Business Hi-Tech

O plimbare prin catedrala gigantului Google. Cum îşi atrage motorul de căutare angajaţii - GALERIE FOTO

O plimbare prin catedrala gigantului Google. Cum îşi atrage motorul de căutare angajaţii - GALERIE FOTO

Imagini din sediile Google

Autor: Paul Comşa

27.08.2011, 10:38 2672

Puteţi înota împotriva curentului în una din piscinele sale, puteţi mânca gratuit preparate specifice a şase bucătării tradiţionale, puteţi dezvolta proiecte proprii, puteţi avea la picioare lumea întreagă: acesta este noul sediu central al gigantului Google, un simbol al unul stil diferit de a trăi la locul de muncă, scrie Les Echos.

Într-o dimineaţă californiană frumoasă de martie, în 2007, Robyn Beavers, noua şi tânăra directoare a programelor de mediu pentru companii îşi conducea vizitatorii pe acoperişul clădirii 40 din campusul Google. Ajungând în vârf, oaspeţii au avut un şoc vizual: majoritatea acoperişurilor plate ale imobilelor din campus erau acoperite de panouri gri-albastre imense (9.200 în total), instalaţia solară oferind o imagine impresionantă. După această experienţă, compania a decis să-şi intensifice eforturile de a deveni un exemplu pentru celelalte firme, promovând utilizarea energiilor alternative prin intermedierea de contracte între angajaţii săi şi furnizorii de panouri solare. Potrivit lui Beavers, programul s-a dovedit a fi un succes deoarece timpul necesar instalării s-a redus, fiind măsurat în luni de zile.

Firma lui Larry Page şi Serghei Brin nu se consideră o întreprindere obişnuită. Pentru ei, nu este suficient ca o companie să fie admirată pentru capacitatea de inovare tehnologică şi rezultatele financiare. Paul Saffo, unul dintre cei mai fini observatori ai ecosistemului high-tech de la Silicon Valley, afirmă că "Ce este specific la Google este faptul că cei doi fondatori l-au construit ca pe o religie". Asemenea unei religii, Google are vocaţie universală (pusă la dispoziţie de toate canalele de transmitere a informaţiei, mai ales de cele via Internet) şi are ca principiu celebrul său moto: "Nu fi rău" (engl. "Don't be evil"). Iar daca Google ar avea nevoie de o catedrală, aceasta ar fi în mod natural Googleplex. Lăsând la o parte garajul în care Bill Hewlett şi David Packard au fondat HP în Palo Alto în anul 1938, nu există un loc mai emblematic pentru regiune decât acesta.
Proiectul arhitectural a fost conceput la mijlocul anilor 1990 pentru o altă vedetă a epocii: Silicon Graphics, un producător important de soluţii IT de mare performanţă, atât hardware cât şi software. Acesta a fost cumpărat de Larry Page şi Serghei Brin în 2006 cu scopul de a construi un sediu care să rivalizeze cu sediile centrale ale altor firme majore din regiune. Situat în apropierea oraşului Mountain View, înconjurat de parcuri şi foarte aproape de laboratoarele NASA în care se testează prototipuri dintre cele mai secrete, ceea ce avea să devină Googleplex era format din clădiri de mărimi relativ modeste. Acestea erau foarte deschise unele faţă de altele pentru a facilita comunicarea între angajaţi şi pentru a da impresia unui sediu birocratic central al unei multinaţionale cotate la bursă.

Într-un parc cu o suprafaţă de peste 20 de hectare, totul a fost conceput în aşa fel încât să arate salariaţilor că aceştia se integrează unui grup mic, autonom şi cu o mare libertate de acţiune. Înconjuraţi de piscine şi terenuri de volei acoperite de nisip auriu care amintesc mai degrabă de Brazilia, angajaţii se găsesc adeseori intinşi pe iarbă pentru a căuta inspiraţie şi îşi aduc cu ei laptopurile pentru a continua sarcinile primite la locul de muncă.

Pentru a creşte acest sentiment de independenţă, angajaţilor li se permite să-şi personalizeze spaţiul de muncă fără restricţii sau chiar să-şi aducă animalul de companie la serviciu. Ei se pot deplasa prin campus pe biciclete sau patine electrice care se închiriază gratuit sau pot merge la sala de sport, la coafor sau chiar la piscină (unde pot înota simbolic impotriva curentului). Mai mult, există o spălătorie, un cabinet medical şi un cabinet de masaj, toate gratuite.

Totuşi, pentru a fi corecţi, trebuie amintit că Google nu a fost primul care a implementat un astfel de program. În anii săi de glorie, Netscape oferea aproape aceleaşi categorii de avantaje salariaţilor săi. Existau chiar facilităţi mai excentrice, precum canapele personale multicolore sau o replică impresionantă a celebrului pod Golden Gate asamblată din mii de cutii de suc în marea sală de şedinţe.

Deşi atmosfera în cadrul Googleplex nu este în mare parte a timpului foarte dinamică, aceasta nu împiedică luarea unor măsuri originale. Angajaţii cei mai merituoşi, care îşi petrec mare parte din timp la locul de muncă, beneficiază de servicii suplimentare precum efectuarea cumpărăturilor zilnice sau plimbarea animalului de companie de către societăţi specializate.

Impresionant este însă serviciul de catering asigurat de companie. Dimineaţa, la prânz sau seara, angajaţii pot lua masa gratuit în 18 cantine care servesc preparate din şase bucătării tradiţionale diferite (de la mâncare mexicană până la coreeană). În fiecare clădire, distribuitori de gustări şi de băuturi sunt aprovizionaţi constant, oferind o tentaţie permanentă.

O altă caracteristică este deschiderea Googleplex pentru informaţie şi inovare. "Este important pentru noi să fim la curent cu ceea ce se dezvoltă foarte departe de California", explică Tobias Wessels, unul din specialiştii Google. În cadrul Googleplex se testează o serie de proiecte tehnologice, în schimbul unei contribuţii lunare simbolice de numai cinci dolari. Cele mai bune primesc finanţare de la gigantul american.

În pofida acestui tablou zugrăvit în culori roz, care a permis ca Googleplex să fie desemnat de revista Forbes în 2008 drept "cel mai bun loc de muncă din SUAi", locul a pierdut acum o parte din strălucirea lui. Chiar dacă departamentul de resurse umane atrage încă mii de aplicaţii, unele dintre cele mai inteligente minţi din Mountain View tind să fie găsite la câteva mile distanţă, cu sediul în Palo Alto Facebook. Acest fenomen a determinat şefii de la Google să ofere bonusuri excepţionale şi majorări substanţiale ale salariilor pentru păstrarea celor mai buni angajaţi.

Zvonuri care circulă în regiune estimează chiar la mai mult de 10% numărul angajaţilor Facebook proveniţi de la Googleplex. Deşi este un procent neoficial, el ilustrează fragilitatea şi efemeritatea rolului de model pentru celelalte companii. În trecut, Netscape, dar şi Sun Microsystems, Cisco sau eBay au cunoscut "celebritatea". Astăzi, Facebook, dar şi Apple - care pregăteşte construirea unui nou sediu în formă de navă spaţială până în 2015 (se estimează că va adăposti circa 15.000 de salariaţi) - reprezintă "candidaţi" serioşi alături de Google.

Revenirea recentă a lui Larry Page şi eforturile sale de a revigora compania arată că Google face în prezent totul pentru a-şi păstra puterea de atracţie. Cu toate acestea, şefii Google nu au o misiune uşoară. Ei se confruntă acum şi cu o altă provocare: achiziţionarea şi integrarea companiei Motorola Mobility. Grupul astfel format va trebui să îşi vândă produsele direct consumatorilor, lucru neizbutit în trecut. De asemenea, el va găzdui 19.000 de angajaţi noi care vor proveni dintr-o cultură organizaţională diferită. Fondată în 1928 şi cu sediul în Illinois, Motorola este în primul rând o companie formată în jurul unui grup de ingineri specializaţi în telecomunicaţii tradiţionale. Rămâne de văzut cum se vor integra ţinutele clasice ale angajaţilor Motorola printre tricourile şi scuterele de la Googleplex.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO