune interactivă (IPTV).”

Pe segmentul de internet grupul Telekom România a comunicat cifrele care sunt prezente şi în raportul OTE, care indică o scădere a numărului de abonamente:

“Numărul abonaţilor de internet broadband a scăzut în trim. 1 2016 cu 1,8% la 1,195 milioane comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015, iar veniturile au scăzut cu 4% de la un an la altul.  “

Veniturile de pe segmentul wholesale al Telekom Romania Communications au crescut în trim. 1 2016 cu 2,1% comparativ cu trim. 1 2015.
Numărul de abonamente raportat pentru serviciile fixe şi cele mobile a crescut cu 1% în trim. 1 2016 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la 4,827 milioane.

Pe mobil veniturile totale cresc, dar cele din servicii de comunicaţii scad

“Telekom Romania Mobile Communications a înregistrat venituri totale de 113 milioane euro în trim. 1 2016, reprezentând o creştere cu 9,5% faţă de primul trimestru al anului 2015. Veniturile din servicii aferente primului trimestru al anului au fost de 77,1 milioane euro, în scădere cu 1,9% faţă de trim. 1 2015”, conform datelor comunicate de Telekom România.

Practic, datele comunicate de grup arată că operatorul a încasat mai puţini bani pe serviciile de telecom livrate dar a vândut mai multe telefoane, tablete, cartele şi alte accesorii.

“Veniturile din serviciile de broadband mobil au înregistrat o creştere de 6,4% în trim. 1 2016 faţă de acelaşi trimestru al anului trecut, iar baza de clienţi ai serviciilor de broadband mobil a crescut cu 15,3% în aceeaşi perioadă. Numărul de clienţi 4G a crescut de 6 ori (629%) în trim. 1 2016 faţă de trim. 1 2015, în timp ce traficul de date 4G a crescut de aproape 8 ori (780%) raportat la aceeaşi perioadă. În plus, 93% din telefoanele mobile vândute de Telekom Romania Mobile Communications în primul trimestru al acestui an au fost de tip smartphone. La sfârşitul primului trimestru al anului 2016, baza totală de clienţi (inclusiv Zapp) a fost de 5,654 milioane, în scădere cu 4% faţă de trim. 1 2015. Baza de clienţi postpaid a rămas relativ stabilă în acest trimestru, cu o creştere de 0,8% faţă de trim. 1 2015, reprezentând 29% din baza totală de clienţi”.

Grupul a câştigat clienţi noi pe segmentul business

Segmentul de business a avut o evoluţie pozitivă în trim. 1 2016, cu o creştere a bazei de clienţi business cu 5,5% de la un an la altul şi cu o creştere puternică a bazei de clienţi pentru serviciile de broadband mobil, de 16,7% în trim. 1 2016 faţă de trim. 1 2015, conform datelor comunicate de grupul Telekom.

“În primul trimestru al anului, Telekom Romania Mobile Communications a adăugat în portofoliul său de afaceri mai multe conturi strategice, precum Imperial Tobacco Distribution Romania SRL, subsidiara locală a unuia dintre cei mai mari producători şi distribuitori de ţigarete din lume, grupul de firme Topanel, producător şi distribuitor de top de materiale termoizolante, şi Inter Cars Romania, unul dintre cei mai importanţi jucători pe piaţa locală în domeniul distribuţiei de piese auto, accesorii, anvelope şi echipamente service, precum şi soluţii auto aftermarket”.

ProForma EBITDA (câştigurile operaţionale înaintea dobânzilor, taxelor şi amortizărilor, excluzând costurile de restructurare)  a atins valoarea de 18,3 milioane euro în primul trimestru al acestui an. Marja ProForma EBITDA a ajuns la 16,2% în trim. 1 2016, înregistrând o scădere de 5,5 puncte procentuale comparativ cu trim. 1 2015.

Acoperirea 4G rămâne cu mult în urma Orange şi Vodafone, la 32,4% din populaţie

În prezent, Telekom Romania Mobile Communications oferă acoperire 4G pentru 57% din populaţia din mediul urban şi pentru 32,4% din totalul populaţiei (rural şi urban). În Bucureşti, acoperirea 4G este de 98% din suprafaţă, în timp ce în oraşele turistice Braşov şi Poiana Braşov acoperirea este de 98%, respectiv 100%. „Clienţii care nu se află în aria de acoperire 4G, pot beneficia de 4G Experience, o conexiune avansată având la bază tehnologia 3G HSDPA dual carrier, ce permite viteze de până la 43,2 Mbps, în 278 de oraşe şi alte peste 5.000 de localităţi».

Grupul Telekom a adus din nou în discuţie, pe de altă parte, acordul încheiat cu Orange prin care utilizatorii vor avea acces la reţeaua 4G a rivalilor, subliniind, din nou, performanţele superioare ale reţelei dezvoltate de subsidiara grupului francez.
„În baza acordului de roaming naţional încheiat între Telekom Romania şi Orange România, clienţii Telekom se vor putea bucura de tehnologiile de comunicaţii 4G şi 4G+ chiar şi atunci când nu se află în aria de acoperire a reţelei 4G a Telekom Romania Mobile, prin utilizarea reţelei Orange 4G/4G+, care acoperă 72% din populaţie la nivel naţional şi 96% din populaţia urbană.”

Nici de această dată însă compania nu a oferit detalii despre momentul în care acordul cu Orange va intra în vigoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO