Business Hi-Tech

Mobilele nu mai sunt simple instrumente de comunicare

17.03.2008, 21:12 28

Pentru multi, viata fara telefonul mobil ar fi de neconceput, scrie Financial Times.
"Astazi porti cu tine o multime de lucruri care-ti permit sa-ti desfasori in mod normal viata: chei, portofel si carduri de credit. Insa singurul lucru fara de care oamenii nu pleaca de acasa este telefonul mobil", spune Rakesh Kushwaha, director al departamentului de tehnologie si cofondator al Mformation, compania americana de gestiune a dispozitivelor mobile.
Poate ca exagereaza, insa telefonul mobil este deja un sistem de suport al vietii, sustinut de tehnologii din ce in ce mai rapide, cum ar fi High Speed Packet Access. Iar daca oamenii de stiinta de la Purdue University din Indiana vor avea succes, telefonul mobil ar putea constitui centrul unui sistem de protectie impotriva amenintarii unui atac terorist nuclear.
Ideea lor este aceea de a crea o retea de milioane de telefoane mobile echipate cu senzori de radiatii si localizatori pentru detectarea si urmarirea materialelor radioactive din mediu. Aceasta este cu siguranta o aplicatie la care inventatorii telefoanelor mobile nu s-ar fi gandit niciodata.
O alta utilizare mai putin uimitoare, dar inovatoare, a fost descoperita in timpul unor activitati de teren din China de catre Donna Flynn, un etnograf care lucreaza pentru Microsoft. Grupul sau studiaza modul in care oamenii isi utilizeaza practic telefoanele in comparatie cu modul in care inginerii Microsoft cred ca acestia ar trebui sa le utilizeze.
"Am petrecut o zi in Beijing cu proprietarul unui mic restaurant. Acesta isi folosea telefonul foarte simplu ca ajutor la gatit. Daca gatea oua, folosea cronometrul de pe telefon. Flynn spune ca ceasul este o aplicatie de baza pentru abonatii din toate clasele sociale.
Ea a formulat clar intrebarea cu care se confrunta producatorii de terminale si operatorii de retele mobile: "Cum ne putem opri din a ne gandi cate aplicatii putem ingramadi intr-un telefon si atinge acea simplitate eleganta?".
Banuiala ca producatorii adauga noi caracteristici produselor ca strategie competitionala si nu in urma cererii consumatorilor este confirmata de studii cum ar fi cel recent sponsorizat de Snapin Software, o companie americana de management al interactiunilor mobile. Studiul indica faptul ca in Marea Britanie aproape doua treimi din abonati isi utilizeaza telefoanele exclusiv pentru convorbiri si mesaje text (SMS). Aceeasi proportie de abonati au declarat ca nu sunt interesati de utilizarea altor servicii pe telefoanele lor si aproximativ o cincime nici nu se gandeau sa foloseasca manualul pentru a afla cum sa utilizeze unele servicii.
Pe de alta parte, entuziasmul cu care a fost salutata lansarea iPhone al Apple anul trecut, care combina convorbirile conventionale cu messaging, muzica, video si internet, sugereaza existenta unei piete pregatite pentru dispozitive sofisticate, daca acestea sunt simplu de utilizat.
Daniel Hernandez, director in cadrul companiei sud-coreene LG Electronics, este de acord cu faptul ca telefonul mobil va deveni un instrument de importanta maxima: "Aceasta nu inseamna insa ca toate telefoanele vor fi adevarate 'bricege elventiene', cu cele mai bune caracteristici care sa ofere cele mai bune performante", a spus el, adaugand ca 20% din abonati nu vor decat un telefon simplu.
Excluzand activitati ca descarcarea de muzica, filme, precum si accesarea internetului, telefonul pare sa aiba cel mai mare potential ca portofel virtual sau instrument de plati electronice.
La sfarsitul anului trecut, spre exemplu, Orange a demarat o serie de experimente utilizand telefoane modificate pentru a permite locuitorilor orasului francez Rennes sa efectueze plati pentru diverse activitati.
Au fost recrutati 50 de clienti pentru testarea unui prototip cu comunicatii tip NFC inclus in cadrul cartelei SIM. Acestia pot utiliza telefonul pentru a cumpara bilete de transport cu trenul sau autobuzul, pentru a face cumparaturi sau pentru a plati parcari.
NFC functioneaza pe distante foarte mici. Pentru testul din Rennes, pe care Orange l-a denumit "Pegasus", operatorul a cooperat cu BNP Paribas, Groupe Credit Mutuel-CIC, Credit Agricole si SocGen, impreuna cu Bouygues Telecom si SFT, cu participarea Mastercard si Visa.
Telefoanele echipate cu NFC puteau functiona precum carduri de debit/credit sau chei de camere de hotel.
Totusi, principalul obstacol in calea adoptarii pe scara larga a telefonului ca sistem de plati nu este reprezentat de tehnologie, ci de nevoia de standarde universale si de cooperare intre toate partile implicate.
Danny Wooton, din cadrul companiei de consultanta Logica, considera ca acest sistem nu ar putea fi implementat in prezent. "Dispozitivul si modul in care utilizatorul interactioneaza cu el trebuie sa se schimbe in mod fundamental. Astazi, fiecare aplicatie functioneaza relativ independent. Trebuie sa se produca o schimbare fundamentala in modul in care sistemul de functionare a mecanismului si aplicatiile interactioneaza", a declarat Wooton.
David Perry, director in cadrul Cognito, se indoieste ca un astfel de sistem ar putea fi realizat. "Sunt atat de multe parti implicate si fiecare are prioritati diferite. Cand ajungi in punctul in care toti producatorii de handseturi, toate institutiile si toti retailerii trebuie sa se puna de acord asupra unui set comun de standarde pentru ca telefonul mobil sa poata fi utilizat oriunde, provocarea este uriasa. Este o idee extraordinara, insa nu stiu cat de usor va fi de pus in practica", a spus el.
Cheia este gestiunea dispozitivelor mobile (MDM), spun multi experti, un software inclus in serverele operatorilor si in telefoanele abonatilor.
Kushwaha din cadrul Mformation spune: "Problema din perspectiva consumatorilor este ca dispozitivul trebuie sa functioneze neintrerupt. In cazul in care apar probleme, vrem sa oferim tehnologii ca mai multe parti sa analizeze problema in acelasi timp si s-o rezolve cat de rapid posibil".
Open Mobile Alliance, un grup care incearca sa promoveze standardele mobile pe plan mondial, creat in urma cu doi ani, doreste sa stimuleze dezvoltarea de servicii de informatii, comunicatii si divertisment mobile interoperabile intre tari, operatori si terminale mobile.
David Ginsburg, manager in cadrul companiei InnoPath, avertizeaza insa ca acest lucru va implica costuri aditionale. "Trebuie sa apara o noua generatie de solutii de gestiune a dispozitivelor mobile care sa gestioneze costurile, sa maximizeze potentialul serviciilor si veniturilor legate de noi dispozitive inteligente si sa asigure o experienta perfecta pentru abonati", spune acesta.
Securitatea va fi o preocupare de baza. Sistemele MDM va trebui sa fie capabile sa localizeze un telefon pierdut sau furat, sa-l blocheze automat si sa stearga continutul daca apar dovezi ale unei incercari de hacking, toate acestea fara interventia utilizatorului.
Exista o multime de viziuni si in ceea ce priveste forma telefonului viitorului. Insa toate aceste viziuni depind de existenta software-ului de gestiune potrivit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO