Business Hi-Tech

Japonezii de la Transcosmos isi dezvolta propria lume virtuala, dupa modelul Second Life

08.10.2007, 02:24 42

Compania japoneza Transcosmos va lansa "meet-me", o alternativa la lumea virtuala Second Life, care le va permite utilizatorilor sa exploreze o harta virtuala a orasului Tokio, mizand pe diferentele culturale intre Est si Vest pentru a ajuta noul univers virtual sa concureze cu rivalul produs de firma americana Linden Lab, scrie presa internationala.
"Japonezii nu sunt nonconformisti si sunt foarte politicosi. Ei ar prefera un mediu mai predictibil si mai sigur decat lumea libertina din Second Life", a declarat Kunimasa Hamaoka, seful departamentului de marketing la Transcosmos.
In "meet-me", avatarurile utilizatorilor (proiectia digitala a oamenilor in joc) seamana mai degraba cu personajele din seria "Pokemon", decat cu modelele realistice din Second Life.
Actiunea in "meet-me" se desfasoara dupa fusul orar al Japoniei si, spre deosebire de Second Life, unde utilizatorii se pot teleporta dintr-o locatie in alta, in "meet-me" acestia trebuie sa utilizeze trenuri sau alte mijloace de transport pentru a se deplasa in orasul virtual, care reprezinta o copie destul de fidela a capitalei japoneze.
Afacerile de succes pe internet care au migrat din Statele Unite in Japonia au inregistrat atat esecuri, cat si castiguri. YouTube, spre exemplu, site-ul de partajare a clipurilor video achizitionat de Google anul trecut, a fost un adevarat hit. Site-ul de networking social Mixi a atras 11,1 milioane de persoane, in timp ce adaptarea in limba japoneza a popularului MySpace a inregistrat un succes moderat, atragand sub 1,4 milioane de vizitatori.
Alti jucatori se pregatesc sa atace segmentul lumilor virtuale. Divizia de jocuri video a Sony a anuntat saptamana trecuta ca va amana pana in 2008 lansarea serviciului Home pentru consola PlayStation 3, care ar fi marcat debutul companiei pe aceasta piata.
Presedintele Kazuo Hirai a declarat ca aplicatia inca mai trebuie dezvoltata, insa nu a oferit motive aditionale pentru amanare. Intre timp, vanzarile consolei de jocuri intra in declin, totalizand doar cinci milioane de unitati de la lansarea oficiala in luna noiembrie a anului trecut in Japonia si Statele Unite, respectiv martie 2007 in Europa.
Hamaoka a precizat ca este hotarat ca "meet-me" sa devina un hit numai pe piata japoneza, desi turistii straini sunt acceptati ca vizitatori in universul virtual.
"'meet-me' va fi un loc in care oamenii se pot bucura, simtindu-se protejati in acelasi timp - exact ca la Disneyland", a mai spus Hamaoka, adaugand: "In Second Life ai libertatea de a actiona dupa propriul arbitru, ceea ce impune responsabilitati fiecarui individ. Este ceva tip american. Totul este in regula, inclusiv raul".
Lumea virtuala, ce urmeaza a fi deschisa in luna decembrie a acestui an, va oferi spatii virtuale pentru cumparaturi, divertisment, jocuri sau chiar pentru petrecerea sarbatorilor. Asemenea utilizatorilor din Second Life, vizitatorii meet-me vor putea cumpara parcele virtuale de teren, case si mobila.
Estimand ca noul univers virtual va atrage un milion de utilizatori in primul an de la lansare, Hamoka poarta discutii cu numeroase companii, inclusiv retaileri din cartierul Shibuya, pentru a deschide magazine virtuale in "meet-me". Aici insa se termina asemanarile cu Second Life.
Operarea si alcatuirea lumii virtuale va fi controlata strict de catre compania Transcosmos, care se va asigura ca legea si ordinea vor fi respectate.
Prin contrast, Second Life utilizeaza un filtru pentru profanitate si a interzis doar de curand jocurile de noroc virtuale.
"Japonezii nu vor adopta cultura din Second Life. Este un loc in care te poti trezi impuscat in spate in momentul in care intri in joc", a mai spus Hamaoka. Este adevarat ca avatarurinu pot muri in Second Life, dar pot folosi arme. In Japonia, legislatia armelor este foarte stricta, doar politia si organizatiile ilegale avand acces la ele.
Second Life a reusit insa atragerea unui numar relativ mare de japonezi, care sunt cunoscuti pentru usurinta cu care adopta gadget-uri sau tehnologii noi. Dintre cei aproximativ 9,7 milioane de rezidenti Second Life, japonezii reprezinta a treia nationalitate dupa americani si brazilieni, reprezentand aproximativ 8% din numarul de 561.000 de utilizatori activi.
De asemenea, mari companii japoneze, precum producatorul auto Nissan Motor sau retailerul Mitsukoshi, au deschise adevarate reprezentante in Second Life, prin intermediul carora se pot face afaceri in lumea reala.
Compania de marketing Seed Planning estimeaza ca 85,28% din numarul de companii japoneze prezente in Second Life ofera servicii de internet, in timp ce restul sunt cumparatori de publicitate.
Ken Aihara, care supravegheaza "locatia virtuala Tokyo" din Second Life, apreciaza ca "meet-me" nu va reusi sa atraga un public nipon numeros pana cand tehnologia nu va permite accesul de pe telefoanele mobile, care sunt mult mai raspanite decat computerele personale, in special in randul tinerilor.
Un reprezentant al Linden Lab Japonia a declarat ca adaptarea in limba japoneza a interfetei Second Life a determinat atragerea unui numar mai mare de utilizatori niponi, adaugand ca firma considera Japonia ca fiind o piata cheie pentru dezvoltare si intentioneaza sa isi diversifice serviciile in limba japoneza.
Oficialul Linden a mai spus ca alternativele japoneze se vor impune doar daca vor fi asemenea jocurilor video si nu vor crea oportunitati pentru creativitatea individuala.
Hideo Yamazaki, cercetator la Nomura Research Institute, considera ca Second Life va avea nevoie de cativa ani pentru a atrage un procent semnificativ din populatia Japoniei. "Aceasta lume virtuala nu este distractiva pentru japonezi, care tind sa fie pasivi si orientati catre grupuri sociale. Functioneaza insa pentru personalitati mai agresive", a spus Yamazaki, adaugand ca "meet-me" ar putea sa dea nastere unei nise de piata.

Totul migreaza online

Japonezii vor lansa in decembrie o alternativa la lumea virtuala Second Life, care va permite utilizatorilor sa exploreze o harta virtuala a orasului Tokio
Creatorii vor sa ofere un univers mai strict reglementat decat cel din Second Life
Lumea virtuala este conceputa pentru japonezi, dar turistii straini sunt acceptati ca vizitatori
Oficialii companiei se asteapta sa atraga un milion de utilizatori in primul an de functionare

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO